Hoofdgebouw Hogeschool Leiden

Verantwoording 2021

De verantwoording over 2021 van het lectoraat Diversiteit & Inclusie over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling.

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat Diversiteit & Inclusie doet in nauwe samenwerking met het Kenniscentrum Duurzaam Organiseren onderzoek naar diversiteit, inclusie en leiderschap in organisaties samen met docent-onderzoekers en studenten.  

In 2021 is een onderzoek, in opdracht van de politie-eenheid Den Haag, naar een inclusief werkklimaat en kansen en uitdagingen in de huidige diversiteits- en inclusieaanpak van de eenheid afgerond. Daarnaast loopt het onderzoek naar vroegtijdige vertrek van aspiranten en pas-afgestudeerde politieagenten in relatie tot inclusiebeleving. Verder deden vier studenten onderzoek in verschillende organisaties, één naar diversiteit en inclusie binnen een mbo-instelling, één naar inclusiebeleving binnen een dienst van de politie, één naar betrokkenheid van studenten in het hoger onderwijs en één student naar leiderschap bij een ministerie. Daarnaast zijn er drie studenten werkzaam geweest binnen het lectoraat als student-assistent.  

Het lectoraat werkt nauw samen met andere kennis- en onderzoeksinstellingen. Lector Saniye Çelik heeft in 2021 gewerkt aan een NWA-aanvraag over het bevorderen van inclusiviteit en sociale cohesie in advertenties in samenwerking met de Radboud Universiteit, Vrije Universiteit, Universiteit Utrecht, Erasmus Universiteit Rotterdam, KNAW Humanities Cluster en Hogeschool Inholland. In maart 2022 wordt bekend of het voorstel wordt gehonoreerd. Een andere samenwerking betreft een promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een docent-onderzoeker van het lectoraat Diversiteit & Inclusie naar leiderschapsinterventies voor het creëren van een inclusieve werkomgeving. De lector treedt hierin op als co-promotor. Verder is de samenwerking verstevigd met ROCDa Vinci College voor een promotieonderzoek naar interventies in het mbo door één van de docent-onderzoekers van het lectoraat. Ook is in samenwerking met TU Delft een onderzoek opgezet naar inclusie, discriminatie en uitsluiting onder medewerkers. Dit onderzoek is in 2021 goedgekeurd en wordt in 2022 uitgevoerd.  

Verder is in het voorbije jaar de samenwerking met het lectoraat Weerbaarheid, het Kenniscentrum Mens & Organisatie en het practoraat naar diversiteit en vakmanschap van de politieacademie verstevigt. Deze contacten zullen resulteren in gezamenlijke onderzoeksprojecten in de komende jaren. 

De lector was in 2021 lid van twee externe commissie om relaties te onderhouden en het vraagstuk diversiteit en inclusie in de beroepspraktijk verder te brengen: 

  1. Lid onafhankelijke evaluatiecommissie nationale politie incidenten rond diversiteit, inclusie, ongewenst gedrag en etnisch profileren; 
  2. Lid externe klankbordgroep van het Programma Vakmanschap in Verbinding van de politie Eenheid Den Haag. 

Onderwijs en professionalisering

In 2021 waren drie docenten van de opleiding HRM, twee docenten vanuit HBO-Rechten en één docent vanuit de opleiding Management in de Zorg werkzaam voor het lectoraat. Eén van de docent-onderzoekers participeert in de Centrale Ethische Commissie van Hogeschool Leiden.

Diversiteit en inclusie heeft een vaste plek in het onderwijs. Onder meer binnen de opleiding HRM bij de onderdelen strategisch HRM en Werving, selectie & uitstroom. Bij Basisvaardigheden Onderzoek bestaat de mogelijkheid te kiezen voor het thema diversiteit en inclusie. Bij het blok Leren en Ontwikkelen (LEO) krijgen studenten de ruimte om te reflecteren op de verschillen in leren tussen mensen. Het thema diversiteit is ook een vast onderdeel van de module ‘Visie op Beroep’ van de afstuderende vierdejaarsstudenten HRM en de door de gehele opleiding heen verweven in de module HR-professional; een onderdeel waar reflectie op het beroep en de student zelf centraal staat. Studenten krijgen in de propedeuse tijdens hun eerstejaarsstage een opdracht over diversiteit in organisaties.  

Verder wordt verkend met de moduleleiders van de HR Prof lijn om nog meer de link te leggen naar diversiteit en inclusie. 

Drie docentonderzoekers hebben meegewerkt aan het opzetten van een onderzoekleerlijn binnen de opleiding HRM. Deze onderzoekleerlijn heeft als doel de studenten een onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden aan te leren.  

In 2021 werd een Honours thematraject Diversiteit aangeboden. Tijdens dit thematraject gingen de deelnemende studenten aan de slag met een door het lectoraat Diversiteit & Inclusie aangeleverde opdracht en is er door één van de docentonderzoekers een gastlezing over onderzoek naar diversiteit verzorgd. De studenten hebben hun uitgewerkte opdracht aan het lectoraat en een breder publiek gepresenteerd. In studiejaar 2021 – 2022 heeft het lectoraat Diversiteit & Inclusie samen met het lectoraat Recht & Rechtvaardigheid een inclusieve geschiedeniswandeling door Leiden ontwikkeld. In studiejaar 2021 – 2022 is deze wandeling, inclusief bijbehorende opdrachten, gemaakt door alle eerstejaarsstudenten HBO-Rechten. Vanaf studiejaar 2022 – 2023 zal de wandeling door alle eerstejaarsstudenten van de Faculteit Management & Bedrijf (M&B) worden gemaakt (ongeveer 55 klassen).  

Het lectoraat heeft onderzoeksvragen en –onderwerpen aangeleverd voor de Faculteitsbrede module Kritische Blik. Ook is een workshop over onbewuste vooroordelen en inclusie op de werkvloer aangeboden aan vierdejaarsstudenten HBO-Rechten in het kader van SLB-jaar vier. Een soortgelijke workshop is ook gegeven aan collega's van de Vrijeschool Pabo.  

In het kader van professionalisering is op advies van het lectoraat de training Deep Democracy opgenomen in het opleidingsaanbod voor docenten van de faculteit M&B. 

Verder is het lectoraat betrokken bij de werkgroep Caribische studenten, een samenwerking tussen hogeschool Leiden en Universiteit Leiden.  

Kennisvalorisatie

Aan het onderwijs en het beroepenveld is een inkijk gegeven van de bruikbare resultaten van het lectoraat. Kennis en inzicht vanuit het lectoraat zijn middels kennislunches gedeeld binnen de hogeschool met collega’s en studenten.  

Verder heeft het lectoraat bijgedragen aan verschillende bijeenkomsten over diversiteit en inclusie, zoals: 

  • Keynote, Leiderschapsconferentie van de Inclusieve Overheid, 23 juni 2021, De Vereniging voor Overheidsmanagement. 
  • Webinar ‘Slimmer samenwerken met diversiteit’, 17 juni 2021, Sociaal Economische Raad. 
  • Webinar ‘Route naar een Inclusief DJI – Rol van Leiders’, 16 juni 2021. DJI.  
  • Masterclass ‘Diversiteit als veranderopgave, hoe pakt u dat aan?’, 18 maart 2021, VO-Raad.  
  • Masterclass ‘Strategisch HR-beleid: Diversiteit en Inclusief werkgeverschap’, 11 februari 2021, PO-Raad.  

Publicaties en interviews

Vanuit het lectoraat zijn in en vanaf 2021 de volgende artikelen gepubliceerd in nationale en internationale fora: 

  • Çelik, S. (2022). Diversiteit gewenst? U bent aan zet! In: Beschaving in Balans II (pp. 126-132). Achmea. 
  • Çelik, (2021). Bouwstenen voor een inclusieve hogeschool. Management & Organisatie, (6), 43 – 57. 
  • Çelik, S. (2021). Elk individu is aansprakelijk. Inclusieve politie als antwoord op polarisatie, Tijdschrift voor de politie, (4), 42-45. 
  • Çelik, S. (2021). Diversiteit en inclusie bij de rijksoverheid. Met beleid vooruit. Beleid en Maatschappij, 48 (4), 353-366. 
  • Berndsen, M., Çelik, S., Baggen, M. (2021). Procesevaluatie van de aanhouding van een Amsterdamse hoofdagent. Weinig oog voor de menselijke maat. Politie-eenheden Oost-Nederland en Amsterdam.  
  • Çelik, S (2021). Kandidatenlijsten Kamerverkiezingen moeten diverser. 18 januari, het NRC Handelsblad. 
  • Çelik, S., Geutjes, L-L., Van Oijen, J., Sabajo, N. & Van Miert, M. (2021). Een kritische blik in de spiegel. Lessen en bouwstenen voor een inclusieve hogeschool. Hogeschool Leiden. 

Bekijk het overzicht van de publicaties van het lectoraat.  

Interviews en podcasts 

  • Openbaar gesprek parlementaire onderzoekscommissie politie. 4 februari 2021, Eerste Kamer.  
  • Interview ‘Praktijkgericht onderzoek? Dat doe je zo’. Januari 2022, kennisbijlage van de Volkskrant.  
  • Interview ‘In twee stappen naar inclusie op de werkvloer’. 20 januari 2022, KvK.  
  • Podcast ‘Diversiteit en inclusie in de lokale democratie’. December 2021, Democratie in Actie. 
  • Podcast ‘Diversiteit in het onderwijs’, 17 november 2021. Meesterwerk podcasts.  
  • Interview ‘Heiligverklaring van het Haagse staat inclusie in de weg. Diversiteit in de top overheid stelt nog steeds teleur’. 17 mei 2021, Publiek Denken. 
  • Podcast ‘Etnische diversiteit’ maart 2021. Wetenschappelijk Instituut van het CDA. 
  • Podcast ‘Diversiteit en inclusief werkgeverschap in het primair onderwijs’. 5 maart 2021, PO-raad 
  • Interview ‘De winst van diversiteit’, 2 februari 2021. SER-Magazine.  

Bekijk het overzicht van interviews en nieuwsberichten.

Gestarte onderzoekstrajecten met financiering

Lopende onderzoekstrajecten vanaf 2021, derde geldstroom: 

  • Onderzoek naar uitval van aspiranten en van jong-afgestudeerde politieagenten, het Politiedienstencentrum. 
  • Onderzoek naar inclusie, discriminatie en uitsluiting binnen TU Delft, Diversity Office TU Delft. 

Lopende onderzoekstrajecten 2021, tweede geldstroom: 

  • NWO-promotiebeurs van Lise-Lotte Geutjes is gestart met looptijd van 1-9-2019 tot 1-9-2024. 

Afgeronde onderzoekstrajecten 2021, derde geldstroom: 

  • Onderzoek Diversiteit en Inclusie binnen politie-eenheid Den Haag.