Life skills-thema: studeren
Studenten geven aan moeite te hebben aan samenwerken. Het levert stress op omdat taken niet altijd eerlijk verdeeld worden, studenten afhankelijk zijn van anderen en niet weten hoe ze anderen moeten aanspreken. Studenten hebben behoefte aan meer ondersteuning.
Onze toolbox voor life skills bevat hulpmiddelen voor deze studenten.

Voorbeelden studie-uitdagingen
- Studiekeuze
- Stage
- Samenwerken
- Docenten
- Plannen
12 Tools om aan je life skills voor studeren te werken
Leren leren
Student Support van Hogeschool Leiden biedt de training Effectief Studeren aan.
Met deze training werken de studenten aan de life skills Zelfmanagement, Organisatievaardigheden en Effectief leren.


Wanneer je als docent aan de slag wil met het thema professionaliseren, denk dan eens aan deze tool.
Je brengt stapsgewijs met studenten de kernwaarden, kernkwaliteiten en doelen in kaart.
Zelfregulatie En Executieve Functies -afgekort tot ZEEF - is een hulpmiddel om je sterke kanten en verbeterpunten op het vlak van zelfregulatie te onderzoeken.
Voor docenten biedt de ZEEF-methodiek een concreet hulpmiddel om het leerproces van studenten te begeleiden.


Levensvaardighedenspel
Wil je studenten in spelvorm ervaringen laten delen op het gebied van levensvaardigheden? Bekijk dan de mogelijkheden en uitleg van het levensvaardighedenspel.
Praktische uitleg
Tijdens dit spel staat spelend leren centraal. Samen met andere studenten wordt er in een groep besproken waar ze in hun studie- en studentenleven tegenaan lopen en welke vaardigheid zij verder kunnen ontwikkelen om problemen het hoofd te bieden. Dit wordt tijdens het spel gedaan aan de hand van dilemma’s, kennisonderwerpen en thema met vaardigheden.
Uitleg van het spel
De tool is een spelvorm waarbij er drie soorten vakjes op een spelbord zullen worden opgenomen. Zo is er een vakje voor dilemma’s, een voor kennis en de ander voor de thema’s in combinatie met de levensvaardigheden.
Tijdens dit spel staat spelend leren centraal. Samen met andere studenten wordt er in een groep besproken waar ze in hun studie- en studentenleven tegenaan lopen en welke vaardigheid zij verder kunnen ontwikkelen om problemen het hoofd te bieden. Dit wordt tijdens het spel gedaan aan de hand van dilemma’s, kennisonderwerpen en thema met vaardigheden.
Bekijk de uitleg om aan de slag te gaan.
Contact
Wil je meer informatie over deze tool? Neem dan contact op Carolien Gravesteijn van de onderzoeksgroep Ouderschap en Ouderbegeleiding via [email protected].
Videodagboek
Als SLB-docent kun je jouw student vragen een videodagboek bij te houden. Daarmee krijgen jullie meer inzicht kin de combinatie studie, werk en privébalans. Na een week kijk je de video's terug met behulp van reflectievragen.
Praktische uitleg
Opdracht voor de student
Houd gedurende een willekeurig gekozen week liefst elke dag (maar minimaal vijf dagen) een videodagboek bij van vijf à tien minuten.
Niets is fout, alles mag, het is jouw dagboek. Een vraag die je jezelf kan stellen is bijvoorbeeld: Hoe voelde je je die dag? Behandel alles wat je belangrijk vond die dag. Dit betekent dat zowel studie- als niet-studie gerelateerde zaken waardevol zijn.
De tool helpt de student inzicht te verkrijgen in terugkerende patronen in het dagelijks leven.
Reflectie
Kijk de opnames terug en beantwoord de onderstaande reflectievragen:
- Hoe beschrijf je jezelf? Zelfverzekerd, mopperkont, ambitieus?
- Zelfanalyse: herken je bij jezelf na het zien van de diverse video-opnames bepaalde terugkerende patronen?
- In welke mate zijn de genoemde ervaringen in het videodagboek een voorbeeld van je eigen studiegedrag in breder perspectief?
- In welke mate komen ervaringen ter sprake die te maken hebben met je houding van respect en integriteit ten opzichte van medestudenten, docenten en medewerkers van de hogeschool?
Werk eventueel de reflectievragen uit en bespreek de reflectievragen in de SLB-bijeenkomst.


Ontdek je communicatiestijl
Elke student heeft een persoonlijke communicatiestijl. Wanneer je als docent aan de slag wil met het thema samenwerken en communiceren, laat je klas dan eens de communicatiestijlentest doen.
Reflecteren op de uitkomst
Laat je studenten deze drie vragen beantwoorden:
- Lees de korte schets van de vier communicatiestijlen (pdf) en geef aan welke stijl volgens jou het beste bij jou past.
- Noem twee voorbeelden uit de projectgroep waaruit dit blijkt (een sterk punt en een minder sterk punt).
- Klopt de stijl met de tekst? Wat is er anders en wat is hetzelfde?
Elevator Pitch
Wil je studenten begeleiden bij het maken van een goede eerste indruk? Laat ze eens een Elevator Pitch doen in de klas. Of laat ze thuis een pitch opnemen en terugkijken.


Begeleiding bij overstap van mbo naar hbo
Heb jij studenten in de klas die zijn overgestapt van het mbo naar het hbo? Deze tool helpt hen om ervaringen te delen via een een-op-eengesprek met elkaar.
Productiviteit: plannen en prioriteiten stellen
Deze tool helpt je studenten om productiever te worden. Ze gebruiken een weekplanning en de kwadranten van Covey (2010).


Doelen stellen
Door doelen te stellen, wordt het veel duidelijker wat je verwacht van jezelf en hoe je deze verwachtingen kunt omzetten in gerichte acties.
Deze tool gebruikt de Goalsetting Theory en de SMART-methode.
Opdracht voor je studenten
- Bedenk welke doelen je wil bereiken. De reflectievragen (zie hieronder) helpen daarbij.
- Schrijf je doelen op en licht toe hoe je tot die doelen gekomen bent.
- Download het Goalsetting-formulier (pdf) om je doelen aan te scherpen en concreet te maken.
Reflectievragen
Deze vragen helpen je om doelen op te stellen:
- Waarom heb ik deze opleiding gekozen?
- Waar zie ik mezelf over 5 jaar?
- Wanneer ben ik trots op mezelf?
- Wat voor persoon wil ik graag zijn?
- Waar krijg ik energie van?
- Wat zou ik vaker willen doen?
- Wat is mijn droom?
- Wat is mijn droombaan?
- Hoe ziet mijn ideale toekomst eruit?
- Wat wil ik graag bereiken?
- Waar ben ik goed in?
- Wat kan ik verbeteren aan mezelf?
- Wat wil ik graag anders doen?
Over de Goalsetting Theory
Locke en Latham (1990) hebben de Goalsetting Theory ontwikkeld. Doelen stellen helpt om resultaten te bereiken en om jezelf te motiveren. Het stuurt je acties en gedrag op een positieve doelgerichte manier. Door doelen te stellen wordt het ook veel duidelijker wat je verwacht van jezelf en hoe je deze verwachtingen kunt omzetten in gerichte acties.
Over de SMART-methode
Om doelen te bereiken is het belangrijk dat je persoonlijk betrokken voelt bij de opgestelde doelen en dat je ze deelt met anderen. Een eerste stap is om doelen helder te krijgen voor jezelf en vervolgens kun je hier concreet omschreven haalbare doelen van maken.
Een veel gebruikte methode om doelen concreet te maken is de SMART-methode. Dit staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
Film je projectgroep-vergadering
Merk je als docent in projectonderwijs dat er bij studenten vragen ontstaan over de samenwerking in een projectgroep? Of wil je als SLB-docent aan de slag met samenwerking?
Laat je studenten dan eens opnames maken van de vergadering. Van het terugkijken van de video kunnen jullie veel leren.
Opdracht voor je studenten
- Neem (een deel van) minimaal twee vergaderingen op. Als je wil, kun je een professionele camera lenen bij de Servicedesk van Hogeschool Leiden.
- Zorg dat je ongeveer 30 minuten beeldmateriaal hebt en kijk dit terug.
- Beantwoord vervolgens onderstaande reflectievragen.
Reflectievragen
- Wat viel je het meest op in de eerste vergadering?
- Wat gebeurde er?
- Wat dacht je hierbij?
- Wat voelde je hierbij?
- Wat was het gevolg van jouw gedrag op anderen?
- Wat viel je het meest op in de tweede vergadering?
- Wat gebeurde er?
- Wat dacht je hierbij?
- Wat voelde je hierbij?
- Wat was het gevolg van jouw gedrag op anderen?
- Wat deed je om je aan te passen aan een andere deelnemer van de vergadering?
- Wat deed je anders in de tweede vergadering dan in de eerste vergadering?
- Welke les heb je vanuit deze opnames geleerd voor jouw toekomstige rol in een vergadering?


Omgaan met uitstelgedrag
Hoe komt het dat jouw student studietaken uitstelt? En wat kun jij daar als docent aan doen? We ontwikkelden een opdracht met vier stappen, die je samen met je student(en) doorloopt.