Life skills-thema: werk & sociaal leven
Studenten houden veel ballen in de lucht. Naast hun studie werken ze hard én willen ze alles op sociale media volgen. Ze ervaren de nodige druk en willen graag handvatten hoe ze hiermee om moeten gaan.
Onze toolbox voor life skills bevat hulpmiddelen voor deze studenten.
Voorbeelden van uitdagingen in het sociale leven
- Vrienden
- Studie- en studentenvereniging
- Collega’s
- Medestudenten
- Vrije tijd
- Combinatie werk en studie.
5 tools om aan je sociale skills te werken
Het Institute voor Positive Health heeft een uitgebreide, maar gebruiksvriendelijke vragentool ontwikkeld.
Als docent kun je studenten die uitdagingen met hun mentale gezondheid hebben, aanmoedigen om deze vragen te beantwoorden. En daarna met hen de uitkomsten door te nemen.
Zelfregulatie En Executieve Functies -afgekort tot ZEEF - is een hulpmiddel om je sterke kanten en verbeterpunten op het vlak van zelfregulatie te onderzoeken.
Voor docenten biedt de ZEEF-methodiek een concreet hulpmiddel om het leerproces van studenten te begeleiden.
Videodagboek
Als SLB-docent kun je jouw student vragen een videodagboek bij te houden. Daarmee krijgen jullie meer inzicht kin de combinatie studie, werk en privébalans. Na een week kijk je de video's terug met behulp van reflectievragen.
Praktische uitleg
Opdracht voor de student
Houd gedurende een willekeurig gekozen week liefst elke dag (maar minimaal vijf dagen) een videodagboek bij van vijf à tien minuten.
Niets is fout, alles mag, het is jouw dagboek. Een vraag die je jezelf kan stellen is bijvoorbeeld: Hoe voelde je je die dag? Behandel alles wat je belangrijk vond die dag. Dit betekent dat zowel studie- als niet-studie gerelateerde zaken waardevol zijn.
De tool helpt de student inzicht te verkrijgen in terugkerende patronen in het dagelijks leven.
Reflectie
Kijk de opnames terug en beantwoord de onderstaande reflectievragen:
- Hoe beschrijf je jezelf? Zelfverzekerd, mopperkont, ambitieus?
- Zelfanalyse: herken je bij jezelf na het zien van de diverse video-opnames bepaalde terugkerende patronen?
- In welke mate zijn de genoemde ervaringen in het videodagboek een voorbeeld van je eigen studiegedrag in breder perspectief?
- In welke mate komen ervaringen ter sprake die te maken hebben met je houding van respect en integriteit ten opzichte van medestudenten, docenten en medewerkers van de hogeschool?
Werk eventueel de reflectievragen uit en bespreek de reflectievragen in de SLB-bijeenkomst.
Levensvaardighedenspel
Wil je studenten in spelvorm ervaringen laten delen op het gebied van levensvaardigheden? Bekijk dan de mogelijkheden en uitleg van het levensvaardighedenspel.
Praktische uitleg
Tijdens dit spel staat spelend leren centraal. Samen met andere studenten wordt er in een groep besproken waar ze in hun studie- en studentenleven tegenaan lopen en welke vaardigheid zij verder kunnen ontwikkelen om problemen het hoofd te bieden. Dit wordt tijdens het spel gedaan aan de hand van dilemma’s, kennisonderwerpen en thema met vaardigheden.
Uitleg van het spel
De tool is een spelvorm waarbij er drie soorten vakjes op een spelbord zullen worden opgenomen. Zo is er een vakje voor dilemma’s, een voor kennis en de ander voor de thema’s in combinatie met de levensvaardigheden.
Tijdens dit spel staat spelend leren centraal. Samen met andere studenten wordt er in een groep besproken waar ze in hun studie- en studentenleven tegenaan lopen en welke vaardigheid zij verder kunnen ontwikkelen om problemen het hoofd te bieden. Dit wordt tijdens het spel gedaan aan de hand van dilemma’s, kennisonderwerpen en thema met vaardigheden.
Bekijk de uitleg om aan de slag te gaan.
Contact
Wil je meer informatie over deze tool? Neem dan contact op Carolien Gravesteijn van het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding via [email protected].
Omgaan met uitstelgedrag
Hoe komt het dat jouw student studietaken uitstelt? En wat kun jij daar als docent aan doen? We ontwikkelden een opdracht met vier stappen, die je samen met je student(en) doorloopt.