Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Life skills-thema: mentale gezondheid

Sommige studenten vinden het moeilijk om contact met andere studenten te vinden. Ze voelen zich hierdoor eenzaam, buitengesloten en somber. Deze studenten willen zelfvertrouwen ontwikkelen en hebben behoefte aan ‘iets’ waar ze elkaar ook informeel kunnen treffen en wat georganiseerd wordt door de hogeschool.

Onze toolbox voor life skills bevat hulpmiddelen voor deze studenten.

Gesprek tussen een client en een sociaal werker van hbo-opleiding Social Work Hogeschool Leiden

Voorbeelden van mentale uitdagingen

  • (Negatieve) emoties uiten
  • Stress
  • Ontspanning vinden
  • Lichamelijke verzorging
  • Verslaving
  • Moeite hebben met aangaan van relaties

6 tools om aan je mentale gezondheid te werken

Hoe gezond ben jij?

Het Institute voor Positive Health heeft een uitgebreide, maar gebruiksvriendelijke vragentool ontwikkeld.

Als docent kun je studenten die uitdagingen met hun mentale gezondheid hebben, aanmoedigen om deze vragen te beantwoorden. En daarna met hen de uitkomsten door te nemen.

Ontdek deze vragentool
iemand die sportschoenveter vast maakt
vogelperspectief op speeltafel met hand die wijst naar gekleurde blokken
ZEEF-methodiek

Zelfregulatie En Executieve Functies -afgekort tot ZEEF - is een hulpmiddel om je sterke kanten en verbeterpunten op het vlak van zelfregulatie te onderzoeken.

Voor docenten biedt de ZEEF-methodiek een concreet hulpmiddel om het leerproces van studenten te begeleiden. 

Ontdek deze tool: ZEEF-methodiek

Videodagboek

Als SLB-docent kun je jouw student vragen een videodagboek bij te houden. Daarmee krijgen jullie meer inzicht kin de combinatie studie, werk en privébalans. Na een week kijk je de video's terug met behulp van reflectievragen.

Praktische uitleg

Opdracht voor de student

Houd gedurende een willekeurig gekozen week liefst elke dag (maar minimaal vijf dagen) een videodagboek bij van vijf à tien minuten. 

Niets is fout, alles mag, het is jouw dagboek. Een vraag die je jezelf kan stellen is bijvoorbeeld: Hoe voelde je je die dag? Behandel alles wat je belangrijk vond die dag. Dit betekent dat zowel studie- als niet-studie gerelateerde zaken waardevol zijn.

De tool helpt de student inzicht te verkrijgen in terugkerende patronen in het dagelijks leven. 

Reflectie

Kijk de opnames terug en beantwoord de onderstaande reflectievragen:

  • Hoe beschrijf je jezelf? Zelfverzekerd, mopperkont, ambitieus?  
  • Zelfanalyse: herken je bij jezelf na het zien van de diverse video-opnames bepaalde terugkerende patronen? 
  • In welke mate zijn de genoemde ervaringen in het videodagboek een voorbeeld van je eigen studiegedrag in breder perspectief? 
  • In welke mate komen ervaringen ter sprake die te maken hebben met je houding van respect en integriteit ten opzichte van medestudenten, docenten en medewerkers van de hogeschool? 

Werk eventueel de reflectievragen uit en bespreek de reflectievragen in de SLB-bijeenkomst.

Rianca afgestudeerd bij opleiding SJD
Feedback voor de klas - sessie

Coachen met Rationeel Emotieve Therapie

Als (SLB-)docent kun jij met deze tool Rationeel Emotieve Therapie (RET) gebruiken om je studenten te coachen.

Meteen aan de slag?

Download de kennismakingsoefening (pdf) en de bijbehorende inspiratielijst irrationele gedachten (pdf).

Praktische uitleg

Met deze tool kun je irrationele overtuigingen en gedachten in beeld brengen om studenten te helpen. Bijvoorbeeld bij het voorkomen van uitstelgedrag of het succesvol samenwerken in een projectgroep.

Als SLB-er kun je deze kennismakingsoefening inzetten bij een individuele student of als werkvorm in de les met een groep van 10-15 studenten. Je kunt deze tool tijdens alle leerjaren inzetten wanneer je aan de slag wilt met irrationele overtuigingen van studenten.

Naast deze oefening is de Inspiratielijst Irrationele Gedachten van docent  Roos Bonnier (2019) een mooie toevoeging. Op een komische wijze ga je aan de slag met interne “typetjes”, deze typetjes zetten je aan tot het gedrag waar je vanaf wilt. 

Achtergrondinformatie

De Rationeel-Emotieve Therapie (RET) is een therapievorm die (ook) gebruikt wordt in de coachingswereld bij minder zware problematiek. RET is een vorm van cognitieve gedragstherapie, waarvan Albert Ellis de grondlegger is.

Kennismakingsoefening

Download de oefening hier (pdf).

Contact

Wil je meer informatie over deze tool? Neem dan contact op met docent Toegepaste Psychologie Roos Bonnier via [email protected]

TA DA lijst

Een TA DA lijst is het tegenovergestelde van een to-do lijst. Het idee is simpel: schrijf alles op wat je al bereikt hebt. Deze tool helpt om het zelfbewustzijn van studenten te ontwikkelen.

Praktische uitleg

Geef deze opdracht aan de student

Schrijf alle dingen op die je dit jaar voor elkaar hebt gekregen. Van een opdracht die je goed hebt gedaan, tot leuke gesprekken die je hebt gevoerd en de moeilijke momenten die zijn overwonnen. 

Je zult zien dat een TA DA! lijst altijd langer is dan je vooraf dacht. Daarom is het ook zo leuk om in te vullen!

Reflectievragen

Deze vragen helpen student en docent bij het invullen van de TA DA lijst. 

  • Wat is het mooiste compliment dat je hebt ontvangen? 
  • Wat heb je bereikt waar je trots op bent? 
  • Wat is het meest liefdevolle wat je gedaan hebt? 
  • Wat heb je overwonnen? 
  • Wat heb je voor positiefs ontdekt over jezelf of anderen? 
  • Wat heeft jezelf verbaasd? 
  • Wat blijft je het meeste bij? 

Deze tool is ontwikkeld door docenten SLB jaar 1, Toegepaste Psychologie.

Studievereniging Nucleus, voor studenten Chemie en Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek
Groepje van 6 jonge studenten staan vrolijk bij elkaar

Levensvaardighedenspel

Wil je studenten in spelvorm ervaringen laten delen op het gebied van levensvaardigheden? Bekijk dan de mogelijkheden en uitleg van het levensvaardighedenspel.

Praktische uitleg

Tijdens dit spel staat spelend leren centraal. Samen met andere studenten wordt er in een groep besproken waar ze in hun studie- en studentenleven tegenaan lopen en welke vaardigheid zij verder kunnen ontwikkelen om problemen het hoofd te bieden. Dit wordt tijdens het spel gedaan aan de hand van dilemma’s, kennisonderwerpen en thema met vaardigheden.

Uitleg van het spel

De tool is een spelvorm waarbij er drie soorten vakjes op een spelbord zullen worden opgenomen. Zo is er een vakje voor dilemma’s, een voor kennis en de ander voor de thema’s in combinatie met de levensvaardigheden. 

Tijdens dit spel staat spelend leren centraal. Samen met andere studenten wordt er in een groep besproken waar ze in hun studie- en studentenleven tegenaan lopen en welke vaardigheid zij verder kunnen ontwikkelen om problemen het hoofd te bieden. Dit wordt tijdens het spel gedaan aan de hand van dilemma’s, kennisonderwerpen en thema met vaardigheden.

Bekijk de uitleg om aan de slag te gaan.

Contact

Wil je meer informatie over deze tool? Neem dan contact op Carolien Gravesteijn van het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding via [email protected].