Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Reyer Ploeg

Docent-onderzoeker
[email protected]
Foto van Reyer Ploeg

Reyer Ploeg heeft in zijn loopbaan als klassenleerkracht en docent muziek de waarde en mogelijkheden van kunst in het onderwijs in de praktijk gezien. Hij is ervan overtuigd dat kunst altijd binnen de context waardevol is en dat scholen juist op hun heel eigen wijze vorm zouden moeten geven aan de plaats van kunst in hun eigen onderwijs.

In zijn onderzoek ‘Door kunst met de wereld samenkomen’ verzamelde hij portretten van scholen die kunst een bijzondere waarde toekennen. De vraag die hij hen stelde, was drieledig: waarom doen jullie dit, hoe ziet jullie praktijk er dan uit en wat is de betekenis ervan vervolgens voor jullie leerlingen, docenten, ouders, directie, omwonenden en andere betrokkenen?

De soms verrassende uitkomsten presenteerde hij in het symposium Kunst in Onderwijs, op dinsdag 1 oktober 2024 op het Vathorst College in Amersfoort, en in de documentaire Kunst in Onderwijs die je hieronder kunt bekijken:

Artikel in vakblad Kunstzone

In Kunstzone, het vakblad voor kunst en cultuur in het onderwijs, verscheen een artikel over Reyers onderzoek:

Ploeg, R., & van Dijk, M. (2024). Kunst in onderwijs verrast. Kunstzone, KZ04/24

NIVOZ interviewt Reyer Ploeg

Stichting NIVOZ sprak in de aanloop naar het symposium uitgebreid met Reyer over zijn onderzoek en het symposium. Lees het interview op de website:

Interview van Rob van der Poel met Reyer op de NIVOZ-website 

Beluister de NIVOZ-podcast

Beluister het hele gesprek van Rob van der Poel met Reyer Ploeg via de nieuwe NIVOZ-podcast:

NIVOZ-podcast #106 Wat doet kunst in onderwijs? Reyer Ploeg onderzoekt en initieert symposium