Christiane Nieuwmeijer
Over Christiane Nieuwmeijer
Christiane Nieuwmeijer voltooide de studie Docent Muziek aan het conservatorium van Alkmaar en de master Applied Music Education aan University of Roehampton, Londen (UK). Ze werkte als docent muziek o.a. op diverse basisscholen, muziekscholen, Pabo's en de opleidingen Docent Muziek van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en het Koninklijk Conservatorium Den Haag.
Haar promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam richtte zich op het muzikale spel van kleuters, en dan met name op hoe leerkrachten van groep 1/2 van de basisschool dit spel kunnen faciliteren en begeleiden, en wat het effect daarvan is op hun mate van zelfvertrouwen voor het geven van muziekonderwijs.
In 2020 startte zij het lectoraat Muziek in Onderwijs bij Hogeschool Leiden met als doel kennis en inzicht te ontwikkelen en de professionaliteit van (aankomende) leraren en lerarenteams in het muziekonderwijs te bevorderen. In haar lectorale rede ging Christiane dieper in op de kracht van muziek en het belang van goed muziekonderwijs.
Recente publicaties
-
Nieuwmeijer, C. (2023), Muziekonderwijs: Voor iedereen, door iedereen, Lectorale rede in verkorte vorm uitgesproken op donderdag 11 mei 2023, Hogeschool Leiden
-
BijdrageNieuwmeijer, C. (2023), Muzikaal spel als change agent voor muziekonderwijs met zelfvertrouwen, Heverlee: Euprint ed.
-
ProefschriftNieuwmeijer, C. (2023), Powerful play. The potential of professional development in musical play to support early years teachers’ music education, [Doctorate thesis]. Vrije Universiteit Amsterdam.
-
ArtikelNieuwmeijer, C., Marshall, N., & van Oers, B. (2022), Where have I been all these years? A narrative case study on the impact of western (mis)conceptions of musicality on a generalist classroom teacher’s music teacher identity construction, International Journal of Music in Early Childhood, 17(1), p. 7-24.