ZEEF-methodiek op tafel

Afstuderen en stage

In de afgelopen jaren hebben veel studenten een onderzoeksrapport geschreven ter afronding van studie Social Work. Deze rapporten werden gebaseerd op (kwalitatief) onderzoek naar zelfregulatie bij mensen met een (ernstige) psychische aandoening. Daarnaast doen steeds meer studenten ervaring op met de ZEEF-methodiek; zij worden getraind in de werkwijze en gaan daarna met cliënten aan de slag.

Vorige afstudeeronderzoeken

Studenten van Social Work (voorheen SPH en MWD) en studenten Toegepaste Psychologie hebben een bijdrage geleverd aan de projecten van het lectoraat GGZ met hun werk:

  • Ervaringen opdoen met de ZEEF-methodiek en punten ter verbetering in kaart brengen.
  • Ontwikkeling van voorlichtingsvideo's over de ZEEF-methodiek.
  • Gebruik van de ZEEF-methodiek bij studenten met studievertraging.
  • Ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal voor het EPZ.
  • Ontwikkeling van een training om zelfspraak te herkennen én hiermee te oefenen.
  • Onderzoek naar de zelfregulatiestrategieën van mensen met een bipolaire stoornis.
  • Inventariserend onderzoek naar de zelfregulatie van mensen met een (ernstige) psychische aandoening.
  • Ontwikkeling van een (e-)boekje met interventies om zelfregulatie te stimuleren.

Daarbij bleek het onderzoek mij ook te geven wat ik had gemist. Ik heb met de theorie over de executieve functies kunnen leren hoe ik voor mijzelf kan zorgen. Ik heb kunnen kijken waarom ik als student en als professional steeds in mijn eigen valkuilen trapte en hoe ik er in het vervolg om heen kon lopen. Ik heb ervaren hoe ik aanspraak kon maken op de executieve functie ‘in en tot mezelf spreken’.

Student

Stagelopen of afstuderen bij het lectoraat GGZ?

Heb je interesse in een (onderzoeks)stage bij het lectoraat GGZ? Wil je met jouw afstudeeronderzoek bijdragen aan onze projecten? Neem dan contact op met Juul Koene en vraag naar de mogelijkheden.