Onderzoeksgroep Verpleegkundige Intramurale Ouderenzorg
De onderzoeksgroep Verpleegkundige Intramurale Ouderenzorg (VIO) onder leiding van lector dr. Christian Wallner richt zich op de opkomende ontwikkelingen en uitdagingen in de ouderenzorg, onder andere door zich te richten op de beeldvorming van de ouderenzorg onder verpleegkunde studenten, nieuwe interventies om duurzaam te kunnen blijven werken in de ouderenzorg en persoonsgerichte zorg. Wij zoeken innovatieve oplossingen voor kwalitatieve en toegankelijke zorg voor ouderen, terwijl zorgprofessionals en informele zorgverleners worden ondersteund.
Werkwijze
Onze onderzoeksgroep richt zich op (samen) leren en ontwikkelen van zorgprofessionals. De onderzoeksaanpak is actiegericht: leren en werken aan verandering in de zorgpraktijk (de “actie”) gaan hand in hand met het nadenken over, reflecteren op dit proces en het expliciteren van de daaruit voortkomende kennis. Dit doen we met co-creatie: zorgverleners, cliënten, naasten, maar ook docenten, onderzoekers en studenten leren en innoveren met elkaar (leergemeenschap). Met deze aanpak versterken we de kracht, eigen regie, talenten en kwaliteiten van zorgverleners en ondersteunen we hen tegelijkertijd bij deze ontwikkeling. Dit draagt bij aan hun empowerment, zeggenschap en vitaliteit.
Impact
Het is een maatschappelijke uitdaging om de overgang van focus op persoonsgerichte zorg naar passende ouderenzorg te maken, waarbij effectiviteit en haalbaarheid worden benadrukt rekening houdend met personeelstekorten, toenemende vraag en complexiteit van zorg. Onze principes omvatten zorg op basis van waarde, patiëntgerichtheid en het creëren van een gunstige werkomgeving voor zorgprofessionals.
Er is behoefte aan een verbeterde samenwerking tussen formele en informele zorgverleners, waarbij de cruciale rol van informele zorgverleners in de ouderenzorg wordt erkend.
Onderwijs
Met de samenwerking tussen hogeschool en praktijk in leergemeenschappen zetten we in op een interventie om zorgprofessionals en studenten te behouden door de grens tussen werken en leren te verkleinen.
Belang
VIO houdt rekening met de volgende onderwerpen:
Toenemende vraag naar ouderenzorg
De groep ouderen vormt relatief gezien een groter aandeel van de Nederlandse samenleving dan voorheen. Door factoren zoals de naoorlogse geboortegolf en een hogere levensverwachting van mensen is sprake van een dubbele vergrijzing van de bevolking.
Tekort aan zorgprofessionals in de ouderenzorg
In de toekomst wordt een tekort van ruim 155 duizend werknemers in de zorg verwacht als de huidige trends zich voortzetten. Dit betekent dat in de nabije toekomst de groeiende zorgvraag met minder zorgprofessionals moet worden opgevangen.
Beeldvorming
De ouderenzorg, specifiek de verpleeghuiszorg, heeft nog een extra uitdaging, namelijk een negatief imago onder zorgprofessionals en studenten.
Onze onderzoeksprojecten
-
YD-CANMet de naam YD-CAN leggen we de nadruk op wat mogelijk en realiseerbaar is: Het kan! Het is tevens een creatieve afkorting van ‘jonge... Lees meerover YD-CAN
Samen onderzoeken?
Contact
Chris Wallner
Onze lector
De onderzoeksgroep VIO bestaat pas sinds 2019 en is dus nog vrij jong. Chris Wallner is momenteel de lector. Benieuwd naar hoe hij bij deze jonge onderzoeksgroep terecht is gekomen?
Uitgelicht
Steeds meer mannen kiezen voor een baan in de (ouderen)zorg
Chris Wallner mede-auteur position paper Learning Communities
Hbo-verpleegkundigen zijn een toevoeging in de verpleeghuiszorg
Onze resultaten en publicaties
-
ArtikelHeemskerk, W. M. M., Wallner, C., Jungerius, C., & Bussemaker, J. (2024), Learning community participation: A valuable opportunity for transferring actions and behaviors within the nursing learning and working context?, Nurse Education in Practice, 79, 104084
-
ArtikelHeemskerk, W. M., van der Linden, A. M. T., Bussemaker, J., & Wallner, C. (2024), Value creation in a learning community: an interprofessional partnership between nursing home care, education and students. International Journal of Nursing Education Scholarship, International Journal of Nursing Education Scholarship, 21(1), 20230068
-
ArtikelHeemskerk, W. M., Renden, P. G., Warning, T. D., Wallner, C., Bussemaker, J., & Dikken, J. (2023), The impact of community learning during a participatory nursing research project. Journal of Continuing Education in Nursing, Journal of Continuing Education in Nursing, 54(3), 131–144