Hoe de samenwerking tussen hogeschool en ziekenhuis de verpleegkundige zorg versterkt
Goed opgeleide en professionele verpleegkundigen zijn onmisbaar om het zorgsysteem draaiend te houden. Het ziekenhuis van Alrijne en Hogeschool Leiden werken intensief samen om deze maatschappelijke uitdaging samen aan te gaan.
Het resultaat is een rijk pakket van werken en leren in verschillende vormen zodat het voor iedereen interessant, haalbaar en aantrekkelijk is om verpleegkundige te worden. Of om door te groeien binnen het vak. Alle problemen oplossen, dat lukt natuurlijk niet. Daarvoor is de zorgcrisis in Nederland te complex. Maar op het gebied van leren en werken kunnen een hogeschool en een ziekenhuis samen veel bereiken. Carin Westhof is opleidingsadviseur bij Alrijne. "Het fijne aan de samenwerking met Hogeschool Leiden is dat we echt samen optrekken, we hebben korte lijntjes en we ervaren een gezamenlijke verantwoordelijkheid om voldoende en vaardige verpleegkundigen op te leiden. Er is wederzijds vertrouwen", vertelt Carin.
Gemotiveerd en gelukkig
De hechte samenwerking startte jaren geleden. Carin: "We hebben toen als ziekenhuis heel bewust besloten om te gaan samenwerken met de hogeschool. Als werkgever willen we dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen en we willen dat ze gemotiveerd en gelukkig zijn. We wilden werken aan een lerende cultuur. En uiteraard willen we ook graag genoeg mensen opleiden voor het vak verpleegkunde."
Breed aanbod
Door de jaren heen intensiveerde de samenwerking tussen Alrijne en Hogeschool Leiden enorm. Carin: "We zien nu dat we op diverse vlakken meedenken en meedoen. We praten bijvoorbeeld mee met de projectgroep BN2030 die zich bezighoudt met de ontwikkeling van een nieuw opleidingsprofiel voor de Bachelor of Nursing. Samen kijken we wat dit betekent voor het curriculum. We volgden de ontwikkeling van het modulaire programma zoals FastSwitch en Verpleegkunde voor Verpleegkundigen op de voet. En ons complete incompany-aanbod wordt door de hogeschool verzorgd."
Daarbij worden vraag en aanbod op elkaar afgestemd. Carin geeft een voorbeeld: "Laatst leefde bij ons bijvoorbeeld de vraag: hoe kunnen we collega's met psychische of psychiatrische problemen het beste begeleiden? Denk bijvoorbeeld aan mensen met autisme, ADHD, problemen thuis of psychiatrische problemen. Die hebben een andere vorm van begeleiding nodig. Hogeschool Leiden had twee maanden later een training hierover ontwikkeld: Passende begeleiding voor élke student. Dat is echt top!" Het resultaat is een zeer breed aanbod van workshops, trainingen, programma's en routes.
Rugzak vol ervaring
Een van de drijvende krachten achter het modulaire programma van Hogeschool Leiden is Elsbeth Bakker, zij is teamleider. "Voor het onderwijs is het van groot belang om samen op te trekken met de praktijk. Als je kijkt naar het modulaire programma, dan zie je dat deze doelgroep iets anders nodig heeft. Het zijn mensen die al werken, in de zorg of daarbuiten. Ze hebben een rugzak vol ervaring en die nemen ze mee naar school en hun nieuwe werkplek. Daar moeten we gebruik van maken", legt Elsbeth uit. "Daarnaast hebben deze studenten een heel ander leven als je het vergelijkt met een voltijdstudent. Ze combineren werken niet alleen met leren, maar ook met een gezin of met mantelzorg. Vaak houden ze meerdere ballen in de lucht. Het steeds flexibeler aanbieden van de modules is daarom een grote wens van mij."
Aansluiten op de praktijk
De samenwerking met het Alrijne is voor het onderwijs zeer waardevol, weet Elsbeth. "Hun feedback kunnen we direct meenemen en zo zorgen we er samen voor dat het onderwijs goed aansluit op de praktijk. We hebben bijvoorbeeld de volgorde van modules veranderd omdat we merkten dat dit in de praktijk handiger was. Uiteraard levert de samenwerking ons studenten op die heel gemotiveerd zijn omdat ze gesteund worden door hun werkgever. Samen willen we de zorg vernieuwen. Dat vind ik mooi om te zien, want dat is precies wat de zorg nodig heeft", aldus Elsbeth.
Een greep uit het opleidingsaanbod
Verpleegkunde voor verpleegkundigen (niveau 4)
Verpleegkundig leiderschap
Iris Dittmar is verpleegkundige bij Alrijne. Ze begon als mbo-verpleegkundige, ze leerde verder op hbo-niveau en deed daarna de opleiding Management in de Zorg. Nu is ze kwaliteitsfunctionaris. Iris: "Ik heb de combinatie van werken en leren heel fijn gevonden omdat je dat wat je leert, direct in de praktijk kunt toepassen. Je hebt er direct iets aan." Iris deed bij Hogeschool Leiden Hbo-doorstroom, dat heet nu Verpleegkunde voor Verpleegkundigen. "Ik was één van de eersten die de modules voorafgaand aan de doorstroom deed. Naderhand hebben Alrijne en Hogeschool Leiden het programma aangepast en bijgeschaafd om de aansluiting steeds beter te maken. Ook daarin is de samenwerking dus heel nuttig."
Iris is lid van de Verpleegkundige Adviesraad (VAR). Daar is verpleegkundig leiderschap een belangrijk thema. Hoe kun je als verpleegkundige in de hiërarchische werkomgeving van een ziekenhuis leiderschap tonen? De onderzoeksgroep Verpleegkundig Leiderschap is een initiatief van Alrijne en Hogeschool Leiden. Dus ook op het gebied van onderzoek wordt samengewerkt. "Er veranderen echt dingen, dat is mooi om te zien. Vroeger kregen we besluiten die al genomen waren ter inzage, nu kunnen we vaak eerder in het traject meedenken en meebouwen. Dat maakt een enorm verschil", legt Iris uit. Carin vult aan: "Het is heel fijn om nauw bij elkaar betrokken te zijn. Als ziekenhuis willen we graag een lerende cultuur in stand houden met elkaar. Dat is goed voor de ontwikkeling van het vak, het is ook goed voor de ontwikkeling van de collega's en uiteindelijk dus ook voor de zorg als geheel."