Natuur en Ontwikkeling Kind weiland

Samenwerking

Het lectoraat is naast Hogeschool Leiden ook verbonden aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Binnen beide hogescholen participeren docenten en studenten in onderzoeksprojecten van het lectoraat. Ook verzorgt het lectoraat onderwijs, zowel binnen de Faculteit Educatie als hogeschoolbreed, middels bijvoorbeeld het Honoursprogramma, minorenonderwijs en nascholingsmodules.

Kenniscentrum POP

Sinds 2019 maakt het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind onderdeel uit van het Kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) van de faculteit Educatie. Naast het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind behoren ook de lectoraten Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs en het lectoraat Muziek in Onderwijs tot het Kenniscentrum POP.  

Vanuit het kenniscentrum POP willen de onderzoeksgroepen de komende jaren meer vanuit gezamenlijkheid aan de slag gaan om opvoeding, onderwijs en onderzoek te verbinden.

Het kenniscentrum POP wil zo een krachtige bijdrage leveren aan de kwaliteit van opleidings-, zorg- en onderwijservaringen, alsook aan het wetenschappelijk discours over deze vakgebieden. Binnen de faculteit Educatie werkt het kenniscentrum nauw samen met de opleidingen, het Centrum voor Onderwijs en Innovatie Leiden (COIL) en de beroepspraktijk.

Duurzame samenwerkingsrelaties

In het praktijkgericht onderzoek dat het lectoraat uitvoert wordt nauw samengewerkt met partners uit de betrokken werkvelden zoals diverse schoolbesturen en kinderopvangorganisaties. Sinds de start van het lectoraat zijn er duurzame samenwerkingsrelaties ontstaan met organisaties als IVN, VU, Groen Cement, Kinderpostzegels, Fonds1818, Springzaad en SLO

Bovendien is lector Dieuwke Hovinga als ambassadeur verbonden aan de Stichting Groene Pedagogiek en heeft zij zitting in het bestuur van de Stichting NatuurWijs.