Hogeschool Leiden

Intercollegiale Toetsingsbijeenkomsten Wijkverpleegkundigen

  • Maatwerk / incompany
  • Verpleegkunde
  • Startdatum: op aanvraag
  • Duur: vier bijeenkomsten
  • Nederlandstalig
  • Bewijs van deelname

In het kort

‘Heb ik wel de juiste keuzes gemaakt bij die ene cliënt? Of had ik het anders kunnen aanpakken?’ Als wijkverpleegkundige is het fijn om jouw ideeën en besluiten te bespreken met collega’s. Je kunt dit soort vragen met collega-wijkverpleegkundigen bespreken tijdens een intercollegiale toetsingsbijeenkomst. Het is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij collega-wijkverpleegkundigen elkaar in groepsverband kritisch bevragen en elkaar stimuleren om verder te ontwikkelen. Het gaat bij intercollegiale toetsing om het individueel handelen áchteraf: heb ik goed gehandeld? Wat waren mijn alternatieven? Wat kon beter? Intercollegiale toetsing wordt vaak verward met intervisie waarbij de persoonlijke leerbehoefte centraal staat. In deze cursus leer je de intercollegiale toetsingsmethode van V&VN toe te passen, waar zowel intercollegiale toetsing als intervisie onderdeel van is. 

Voor wie zijn intercollegiale toetsingsbijeenkomsten bedoeld?

Deze cursus is bedoeld voor wijkverpleegkundigen die zich willen blijven ontwikkelen en eventueel een rol voor zichzelf zien in procesbegeleiding van intercollegiale toetsing.

Bij- en nascholingen Verpleegkunde

Het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV), onderdeel van Hogeschool Leiden, biedt verschillende verpleegkundige cursussen, trainingen en masterclasses aan die inspelen op de actuele ontwikkelingen binnen de zorg. Ook is het mogelijk om een maatwerktraject samen te stellen gericht op de scholingsbehoefte binnen uw organisatie. Verder hebben wijkverpleegkundigen de optie om deel te nemen aan het Leernetwerk Wijkverpleging.

Benieuwd naar wat het CBNV voor uw organisatie kan betekenen? Neem contact op met hoofd CBNV Diana van der Boon, e: [email protected], t: +31(0)6 1158 5726.

Wat levert intercollegiale toetsing je op?

Door een door jou ingebrachte casus uit de dagelijkse praktijk bespreekbaar te maken in een intercollegiale toetsingsbijeenkomst, wordt niet alleen je reflectief, creatief en probleemoplossend vermogen gestimuleerd, maar ook je verpleegkundig leiderschap. Zo leer je met behulp van een intercollegiale toetsingsmethode na te denken over je eigen handelen en leer je je gemaakte keuzes te onderbouwen. Je deelt kennis en inzichten en leert als groep collega’s van en met elkaar. 

Na afronding van deze cursus weet je:

  • wat het doel en de noodzaak is van intercollegiale toetsing
  • hoe je een casus inbrengt ten behoeve van intercollegiale toetsing
  • hoe je een casus bespreekt met behulp van intercollegiale toetsing
  • hoe je zelf een bijeenkomst intercollegiale toetsing begeleidt

Bewust van eigen handelen

Intercollegiale toetsing is een vorm van deskundigheidsbevordering en ondersteunt daarmee de professionalisering binnen uw afdeling of organisatie. Tijdens een intercollegiale toetsingsbijeenkomst leert uw werknemer methodisch het gesprek aan te gaan. Uw werknemer wordt zich bewust(er) van het effect van eigen handelen in het verleden. Die bewustwording speelt een cruciale rol in de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het werk  en bevordert het professioneel handelen. 

Positieve effecten van intercollegiale toetsing

Door het eigen handelen kritisch te beschouwen, neemt niet alleen de kwaliteit van (eigen) professioneel handelen toe, ook collega-wijkverpleegkundigen en cliënten kunnen hier van meeprofiteren. Intercollegiale toetsing en intervisie kunnen positief bijdragen aan het leerklimaat, de collegialiteit, arbeidscultuur en de kwaliteit van een team of afdeling binnen uw instelling. Het kan leiden tot een werkomgeving waarin uw werknemer met een verruimd perspectief op een meer reflectieve manier te werk gaat. Op constructieve wijze inzicht krijgen in eigen functioneren, nieuwe paden verkennen en daarin gefaciliteerd worden geeft uw werknemers meer verdieping, voldoening en erkenning in de dagelijkse praktijk. 

Organisatie-brede thema’s aan het licht

De bijeenkomsten worden geëvalueerd met behulp van evaluatieformulieren . Mogelijk komen hier thema’s uit voort die een organisatie-brede aanpak verdienen. Dit kan nodig zijn voor het realiseren van noodzakelijke verbeteringen in de organisatie of afdeling.
 

Vergelijkbare scholingen

Jezelf verder ontwikkelen als zorgprofessional? Vanuit Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV) bieden we diverse cursussen, masterclasses, workshops en andere opleidingstrajecten aan. Denk aan Procesbegeleiding Intercollegiale Toetsing in de WijkverplegingBegeleide Intervisiebijeenkomsten of de eendaagse cursus Hoe introduceer en begeleid je intervisie op de werkplek? Benieuwd naar ons actuele aanbod? Bekijk het nascholingsoverzicht.  

Wat ga je doen?

Tijdens een intercollegiale toetsingsbijeenkomst breng je in een veilige setting een casus in over een cliënt of wijk  met daarbij een concrete vraag. Die vraag kan betrekking hebben op alle fasen van het verpleegkundig zorgproces, denk aan: diagnostiek, het stellen van doelen, het kiezen van de juiste interventies, het organiseren van de zorg, de samenwerking en buiten het team, de samenwerking met client of mantelzorg etc. Al het handelen dat jij uitvoert als wijkverpleegkundige komt in aanmerking voor intercollegiale toetsing. In een bijeenkomst wordt je als casusinbrenger kritisch bevraagd op je handelen door je collega’s: heb je goed gehandeld? Wat waren alternatieven? Wat kon beter? Voldeden de handelingen aan de kwaliteitseisen en de geldende wet- en regelgeving? 
 

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van twee uur, maatwerk is mogelijk. In een vaste samenstelling voer je op methodische wijze het gesprek over casuïstiek.  

Drie casussen per bijeenkomst

In iedere bijeenkomst is ruimte voor minimaal drie casussen . De bijeenkomsten worden geëvalueerd met behulp van evaluatieformulieren. De trainer begeleidt het proces en ondersteunt jou en je collega’s tijdens een intercollegiale toetsingsbijeenkomst.

Ondersteuning in procesbegeleiding

In de eerste twee bijeenkomsten verzorgt de trainer de procesbegeleiding. In de laatste twee bijeenkomsten ondersteunt de trainer de cursist die de procesbegeleiding op zich wil nemen.

Centrale thema’s per bijeenkomst:

  1. Doel en noodzaak van intercollegiale toetsing. Eerste ronde intercollegiale toetsing.
  2. Tweede ronde intercollegiale toetsing waarin je elkaar kritisch leert bevragen op de genomen stappen in het zorgproces. Daarnaast reflecteer je op het geleerde.
  3. Tijdens de eerste helft staat intercollegiale toetsing centraal. In de tweede helft staat naast intercollegiale toetsing ook procesbegeleiding van de intercollegiale toetsingsmethode centraal.
  4. Ook in deze bijeenkomst staat naast intercollegiale toetsing procesbegeleiding centraal.

Deze cursus wordt verzorgd door trainers van Stichting Bevordering Wijkverpleegkundige (SBW), in samenwerking met het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV) van Hogeschool Leiden. 

Interesse in deze cursus op maat?

Interesse in Intercollegiale Toetsingsbijeenkomsten binnen jouw team of organisatie? We bieden deze cursus op maat voor jouw organisatie aan. De coördinator Centrum voor Bij- en Nascholing graag maakt graag eerst een afspraak om kennis te maken met elkaar.

Voor alle post-hbo opleidingen, cursussen, workshops, masterclasses en maatwerktrajecten gelden de algemene leveringsvoorwaarden van Hogeschool Leiden.

Praktische informatie

Heb je interesse in deelname aan Intercollegiale Toetsingsbijeenkomsten? Centrum voor Bij- en Nascholing (CBNV) biedt deze cursus op maat aan, gericht op de scholingsbehoefte binnen jouw team of organisatie. Bekijk hier de praktische informatie bij dit traject.

Cursusduur
Vier bijeenkomsten van twee uur, maatwerk mogelijk.

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd door het V&VN met 8 punten.

Kosten en planning
Tijdens een kennismakingsgesprek worden de scholingsbehoefte en voorwaarden geïnventariseerd en geconcretiseerd. De cursusprijs varieert van €50,- tot €60,- (all-in) per cursist, per bijeenkomst van 2 uur. De prijs is afhankelijk van de totale groepsgrootte. Neem contact op voor een programma en offerte op maat.

Online of fysiek
De cursus wordt momenteel op locatie van de zorginstelling aangeboden. 

Indien noodzakelijk, vanwege RIVM maatregelen of het beleid van de zorginstelling, worden de bijeenkomsten online verzorgd.  

Certificering
Na afloop ontvangt de deelnemer een certificaat.
 

Nascholing Verpleegkunde

Een verpleegkundige is nooit uitgeleerd. Hogeschool Leiden heeft een uitgebreid nascholingsaanbod voor professionals in de gezondheidszorg. Ook kunt u een stage- of onderzoeksopdracht uitzetten via het Praktijkloket Gezondheidszorg .