Studenten willen graag de opdracht goed uitvoeren

DIY DNA KIT

In dit project wordt een Do It Yourself (DIY) DNA KIT ontwikkelt om de benodigde vaardigheden voor de toekomstig professional binnen het technisch beroepenveld te stimuleren. 

Belang onderzoek

Het technische beroepenveld vraagt tegenwoordig naast inhoudelijke vakkennis om een breder scala aan vaardigheden van afgestudeerden dan voorheen. Het aantal banen met routinematig productiewerk neemt af, terwijl er steeds meer vraag is naar professionals met een lerend, onderzoekend en ondernemend vermogen die met andere professionals kunnen samenwerken aan complexe vraagstukken. Met het oefenen van de hiervoor benodigde vaardigheden dient al tijdens de opleiding gestart te worden.

Doelstelling

In dit project ontmoeten het mbo, hbo, een leerwerkbedrijf en het voortgezet onderwijs elkaar waarbij deze vaardigheden, de 21st Century Skills, gestimuleerd worden.  Het praktijkgericht onderzoek omvat de ontwikkeling van een Do It Yourself (DIY) DNA kit voor gebruik in het primair en secundair onderwijs. De ontwikkeling van deze kit is het middel om het doel te bereiken, namelijk het stimuleren van werken met de 21st Century Skills waarbij het creatieve potentieel van het team wordt aangesproken.

Onderzoeksopzet

Docenten en leerlingen/studenten van de drie typen onderwijs (vo, mbo, hbo) komen met elkaar in verbinding door hen in teamverband deze kit te laten ontwikkelen en te testen. De teamleden zijn complementair aan elkaar op verworven competenties, ervaring en expertise. Het uiteindelijke resultaat is een nieuw type samenwerking tussen verschillende onderwijsniveaus en een grotere verbinding tussen organisaties in de Leidse regio.

Resultaten

De docenten, studenten en leerlingen geven aan dat zij door deelname aan dit project kennis hebben gemaakt met nieuwe competenties en dat zij al aanwezige vaardigheden verder hebben ontwikkeld. Multidisciplinair samen leren werken is een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt. De mbo en hbo studenten vonden het projectmatig werken en de gebruikte open werkvorm binnen dit project leerzaam en uitdagend in vergelijking met het moeten volgen van protocollen die vaak leidend zijn in het reguliere onderwijs. Technasiumleerlingen hebben daarentegen vanaf de brugklas al ervaring opgedaan met projectmatig werken en 21eeuwse vaardigheden en vonden vooral de vakinhoud heel leerzaam. 

Type project

Het project is gefinancierd met een KIEM-hbo subsidie van Nationaal regieorgaan praktijkgericht onderzoek SIA. 

Samenwerking

Dit onderzoeks is uitgevoerd in samenwerking met leerwerkbedrijf Technolab. 

Meer weten?

Voor meer informatie over dit onderzoeksproject, neem contact op met Chantal Terstegen