Intercollegiale Toetsingsbijeenkomsten Wijkverpleegkundigen
- Duur: 2 dagdelen/in overleg
- Start: in overleg
- Kosten: variabel
- Certificaat
- Gezondheidszorg
- Geaccrediteerd V&VN: 5 punten
‘Heb ik wel de juiste keuzes gemaakt bij die ene cliënt? Of had ik het anders kunnen aanpakken?’ Als wijkverpleegkundige is het fijn om jouw ideeën en besluiten te bespreken met collega’s. Je kunt dit soort vragen met collega-wijkverpleegkundigen bespreken tijdens een intercollegiale toetsingsbijeenkomst. Het is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij collega-wijkverpleegkundigen elkaar in groepsverband kritisch bevragen en elkaar stimuleren om verder te ontwikkelen. Het gaat bij intercollegiale toetsing om het individueel handelen áchteraf: heb ik goed gehandeld? Wat waren mijn alternatieven? Wat kon beter? Intercollegiale toetsing wordt vaak verward met intervisie waarbij de persoonlijke leerbehoefte centraal staat. In deze cursus leer je de intercollegiale toetsingsmethode van V&VN toe te passen, waar zowel intercollegiale toetsing als intervisie onderdeel van is.
Iets voor jou?
Je bent een wijkverpleegkundige die zich wil blijven ontwikkelen en eventueel een rol voor zichzelf ziet in procesbegeleiding van intercollegiale toetsing.
Over de cursus
Tijdens een intercollegiale toetsingsbijeenkomst breng je in een veilige setting een casus in over een cliënt of wijk met daarbij een concrete vraag. Die vraag kan betrekking hebben op alle fasen van het verpleegkundig zorgproces, denk aan: diagnostiek, het stellen van doelen, het kiezen van de juiste interventies, het organiseren van de zorg, de samenwerking en buiten het team, de samenwerking met cliënt of mantelzorg etc. Al het handelen dat jij uitvoert als wijkverpleegkundige komt in aanmerking voor intercollegiale toetsing. In een bijeenkomst wordt je als casusinbrenger kritisch bevraagd op je handelen door je collega’s: heb je goed gehandeld? Wat waren alternatieven? Wat kon beter? Voldeden de handelingen aan de kwaliteitseisen en de geldende wet- en regelgeving?
Wat je leert
Door een door jou ingebrachte casus uit de dagelijkse praktijk bespreekbaar te maken in een intercollegiale toetsingsbijeenkomst, wordt niet alleen je reflectief, creatief en probleemoplossend vermogen gestimuleerd, maar ook je verpleegkundig leiderschap. Zo leer je met behulp van een intercollegiale toetsingsmethode na te denken over je eigen handelen en leer je je gemaakte keuzes te onderbouwen. Je deelt kennis en inzichten en leert als groep collega’s van en met elkaar.
Werkwijze
De cursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van 2,5 uur. In een vaste samenstelling voer je op methodische wijze het gesprek over casuïstiek.
Drie casussen per bijeenkomst
In iedere bijeenkomst is ruimte voor minimaal drie casussen. De bijeenkomsten worden geëvalueerd met behulp van evaluatieformulieren. De trainer begeleidt het proces en ondersteunt jou en je collega’s tijdens een intercollegiale toetsingsbijeenkomst.
Ondersteuning in procesbegeleiding
De training kan op maat uitgebreid worden met de training Procesbegeleider Intercollegiale Toetsing.
Meerwaarde voor de werkgever
Bewust van eigen handelen
Intercollegiale toetsing is een vorm van deskundigheidsbevordering en ondersteunt daarmee de professionalisering binnen uw afdeling of organisatie. Tijdens een intercollegiale toetsingsbijeenkomst leert uw werknemer methodisch het gesprek aan te gaan. Uw werknemer wordt zich bewust(er) van het effect van eigen handelen in het verleden. Die bewustwording speelt een cruciale rol in de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het werk en bevordert het professioneel handelen.
Positieve effecten van intercollegiale toetsing
Door het eigen handelen kritisch te beschouwen, neemt niet alleen de kwaliteit van (eigen) professioneel handelen toe, ook collega-wijkverpleegkundigen en cliënten kunnen hier van meeprofiteren. Intercollegiale toetsing en intervisie kunnen positief bijdragen aan het leerklimaat, de collegialiteit, arbeidscultuur en de kwaliteit van een team of afdeling binnen uw instelling. Het kan leiden tot een werkomgeving waarin uw werknemer met een verruimd perspectief op een meer reflectieve manier te werk gaat. Op constructieve wijze inzicht krijgen in eigen functioneren, nieuwe paden verkennen en daarin gefaciliteerd worden geeft uw werknemers meer verdieping, voldoening en erkenning in de dagelijkse praktijk.
Organisatie-brede thema’s aan het licht
De bijeenkomsten worden geëvalueerd met behulp van evaluatieformulieren . Mogelijk komen hier thema’s uit voort die een organisatie-brede aanpak verdienen. Dit kan nodig zijn voor het realiseren van noodzakelijke verbeteringen in de organisatie of afdeling.
Over de docenten
Over Germieke Quist
Germieke is docent en trainer op Hogeschool Leiden en één dag in de week werkzaam als verpleegkundige in de wijkverpleging. Daarnaast is ze epidemioloog en al jaren actief in de beroepsvereniging V&VN, met name voor de afdeling Geriatrieverpleegkundigen. Ook is ze mederedacteur en auteur van het boek Klinisch Redeneren bij Ouderen. Germieke heeft een grote interesse in Evidence Based Practice en de complexe zorg voor ouderen. Zelfstandig kunnen blijven functioneren op alle levensterreinen heeft hierin voor haar een belangrijke focus. Kernwoorden in haar handelen zijn: zorgvuldigheid, mensenwerk, welzijn, verbinding, betekenis geven, zingeving en balans.
Over Monique Noordijke
Monique is docent Verpleegkunde op Hogeschool Leiden en gecertificeerd Karin de Galan trainer bij het CBNV. Ze was tot enkele jaren geleden werkzaam als wijkverpleegkundige. Het vak wijkverpleegkundige ziet zij als een complexe, maar vooral als een zeer uitdagende functie waarbij zelfstandigheid, verpleegkundig leiderschap en creativiteit gewenst is. Monique heeft zich gespecialiseerd in preventie en gezondheidsbevordering omdat zij als wijkverpleegkundige gezondheid en welzijn van alle inwoners in een wijk in beeld wil hebben. Daarnaast heeft ze een passie voor onderwijs en trainen. Als docent streeft ze naar een goede vertaling van theorie naar praktijk en wil dat de deelnemers het geleerde de volgende dag kunnen toepassen in de praktijk. Het geeft haar voldoening om op innovatieve wijze kennis en vaardigheden bij te brengen, zodat anderen kunnen leren en groeien.
Na afronding
Na afronding van deze cursus:
- weet je wat het doel en de noodzaak is van intercollegiale toetsing
- weet je hoe je een casus inbrengt ten behoeve van intercollegiale toetsing
- weet je hoe je een casus bespreekt met behulp van intercollegiale toetsing
- kun je elkaar kritisch bevragen op de genomen stappen in het zorgproces.
- kan je reflecteren op het geleerde.
Puur praktisch
Doelgroep en deelnemers
Doelgroep
Je bent een wijkverpleegkundige die een rol voor zichzelf ziet in (procesbegeleiding van) intercollegiale toetsing.
Deelnemers
We hanteren een kleine groepsgrootte van maximaal 8. Op deze manier kunnen wij écht goed aansluiten bij alle individuele (ontwikkel) behoeftes, waardoor we de kwaliteit kunnen bieden die je van ons mag verwachten.
Data en locatie
Data:
De cursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van 2,5 uur en kan uitgebreid worden met de cursus Procesbegeleider Intercollegiale Toetsing in de Wijkverpleging. Afhankelijk van de wensen maken we een passende planning.
Locatie
De cursusdagen worden georganiseerd op Hogeschool Leiden of op locatie van de opdrachtgever. Hogeschool Leiden is goed bereikbaar met het OV en heeft verschillende passende lokalen/werkruimtes.
Kosten
Offerte op maat
Tijdens een kennismakingsgesprek worden de scholingsbehoefte en voorwaarden geïnventariseerd en geconcretiseerd. Stuur een mail naar [email protected] voor een offerte op maat. Bij akkoord maken we samen een bijpassende planning.
Certificaat en Accreditatie
Certificaat
Na afloop van de cursus ontvangt de deelnemer een certificaat als bewijs van deelname.
Accreditatie
Deze cursus sluit aan bij de meest recente beschrijving van het Expertisegebied Wijkverpleegkundige van V&VN en is geaccrediteerd bij V&VN voor 5 accreditatiepunten. Na het succesvol afronden van de cursus worden deze punten bijgeschreven in het Kwaliteitsregister V&VN als je hierbij bent aangesloten.
Literatuur
Voor deze cursus voorziet Hogeschool Leiden je van literatuur en materialen.
Algemene voorwaarden
Voor alle post-hbo opleidingen, cursussen en maatwerktrajecten gelden de algemene leverings- en annuleringsvoorwaarden van Hogeschool Leiden.
Twijfel je nog?
Diana van der Boon
Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde
Het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV), onderdeel van Hogeschool Leiden, biedt verschillende verpleegkundige cursussen, trainingen en masterclasses aan die inspelen op de actuele ontwikkelingen binnen de zorg. Ook is het mogelijk om een maatwerktraject samen te stellen gericht op de scholingsbehoefte binnen uw organisatie. Verder hebben wijkverpleegkundigen de optie om deel te nemen aan het Leernetwerk Wijkverpleging.
Kijk nog even verder
Procesbegeleider Intercollegiale Toetsing in de Wijkverpleging
Hoe begeleid en introduceer je intervisie op je werkplek?
Intervisiebijeenkomsten voor Zorgprofessionals
Algemene voorwaarden
Voor alle post-hbo opleidingen, cursussen en maatwerktrajecten gelden de algemene leverings- en annuleringsvoorwaarden van Hogeschool Leiden.