Fysiek levensvaardighedenspel

Over

Thema

Fysiek levensvaardighedenspel voor studenten gelanceerd

6 april 2021 - Het levensvaardighedenspel, ontwikkeld door het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding, leert studenten hoe zij hun levensvaardigheden direct kunnen inzetten in hun eigen leven.

In de fysieke versie van het levensvaardighedenspel kunnen studenten met elkaar bespreken waar ze in hun studie- en studentenleven tegenaan lopen en welke vaardigheid zij verder kunnen ontwikkelen. 

Fysiek levensvaardighedenspel

Veilige omgeving

Student Eline is vanaf het begin betrokken geweest bij het maken van het spel. Zij merkte dat studenten het vooral heel fijn vinden om in een luchtige sfeer en veilige omgeving iets meer over henzelf te delen.  

"Het spel bevat 30 kennisvragen die zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Dit maakt het dubbel zo leerzaam en leuk!"

Eline | student

Eline: "Tijdens het spel kun je jezelf zijn en delen waar je mee zit. Dit kan voor veel opluchting zorgen. Doordat je je in een omgeving bevindt waar andere mensen dit ook doen en waar de regel is dat niemand het doorverteld, voelt het vertrouwt. Daarnaast kun je tijdens het spel oplossingen en ideeën opperen om anderen en jezelf te helpen."

Eigen ervaring

Het spel heeft Eline ook geholpen bij het omgaan met stress. "Door het opzoeken van weetjes en het luisteren naar andermans verhalen heb ik over mijzelf kunnen leren. Bijvoorbeeld over hoe anderen hun problemen aanpakken en hoe ik dat eventueel ook kon doen. Daarnaast kreeg ik tijdens het spelen van het spel met een groep ook een beurt om een verhaal te delen. Dat hielp mij om beter om te kunnen gaan met waar ik toen mee zat. Het spel bevat 30 kennisvragen die zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Dit maakt het dubbel zo leerzaam en leuk!"

Meer weten

Lees meer over het Levensvaardighedenspel uit de toolbox Life Skills voor studenten. Deze toolbox is ontwikkeld door het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding. Het spel is voor docenten van de hogeschool op te halen in kamer D1.057. Of neem contact op met het lectoraat.