Hogeschool Leiden

Verantwoording 2020

De verantwoording over 2020 van het  lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering. 

Beroepspraktijk en maatschappij

In 2020 heeft het lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit een aantal mooie resultaten bereikt voor de beroepspraktijk en maatschappij, zoals het vervolmaken van het meetinstrument voor ‘verbondenheid’ in een werkrelatie tussen professional en risicojeugd (Project V). Die kennis over een stevige en inclusieve aanpak is ook versterkt met twee wetenschappelijke publicatie (nationaal en internationaal). Het instrument wordt met een pilot toegepast in de gemeente Leiden. ZonMw heeft kennisvouchers uitgegeven om het instrument op andere plaatsen in te zetten. Inmiddels is er ook interesse vanuit de gemeenten Amsterdam, Schiedam, Gouda, Arnhem, Nijmegen en vanuit de William Schrikker Stichting om het instrument te gebruiken. Het lectoraat heeft diverse gemeenten bediend met onderzoek en advies voor lokale integrale aanpak van risicojeugd en multiprobleemgezinnen.

Daarnaast was het lectoraat actief betrokken bij een aantal belangrijke netwerken, zoals: de Academische Werkplaats Risicojeugd, het netwerk rondom de Aanpak Top600, het programma ‘Drugs op hoofdlijnen’ van Actiecentrum Veiligheid en Zorg, en het netwerk van de burgemeester van Amsterdam voor de doorontwikkeling van het programma ‘Radicalisering en Extremisme’. Producten voor de beroepspraktijk die deze inzet heeft opgeleverd, zijn onder andere het meetinstrument (klaar voor eerste gebruik in 2021 in diverse gemeenten), onderzoeksrapporten voor gemeenten, rapportages van denktanks en overige adviezen.

Soms was er sprake van hands-on begeleiding van een ontwikkeling in de integrale aanpak. Soms kregen de werkzaamheden voor de beroepspraktijk en de maatschappij ook bredere aandacht op radio (De Nieuws B.V.) en in de krant (NRC Handelsblad, De Volkskrant, Algemeen Dagblad), maar vooral veel op social media (in het bijzonder LinkedIn: berichten vaak meer dan 7.500 keer bekeken). Vanwege COVID-19 kon het lectoraat verschillende activiteiten waarbij de verbinding tussen onderzoek en beroepspraktijk centraal staat niet organiseren, zoals minisymposia of en film- en debatavond (50-75 deelnemers) en de jaarlijkse grote themadag (200 deelnemers).

Onderwijs en professionalisering

In 2020 heeft het lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit ook het nodige bereikt in het onderwijs en met betrekking tot de professionalisering van docenten.  Ten eerste is het nog steeds goed gesteld met de zichtbaarheid binnen het onderwijs aan Hogeschool Leiden, met aanvullende aandacht voor de betrokkenheid bij Sociaal Werk (naast gastlessen in het bijzonder ook de beroepsproducten van studenten). Net als vorige jaren verzorgt het lectoraat een hooggewaardeerde reeks werkcolleges binnen de minor Werken in het Jeugdveiligheidsdomein. Daarbij is het onderwijsmateriaal doorontwikkeld op basis van recent eigen praktijkgericht onderzoek en met nieuwe gastoptredens van belangrijke netwerkpartners en ervaringsdeskundigen.

In 2020 zijn verder op basis van onderzoeksresultaten en expertise lessen gegeven binnen de minor Sociaal Ondernemen, minor Talentmanagement, minor Werken in een Gedwongen kader, minor Jeugdzorg en de Master Jeugdzorg. Daarnaast heeft de lector gastlessen verzorgd in het curriculum van Toegepaste Psychologie bij onder meer Methoden van Onderzoek (jaar 1), Criminologie (jaar 2) en in de duale  variant van de opleiding, voor politiemedewerkers. Tenslotte is bijgedragen aan gastlessen op universiteiten en andere hogescholen. Naast de lessen hebben tientallen studenten TP, SW, MWD en SJD deelgenomen aan activiteiten van het lectoraat als stagiaires en afstudeerders of voor beroepsoriëntatie en diverse vormen van begeleiding of opdrachtgeverschap.

Een diversiteit aan studentenervaringen met het lectoraat is inmiddels  vastgelegd in Buiten je boekje(*) wat weer veel nieuwe aanmeldingen van studenten heeft opgeleverd. Van die nieuwkomers heeft  een stagiaire in 2020 een (door COVID-19 bijzonder ingewikkelde) opdracht voor het Openbaar Ministerie volbracht ten aanzien van de rol van het OM in de integrale aanpak. Ook docenten zijn weer actief betrokken geweest bij het lectoraat in 2020. Vooral met de docenten van Toegepaste Psychologie is veel uitwisseling en worden regelmatig onderzoeksplannen en methoden van onderzoek besproken.

Met collega-lector Sociale Innovatie en Ondernemerschap is een samenwerking voltooid om de modules ‘De Grondhouding’ te ontwerpen voor het leeratelier ‘Maatwerk en Regie’. En met collega-lectoren LVB en Risicovol Gedrag, en Sociaal Werk in de Kinder- en Jeugdpsychiatrie werkt de lector samen aan lessen complexe casuïstiek. De open colleges en een lunchlezing konden door COVID-19 helaas niet doorgaan. Die verzorgt het lectoraat jaarlijks om bijzondere gasten en resultaten uit praktijkgericht onderzoek breder te delen met collega’s ter inspiratie voor onderwijs en samenwerking.

* Hogeschool Leiden (2019). Buiten je boekje. Stage, school en straat in 12 verhalen. Leiden: Lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit, Hogeschool Leiden.

Kennisontwikkeling

In 2020 heeft het lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit bijgedragen aan kennisontwikkeling binnen het eigen domein door inzichten uit onderzoek te presenteren op nationale en internationale online-bijeenkomsten waar zowel andere onderzoekers komen als professionals uit het werkveld. Valorisatie van de onderzoekskennis vindt plaats op conferenties, zoals de jaarlijkse congressen van de Nederlandse Vereniging voor Criminologie, Eurogang en de European Society of Criminology.

Daarnaast geeft de lector regelmatig lezingen zoals op de conferenties ‘Jeugd in Onderzoek’ (georganiseerd door het Nederlands Jeugdinstituut en partners), ‘Beleid, praktijk en wetenschap in dialoog over de politie’ (georganiseerd door onder andere de Politieacademie, Politie en Wetenschap en ministerie Justitie en Veiligheid), en het ‘Q college Ondermijning: programma Straatwaarden’ (o.a. gemeente Utrecht en het RIEC).

De onderzoekskennis van het lectoraat is ook benut in specifieke expertmeetings waar lokale partijen samenkomen voor bijeenkomsten over een lokale integrale aanpak (bijvoorbeeld Leiden-Noord en Amsterdam Nieuw-West) of prangende onderwerpen die spelen in een gemeente als ‘jonge aanwas in drugscriminaliteit’ of ‘extremisme onder jongeren’. Verder heeft de lector bijdragen geleverd aan meer culturele avonden rondom het thema jeugdcriminaliteit, onder meer door inleidingen te verzorgen voor een vertoning van de Franse ‘Le Prophète’ over een jonge Algerijnse crimineel (Re:Set Films) en de première van Ruwe Diamanten over het belang van rolmodellen voor risicojeugd (Red Wire Media).

Uiteraard zijn onderzoeksresultaten van het lectoraat gepubliceerd in een aantal wetenschappelijke en vakbladen, onderzoeksrapportages en boeken. Zo is samen met collega-lector Jaap van der Stel (Geestelijke Gezondheidszorg) verder gewerkt aan boeken als ‘Wetenschap en praktijk. Gids voor (aankomende) professionals in zorg, welzijn en sociaal werk’ en vanuit de Academische Werkplaats Risicojeugd aan de tweede editie van ‘Gewoon normaal’ (over bejegening en het belang van professionele eigenheid in de werkrelatie). Ook wordt een bijdrage voorbereid voor een herziene uitgave van ‘Jeugdcriminologie. Achtergronden van jeugdcriminaliteit’ (in samenwerking met Ido Weijers). Tenslotte is voor al het werk, zoals boven al vermeld, de nodige media-aandacht geweest op radio en vooral in kranten (NRC Handelsblad en De Volkskrant) die ook collega’s en het werkveld bereikt.