Hogeschool Leiden

Verantwoording 2017

De verantwoording over 2017 van het  lectoraat aanpak jeugdcriminaliteit over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering. 

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat levert een bijdrage aan de professie en het betreffende beroepenveld en zet zich in voor het publieke belang door middel van publicaties, onderzoeksrapporten en het bijwonen en organiseren van expertmeetings. Het lectoraat richt zich op de aanpak van jeugdcriminaliteit, omdat dit een relevant maar tevens complex thema blijkt dat in de beroepspraktijk voor veel problemen zorgt. Wij bieden creatieve en toepasbare oplossingen voor de praktijk door het werkveld vanuit een ‘wat wél’-gedachte te benaderen. Het lectoraat draagt bij aan kennis- en theorieontwikkeling door inzichten uit praktijkonderzoeken te gebruiken voor het ontwikkelen van meer algemene ideeën over de inrichting van de aanpak van jeugdcriminaliteit. Ook laat het lectoraat een app ontwikkelen waarmee de verbondenheid van jongeren gemeten kan worden, waar vanuit de beroepspraktijk reikhalzend naar wordt uitgekeken. Het regelmatig verzorgen (maar ook het bijwonen) van workshops, lezingen en expertmeetings draagt bij aan kenniscirculatie richting de praktijk. Door nauw betrokken te zijn bij verschillende vakken en minoren op Hogeschool Leiden, maar ook door het betrekken van studenten bij onderzoek, wordt de kenniscirculatie richting het onderwijs gewaarborgd. Door het lectoraat opgeleverde rapporten zijn – door de aard van de onderzoeken – niet zelden vertrouwelijk. Het lectoraat streeft er desondanks naar zich te schikken naar de principes van Open Access, door geleerde lessen te veralgemeniseren en via publicaties, presentaties en expertmeetings te laten landen in de praktijk. 

Onderwijs en professionalisering

Het (beroeps)onderwijs in de vorm van alle (gast)colleges, workshops, trainingen, lezingen, presentaties en bijdragen aan expertmeetings van het lectoraat, dient steeds te gaan over de hoofdthema’s van het lectoraat binnen Project V(erbondenheid). Bij het onderwijs aan studenten op hogescholen en universiteiten en aan de professionals in het werkveld, gaat daarbij bijzondere aandacht uit naar vier hoofdlijnen (de 4 A’s): Achtergronden van jeugdcriminaliteit, Analyse van lokale jeugdproblematiek, Aanpak van lokale jeugdproblematiek en Attitude van (toekomstige) professionals. De opbouwende fase van het lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit heeft inzichten opgeleverd in het probleemgerichte vraagstukken die een sterke behoefte aan kennis en kunde oproepen binnen het hoger onderwijs en de beroepspraktijk. Deze inzichten zijn verwerkt tot de onderzoeksthema’s die centraal zijn komen te staan in Project V en de bovenstaande vier hoofdlijnen in het onderwijs. Door een combinatie van kennis en ervaring te bieden op deze hoofdlijnen, acht het lectoraat de kans het grootst dat studenten en zittende beroepsbeoefenaren het onderwijs kunnen gebruiken om een professionele én persoonlijke bijdrage te leveren aan hun vakgebied. Daarbij gaat uiteraard steeds speciale aandacht uit naar de benodigde beleving van verbondenheid in hun (toekomstige) rol in de integrale aanpak van jeugdcriminaliteit: zowel buiten op straat als binnen het systeem. Met name de stage- en afstudeertrajecten van het lectoraat hebben de afgelopen jaren bewezen bijzonder mooie verbindingen op te leveren tussen onderwijs en praktijk. 

Kennisontwikkeling

Het lectoraat heeft voldoende kansen om doelstellingen te realiseren op het gebied van kennisontwikkeling binnen het onderzoeks- en werkveld en de samenleving, in het bijzonder op het vlak van (beroeps)onderwijs en professionalisering. Zo zijn in 2017 twee themadagen georganiseerd waar in totaal ruim 400 vakgenoten, professionals en studenten op af zijn gekomen. Dat het lectoraat tevens voldoende impact heeft op deze gebieden en wat het waarmaakt van deze doelstellingen, is af te lezen aan de lopende projecten en alle onderzoeks- en onderwijsproducten die zijn opgeleverd. Daarbij gaat bijzondere aandacht uit naar de nadrukkelijke waardering vanuit de beroepspraktijk en de maatschappij en het bereik van de kennis (presentaties, media-optredens etc.). Daarnaast is de waardering ook zichtbaar in de verwijzingen naar het werk van het lectoraat in de onderzoekswerkzaamheden van anderen.