De vlaggen van de hogeschool

Verantwoording 2021

De verantwoording over 2021 van het lectoraat Sociaal Werk in de kinder- en jeugdpsychiatrie over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling.

Beroepspraktijk en maatschappij

Het werkveld van de kinder- en jeugdpsychiatrie staat nog steeds centraal bij het lectoraat Sociaal Werk in de Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Naast de werkzaamheden als kinder- en jeugdpsychiater bij Curium-LUMC (academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Oegstgeest), onderhoudt de lector een breed netwerk met andere kinder- en jeugdpsychiatrische instellingen.

De hulpvraag van de (socio)therapeuten die werkzaam zijn binnen de kinderpsychiatrie, vormden het startpunt voor de onderzoeksvragen die werden behandeld via onderzoeksactiviteiten. Systemisch werken op klinische adolescentenafdelingen vormde al een belangrijk onderdeel van behandelingen, maar hier werden ook mogelijkheden voor verbetering gezien. Zodoende heeft het lectoraat een implementatie onderzoek gedaan naar het versterken van het systemisch werken op klinische adolescentenafdelingen in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Zes afdelingen van LUMC Curium en Parnassia/Youz (kinder- en jeugdpsychiatrische instelling in de regio Den Haag)  deden mee aan dit onderzoek.

Tot slot is er een teamtraining ontwikkeld en gegeven aan de klinische adolescententeams. Ook zijn de processen in de zorg via deze weg meer systemisch gemaakt, zodat het systemisch werken ook ondersteund wordt in de werkprocessen.

Onderwijs en professionalisering

Elk jaar doen er studenten mee aan het onderzoek van het lectoraat. Dit houdt o.a. in dat studenten interviews afnemen en hun eindscriptie schrijven over de data van het onderzoek. De training Systeemgericht Werken, die ontwikkeld is voor het onderzoek, werd gegeven door een systeemtherapeut met docenten van Hogeschool Leiden. Een van deze docenten heeft de training verwerkt in de minor Jeugd-GGZ.

Een docent van Hogeschool Leiden is promovenda bij het lectoraat en zal promoveren op het onderzoek.