De vlaggen van de hogeschool

Verantwoording 2017

De verantwoording over 2017 van het lectoraat Sociaal Werk in de kinder- en jeugdpsychiatrie over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling.

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat heeft een sterke band met de kinder- en jeugdpsychiatrie, met name Curium-LUMC (academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie te Oegstgeest) doordat de lector daar zelf als kinder- en jeugdpsychiater werkzaam is. Dit netwerk wordt intensief betrokken voor zowel het onderzoek als het onderwijs.  

Tijdens eerdere onderzoeken van het lectoraat (naar het therapeutisch milieu)  bleek dat op de klinische adolescentenafdelingen van Curium-LUMC handelingsverlegenheid bestaat, met name bij sociotherapeuten, hoe goed systeemgericht te werken. Op deze vraag vanuit de praktijk speelt het lectoraat in door onderzoek te doen naar hoe het systemisch werken tijdens klinische opnames van adolescenten verbeterd kan worden. De kennis die hiermee verkregen wordt, zal gebruikt worden om te komen tot een verbetering van zorg binnen de klinische afdelingen van Curium-LUMC. Als gegevens hierover binnenkomen, zal dit ook weer teruggebracht worden in het onderwijs. 

Binnen Curium-LUMC heeft de lector ook meegewerkt aan het opzetten van routine outcome monitoring (ROM) die ook gegevens over therapeutisch milieu en systeemfunctioneren gaat. Daarnaast is de functieomschrijving van sociotherapeut aangepast, waarbij het vormgeven van het therapeutisch milieu als essentieel onderdeel van de functie is omschreven. 

Onderwijs en professionalisering

Binnen Curium-LUMC (academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie te Oegstgeest) is gewerkt aan het stroomlijnen van de praktijkstages van SPH en MWD studenten. Er is gestart met een mooi programma voor de beroepsoriëntatie van tweedejaars studenten. Daarnaast is er voor gezorgd dat dit jaar alleen studenten van Hogeschool Leiden ingestroomd zijn voor de praktijkstage in het derde jaar.  

Afgelopen jaar zijn 4 studenten afgestudeerd binnen het lectoraat. Dit collegejaar zijn 7 studenten ingestroomd om komend jaar af te studeren binnen het lectoraat. 

De module Complexe Casuïstiek voor de Master Jeugdzorg die vorig jaar is opgezet, is bijgesteld en hierbij wordt  expertise vanuit Curium-LUMC ingezet. 

Dit jaar is de lector als voorzitter van de Adviescommissie Onderzoek van de faculteit SWTP verantwoordelijk geweest voor het maken van de werkwijze en het reglement.  

Kennisontwikkeling

Er is een subsidie-aanvraag geschreven voor het onderzoek naar het verbeteren van de systeemgerichte behandeling op de adolescentenafdelingen. Deze is helaas niet gehonoreerd. Volgend jaar zal deze subsidie-aanvraag elders worden ingediend. 

Bij het congres van het Expertisecentrum Jeugd heeft het lectoraat een workshop over de therapeutische alliantie verzorgd.