De vlaggen van de hogeschool

Verantwoording 2018

De verantwoording over 2018 van het lectoraat Sociaal Werk in de kinder- en jeugdpsychiatrie over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling.

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat heeft een sterke band met de kinder- en jeugdpsychiatrie, met name Curium-LUMC (academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie te Oegstgeest) doordat de lector daar zelf als kinder- en jeugdpsychiater werkzaam is. Dit netwerk wordt intensief betrokken voor zowel het onderzoek als het onderwijs.  

Tijdens eerdere onderzoeken van het lectoraat (naar het therapeutisch milieu) bleek dat op de klinische adolescentenafdelingen van Curium-LUMC handelingsverlegenheid bestaat, met name bij sociotherapeuten, hoe goed systeemgericht te werken. Op deze vraag vanuit de praktijk speelt het lectoraat in door onderzoek te doen naar hoe het systemisch werken tijdens klinische opnames van adolescenten verbeterd kan worden. De kennis die hiermee verkregen wordt, zal gebruikt worden om te komen tot een verbetering van zorg binnen de klinische afdelingen van Curium-LUMC. Als gegevens hierover binnenkomen, zal dit ook weer teruggebracht worden in het onderwijs. 

Dit jaar is ook een samenwerking gestart met de Jutters, kinder- en jeugdpsychiatrisch centrum in Den Haag. De Jutters wil in de toekomst meewerken aan het onderzoek naar het systeemgericht werken. Door deze uitbreiding binnen de beroepspraktijk zal ook de generaliseerbaarheid van de onderzoeksgegevens groter zijn, waardoor ook andere kinder- en jeugdpsychiatrische instellingen de kennis die uit het onderzoek voortkomt beter zal kunnen gebruiken. 

Onderwijs en professionalisering

De lector heeft binnen Curium-LUMC meegewerkt aan het verder verfijnen van de praktijkstages voor SPH-, MWD- en Sociaal Werk-studenten. Het vorig jaar gestarte programma voor de beroepsoriëntatie van tweedejaars studenten is ook in de praktijk zeer goed bevallen en heeft daarmee een vervolg gekregen. Er wordt meegedacht hoe in het nieuwe curriculum de tweedejaars studenten een goede ervaring kunnen opdoen binnen Curium-LUMC, zodat zij meer zicht krijgen op wat het werken in de kinder- en jeugdpsychiatrie inhoudt.

Afgelopen jaar zijn 9 studenten afgestudeerd binnen het lectoraat. Dit collegejaar zijn 4 studenten ingestroomd om komend jaar af te studeren binnen het lectoraat.

De module Complexe Casuïstiek voor de Master Jeugdzorg is dit keer voor de derde keer van start gegaan. Hierbij wordt expertise vanuit Curium-LUMC ingezet.

De lector is ook dit jaar voorzitter van de Adviescommissie Onderzoek van de faculteit Sociaal Werk & Toegepaste Psychologie, die onderzoekers adviseert over de kwaliteit van wetenschappelijke onderzoeksvoorstellen.  

Kennisontwikkeling

Er zijn twee subsidieaanvragen geschreven voor het onderzoek naar het verbeteren van de systeemgerichte behandeling op de adolescentenafdelingen. Er is nog geen reactie op deze aanvragen binnengekomen.