Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Jannette Prins

Docent-onderzoeker Natuur en Ontwikkeling Kind
Portretfoto van Jannette Prins

Over Jannette Prins

Jannette Prins is taalkundige en expert jonge kind bij Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Bij het lectoraat doet zij promotieonderzoek naar de invloed van de fysieke omgeving op het speel- en taalgedrag van jonge kinderen.

Jannette Prins
Het kind in de wereld zien. Daar draait het om in mijn onderzoek. Met een enorme ontdekkings- en ervaringsdrang gaan kinderen de wereld in. Komen ze in hun omgeving uitdagingen en ervaringen tegen die hun taalontwikkeling stimuleren?

Onderzoeksgebieden

Jannette onderzoekt of het voor de taalontwikkeling van jonge kinderen uitmaakt of zij spelen in een verstedelijkte omgeving of in een natuurrijke omgeving. Vervolgens kijkt zij hoe professionals in het voor- en vroegschoolse onderwijs de speelleeromgeving zo kunnen inzetten, dat het kinderen optimaal de ruimte biedt voor het opdoen van nieuwe ervaringen.

Belangrijk is om te gaan zien hoe kinderen hun lichaam inzetten bij alles wat ze doen om de wereld om hen heen te ontdekken, te begrijpen en in taal te vatten. Het onderzoek Hoofd, schouders, knie en TAAL maakt hierbij gebruik van inzichten uit de ‘Embodied Cognition’ theorie waarin het belang van (sensomotorische) ervaringen voor de ontwikkeling van taal en denken centraal staat.

De natuur als co-teacher: méér groen vertaalt zich in méér taal, zo blijkt uit onderzoek

26 november 2024 | Onderzoek
Jannette Prins deed onderzoek naar het verband tussen een natuurrijke speel- en leeromgeving en de taalontwikkeling van jonge kinderen: "Buitenspelen doe je toch, dus waarom niet profiteren van de natuur als medetaalleraar?"
Lees meerover De natuur als co-teacher: méér groen vertaalt zich in méér taal, zo blijkt uit onderzoek
Onderzoeker Jannette Prins

Jannette Prins verdedigt proefschrift over taal leren in de natuur

5 november 2024 | Onderzoek
Jannette Prins deed meerjarig onderzoek naar de invloed van een natuurrijke speel- en leeromgeving op de taalontwikkeling van jonge kinderen. Op 2 december 2024 verdedigt zij bij de VU in Amsterdam haar proefschrift over dit onderzoek: 'Nature as Co-teacher.'
Lees meerover Jannette Prins verdedigt proefschrift over taal leren in de natuur

Taal leren in de natuur: een inspirerend praktijkboek

2 september 2024 | Publicatie
Dat natuurbeleving goed is voor de motoriek en concentratie voor jonge kinderen, is bekend. Maar in hoeverre is natuur van belang voor hun taalontwikkeling?
Lees meerover Taal leren in de natuur: een inspirerend praktijkboek