Onderzoeksgroep Waarde(n)volle zorg
De onderzoeksgroep Waarde(n)volle zorg doet praktijkgericht onderzoek naar welke oplossingen zouden kunnen werken voor een complexe doelgroep jeugd waarbij gebruikelijke zorg vaak onvoldoende aansluit; met aandacht voor de individuele behoeften van de kinderen en het gezin. Daarbij werkt de onderzoeksgroep vanuit de meervoudige betrokkenheid van zowel wetenschappelijke, professionele en ervaringskennis, door gezamenlijke besluitvorming en in verbinding met zorgethiek en juridische kaders.

Werkwijze
De onderzoeksgroep maakt een beweging die het veld nog moet gaan maken door de zuilen te overstijgen en in samenwerking tussen disciplines. We dragen samen met het werkveld bij aan het leervermogen door inzet en ondersteuning van de leer- en ontwikkelagenda.
Wij zijn een onderzoeksgroep in oprichting die verder vorm gaat krijgen. Ons praktijkgericht onderzoek zal gedaan worden vanuit de volgende zes onderzoekslijnen:
- Paradigmaverschuiving in de zorg
- Leef-, leer- en werkklimaat in de zorg
- Ontwikkeling in de zorg
- Systemisch werken in de zorg voor jeugd
- Residentiële jeugdzorg
- Transformaties in de zorg voor jeugd
Wij leggen de verbinding met het werkveld, onderwijs en doelgroepen en willen vanuit vijf perspectieven samen leren. We noemen dat 'de vijfhoek';
- Beleid
- Onderzoek
- Professionals
- Onderwijs
- Gezin (doelgroepen)
Impact
Kinderen en gezinnen in de specialistische jeugd GGZ lijken steeds complexer te worden, waarbij het reguliere behandelaanbod onvoldoende lijkt te werken. Wij willen alternatieven zoeken voor het huidige medische model, zodat de zorg beter aansluit bij deze complexe doelgroep. Hiervoor zullen we van en met elkaar moeten leren en samen nieuwe strategieën ontwikkelen ter vervanging van bestaande regels die geen oplossing bieden.
Wij willen een brug slaan tussen onderwijs en werkveld en wetenschappelijke-, professionele- en ervaringskennis en expertise vanuit klinische ervaring en wetenschappelijk onderzoek in het onderwijs (Ad, Ba, MA, LLO) brengen. Dit zal aansluiten bij de praktijk en gericht zijn op de complexe doelgroep van jongeren en hun gezin met psychiatrische problematiek. De link met de sociaal werker is hierbij essentieel. We zullen inzetten op de scholing van het werkveld om een positief leefklimaat te waarborgen in de gesloten en open jeugdzorg.
Onderwijs
Onze lectoren zetten hun kennis en netwerken in en kunnen via de onderzoeksgroep onderzoek en scholing in dienst stellen van de ontwikkelingen in het werkveld. Deze kennis wordt vertaald naar de praktijk en krijgt een plek in onderwijs binnen de hogeschool, bij opleidingen elders en na- en bijscholing (in het kader van leven lang ontwikkelen).

Onze onderzoeksprojecten

-
Rechten van kinderen en ouders bij gemeentelijke besluiten over jeugdhulpDit onderzoek geeft inzicht in wat nodig is om de rechten van kinderen en ouders bij het besluit van een gemeente of een gezin dat... Lees meerover Rechten van kinderen en ouders bij gemeentelijke besluiten over jeugdhulp
-
Leef-, leer- en werkklimaat-onderzoek gesloten instellingenOnderzoeksgroep Waarde(n)volle Zorg onderzoekt onder leiding van Peer van der Helm het leef-, leer- en werkklimaat in gesloten... Lees meerover Leef-, leer- en werkklimaat-onderzoek gesloten instellingen
-
Training of workshop 'Systeemgericht werken in de (dag)klinische jeugdpsychiatrie'Systeemgericht werken vindt iedereen belangrijk. Toch blijkt dat dit niet altijd lukt. Hoeveel ruimte is er bijvoorbeeld in jouw intake... Lees meerover Training of workshop 'Systeemgericht werken in de (dag)klinische jeugdpsychiatrie'
-
Project Hoop een Huis gevenBinnen dit project doet onderzoeksgroep Waarde(n)volle Zorg samen met andere organisaties en vier hogescholen, praktijkonderzoek naar... Lees meerover Project Hoop een Huis geven
-
Klimaatonderzoek in Duitsland (AFGEROND)Sinds 2014 deed Onderzoeksgroep Waarde(n)volle Zorg (voorheen het lectoraat Residentiële Jeugdzorg) in samenwerking met Evelyn Heynen,... Lees meerover Klimaatonderzoek in Duitsland (AFGEROND)
Onze resultaten & publicaties
-
ArtikelVan der Helm, G.H.P. (20 september 2024), Is een nieuwe instelling voor gesloten jeugdhulp in Friesland wel verstandig?, Pont Zorg & Sociaal
-
ArtikelVan der Helm, G.H.P. en Stam, G.J.J.M. (12 september 2024), Gemeenten, het ravijnjaar 2026 en wat daaraan te doen, Sociaal Bestek
-
Van der Helm, G.H.P. en Graas, D. (12 september 2024), 'Dan zijn ze veilig'. Over uithuisplaatsing en verplaatsing van kinderen, een pedagogische misvatting, Pont Zorg & Sociaal
-
ArtikelVan der Helm, G.H.P. (22 augustus 2024), Doe als eerste geen schade burgemeester en dokter, Pont Zorg & Sociaal
-
ArtikelVan der Helm, G.H.P. (26 juli 2024), Misbruik in zorginstellingen is misschien te voorkomen, Pont Zorg & Sociaal
Samen onderzoeken?
Peer van der Helm

Onze lectoren
Het fundament van onze onderzoeksgroep bestaat uit een aantal promoties waar de hogeschool en lectoren van kenniscentrum Samen Redzaam bij betrokken waren. Dat zijn onder andere de promoties van lectoren Chris Kuiper, Peer van der Helm en Anne Krabbendam.
Uitgelicht
'Ieder kind doet ertoe!' - Oratie Peer van der Helm

Studiemiddag Afstand en nabijheid


Anders denken over zorg
In deze video gaan onze lectoren Peer van der Helm en Chris Kuiper in gesprek met Joan Tronto over de ethiek van zorg.
Joan Tronto, hoogleraar aan de Universiteit van Minnesota en medeoprichter van Ethics Of Care (EOC), stelt dat 'zorgen voor elkaar' essentieel is om onze samenleving te onderhouden en verbeteren, zodat we er optimaal in kunnen leven.

Ons netwerk

De onderzoeksgroep Waarde(n)volle Zorg is onderdeel van kenniscentrum Samen Redzaam.
Wij bouwen in opdracht voort op een bestaand fundament binnen de hogeschool Leiden en het SPRONG project “INCLU-ZIE; inclusief en gezond opgroeien in een complexe samenleving” in samenwerking met andere hogescholen.