Studenten werken in het laboratorium

Verantwoording 2020

De verantwoording over 2020 van het lectoraat Genome-based Health over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling. 

Beroepspraktijk en maatschappij

Bij het lectoraat wordt gewerkt aan verschillende onderzoeksprojecten:

RAAK-publiek project Check de Test (Start mei 2020)

Dit project onderzoekt de analytische en wetenschappelijke validiteit van genetische zelftesten. Daarnaast zorgt het project in samenwerking met partners voor de ontwikkeling van onderwijsmateriaal voor studenten van (para)medische studies, voorlichtingsmateriaal voor (para)medische professionals en voor het algemene publiek.

Kiem HBO project Smaken verschillen – detectie van stoffen op een artificiële tong (Start februari 2020)

Dit project ontwikkelt in samenwerking met Wageningen Plant Research nieuwe constructen voor smaak- en geurreceptoren voor een nieuwe versie van de tong-op-een-chip, waarmee de aanwezigheid van specifieke smaak- en geurstoffen in diverse voedingsmiddelen op een objectieve en gevoelige wijze vastgesteld kan worden. De focus ligt in eerste instantie op de bitterreceptor TAS2R8.

ZonMW project Innovating the trainer’s toolbox (Start mei 2020)

In dit project uitgevoerd in samenwerking met het Leiden Genome Technology Center zijn RNA-monsters van deelnemers aan de EPO-studie van het Center for Human Drug Research gesequenst om verschillen in genexpressie te meten voor en na een inspanningstest. De data worden op dit moment blind geanalyseerd om na te gaan of er onderscheid is tussen deelnemers die met EPO of een placebo behandeld zijn. 

Onderwijs en professionalisering

Deskundigheidsbevordering docenten

In het kader van deskundigheidsbevordering van docenten op het gebied van praktijkgericht onderzoek, waarbij vakinhoudelijke kennis wordt geactualiseerd, hebben in 2020 een BM- en een BI-docent geparticipeerd in onderzoek in de rol van docentonderzoeker. Ook maakt een bewegingswetenschapper deel uit van het lectoraat. Het lectoraat werkt daarnaast nauw samen met de assistent lector en docentonderzoekers van de vakgroep Bio-informatica.

Bijdrage aan het onderwijs

Door het lectoraat zijn in totaal drie colleges voor studenten van de Applied Science opleidingen ontwikkeld en gegeven. Het lectoraat heeft vanuit de lopende onderzoeksprojecten vijf praktijkopdrachten beschikbaar gesteld voor onderwijsonderdelen. Hierop hebben in totaal 25 studenten vanuit een minor, projectonderwijs, afstuderen en het honoursprogramma ervaring opgedaan met praktijkgericht onderzoek.

Tijdens het jaarlijkse symposium voor alle eerstejaars studenten Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek op 16 april 2020 heeft de lector een lezing gegeven over Genomics en Gezondheid, waarbij ook aandacht werd besteed aan gastheerfactoren die een rol spelen bij covid-19 infecties. Omdat sommige aanbieders van genetische zelftesten in hun uitslagen inmiddels aandacht besteden aan genetische predispositie voor ernstige covid-19, zijn opdrachten voor literatuur- en database-onderzoek naar deze gastheerfactoren uitgezet onder deelnemers aan de B10Pro-module.

Voor het Check de test project heeft de lector een minor student begeleid die in december een online introductie over genetische zelftesten heeft verzorgd en een practicum heeft begeleid voor derdejaarsstudenten van Avans Hogeschool Breda in samenwerking met docenten aldaar. Studenten kregen hierbij ieder een variant van een genetische zelftest om de wetenschappelijke validiteit van gegeven uitslag te bepalen. Dit onderdeel wordt verder doorontwikkeld voor tweedejaarsstudenten van Avans en Hogeschool Leiden.

Voor de BM-module De Patient Centraal heeft de lector met docenten een casus voor erfelijke darmkanker ontwikkeld, waarin een breed overzicht wordt gegeven van de diverse klinische en moleculaire aspecten. Naast het moleculaire mechanisme en de erfelijkheid van deze ziekte is daarbij ook aandacht besteed aan reguliere diagnostiek en genetische zelftesten.

Kennisontwikkeling

De lector heeft deelgenomen aan verschillende (inter)nationale conferenties: de E-health manifestatie in Den Haag op 27 januari 2020, de Health-Research Infrastructure Meeting op 30 januari 2020, de SMRT conferentie over PacBio sequencing op 28 en 29 april 2020, het lectoren platform Applied Science op 25 juni en 27 november 2020.

Bij de onderzoekerslunches georganiseerd door de dienst Onderzoek? heeft de lector aangegeven dat er voor het onderzoek binnen het lectoraat GBH steeds hogere eisen worden gesteld aan ethische toetsing, omgang met privacy en goed datamanagement. Daarom heeft het lectoraat deelgenomen aan een pilotstudie met het gebruik van Research Drive voor de uitwisseling van privacygevoelige genetische data. Een informaticastudent van de specialisatie Business Datamanagement heeft hierbij de verschillende aspecten onderzocht met diverse middelen waaronder een Data Privacy Impact Assessment m.b.t data van het Check de test project.

De lector heeft via het Centrum Bioscience en Diagnostiek (CBD) samen met de assistent lector Bio-informatica een cursus verzorgd voor bijscholing van in totaal 9 vakgenoten op het gebied van Analyse van Next-gen sequencing data. Hij neemt deel aan de Next Generation Sequencing besprekingen van het LUMC en heeft daar ook op 9 december 2020 zijn Check de test onderzoek gepresenteerd.

De lector was op uitnodiging extern lid van de leescommissie van het proefschrift van Nadezda Lipunova (Universiteit Maastricht) en heeft als extern lid van de promotiecommissie online geopponeerd bij de verdediging op 12 november 2020.