Tim over opleiding Commerciële Economie
Tim (24) zit in zijn derde jaar van de opleiding Commerciële Economie en kan door de opleiding werken aan personal branding. Hoe onderscheidt Tim zich tijdens de opleiding? Lees zijn verhaal.
Studiekeuze
Voordat ik begon aan de opleiding Commerciële Economie (CE) heb ik de opleiding Ondernemerschap en Retail Management gedaan, heb ik een rondreis door Amerika gemaakt en daarna ben ik gaan werken. Na een tijdje werken, besloot ik toch dat ik verder wilde studeren. Ik vind economie interessant en ik ben ook creatief. Dus die combinatie was voor mij eigenlijk doorslaggevend om Commerciële Economie aan Hogeschool Leiden te studeren.
Een positieve impact op de wereld
Toen ik voor CE koos, hoopte ik te leren om op een betere en creatievere manier om te gaan met economie. Een positieve impact op de wereld hebben: dat is altijd mijn doel geweest.
Dat begon al tijdens mijn jeugd. Ik eet sinds mijn tiende al geen vlees meer. Voor mij is dat heel normaal. Ik merk dat het maken van bewuste keuzes op het gebied van duurzaamheid en de impact op je omgeving kenmerkend is voor onze generatie. Ik kijk kritisch naar de dingen om mij heen en tijdens deze opleiding kan ik dat vertalen naar opdrachten, stages en keuzevakken
Personal branding
De opleiding Commerciële Economie is breed en daarom kun je veel kanten op en je eigen richting bepalen. Je kan bijvoorbeeld stage lopen bij een organisatie die past bij jouw interesses. In mijn geval ligt de focus op duurzaamheid. Zo heb ik voor de minor Changemakers gekozen. De opleiding besteedt veel aandacht aan duurzaamheid, bijvoorbeeld door middel van de SDG’s, Sustainable Development Goals. Eigenlijk komt het thema terug in alle lesstof.
Jezelf op de markt zetten
Ik ben van mening dat personal branding heel belangrijk is omdat werkgevers dan zien waar jouw passie ligt en vandaan komt. Jezelf ontdekken en afvragen: ‘Waarom doe ik dit?’. Dit is belangrijk om te doen. Bij de minor Changemakers word je uitgedaagd om hierover na te denken. Eigenlijk is het brandmanagement voor jezelf. Je leert jezelf op de markt zetten.
Verdieping in duurzaamheid
Om mij nog meer te verdiepen in duurzaamheid en iets extra’s te doen naast mijn studie heb ik meegedaan aan de SDG-challenge, een challenge voor gemotiveerde studenten. Dit project heeft mij tijd gekost, maar daarmee laat ik zien dat ik het onderwerp duurzaamheid écht interessant vind. Je kunt wel roepen dat je iets interessant vindt, maar je moet dit wel kunnen onderbouwen. Laat het zien.
Bewuste keuze
Je loopt tijdens de opleiding meerdere stages. Ik wilde graag bij een bedrijf terecht komen dat bij mij past. Tijdens mijn zoektocht naar een stage heb ik een medewerker van Wakkerdier geïnterviewd. Ik merkte dat de richting van dierenwelzijn ook bij mij past. Binnenkort gaat mijn stage bij de Dierencoalitie van start. Dit is een organisatie die lobbyt voor een groener Nederland. Ik ga daar aan de slag met een marketingplan om bepaalde regio’s groener te krijgen.
Toekomstdroom
Mijn grote toekomstdroom was om aan de slag te gaan bij Valess, een duurzaam merk dat vegetarische producten verkoopt, om te ervaren hoe de wereld van brandmanagement eruitziet. En dat is gelukt! Bij Valess komt alles samen; wat ik tot nu toe geleerd heb bij de opleiding en waar ik voor sta als persoon. Dat vind ik heel tof.
Changemakers
Zoals ik eerder vertelde, volg ik momenteel de minor Changemakers. Bij de minor gaat het om het maken van impact op de wereld op een goede manier. Je gaat aan de slag met het vinden van je eigen talenten en drijfveren om vanuit daar een verandering te maken.
We maken wekelijks een vlog die in het teken staat van duurzaamheid. Zo heb ik een vlog gemaakt over verpakkingsmateriaal en voedselverspilling. Samen met studiegenoten onderzoek je bijvoorbeeld waarom we zoveel voedsel verspillen en wat de impact hiervan is op ontwikkelingslanden. We hebben ook een video gemaakt over de veganistische levensstijl en de voordelen hiervan op het klimaat.
Missie
Het is mijn missie is om ecologie en economie met elkaar in verbinding te brengen. Ik vind dat de economie zich minder moet focussen op het behalen van winst, maar ook kijken naar de aarde. We kunnen ons beter concentreren op een duurzame economie.
Toekomstplannen
Ik wil nog meer leren over brandmanagement en duurzaamheid tijdens de studie en daarna. Mijn doel is om een scriptie te kunnen schrijven voor een bedrijf zoals MosaMeat. Kweekvlees wordt door sommige mensen gezien als vies, omdat het uit een laboratorium komt. Ik wil onderzoeken waarom mensen dat dan vies vinden. Als ik dan weet waarom mensen dat vinden, dan kun je mensen misschien ook overtuigen dat het gewoon lekker is. Ik wil kweekvlees en de organisatie zo positioneren dat mensen wel de keuze maken om het te eten.
Waarde creëren
Normaal vlees is waarschijnlijk net zo lekker als kweekvlees. Maar mensen kunnen vooroordelen hebben omdat het een nieuw en nog onbekend product is. Het kan mensen afschrikken dat het uit een lab komt. Als commercieel econoom, waar ik tijdens de opleiding voor word opgeleid, kun je producten waarde geven. Je creëert waarde voor een product of merk.
Ik ben van plan om na de opleiding Commerciële Economie een master te doen. Ik heb er eentje gevonden over circulaire economie, een extra verdieping in het duurzame gebied. Ik denk dat die richting past goed bij mij, want ik wil de koppeling maken tussen het commerciële en het duurzame.
Topkeuze
Al met al ben ik heel erg blij met de keuze die ik gemaakt heb om deze opleiding te doen. Puur omdat je jezelf goed kan ontwikkelen, je de ruimte krijgt om jezelf personal branding te leren. Waar wil je naartoe? Waar richt je je op? En wat is je doel in het leven? Ik vind dat Commerciële Economie bij Hogeschool Leiden een opleiding is waar je jezelf goed kan vormen. De opleiding heeft me tot nu toe al veel gebracht.