Hogeschool Leiden

De stem van het kind centraal

Saskia Snikkers zet stem van het kind centraal in promotieonderzoek naar hoogbegaafdheid en motivatie van leerlingen.

Op 8 mei presenteerde Saskia Snikkers haar promotieonderzoek rondom hoogbegaafdheid en motivatie van leerlingen tijdens het BVS-congres op 8 mei in Zeist. Naast haar onderzoekswerk vanuit het lectoraat is Saskia als schoolpsycholoog werkzaam bij BVS.

Heb je dit kind echt gezien?

Met schoenen symbool voor de verschillende kinderen ging Saskia in haar workshop met leerkrachten op basis van haar onderzoek aan de slag.

Saskia Snikkers

In mijn onderzoek staat de stem van het kind centraal. Mijn expertise is diagnostiek van leer- en gedragsproblemen en het formuleren van handelingsgerichte adviezen die praktisch toepasbaar zijn in de klas. In deze workshop behandelden we het thema “de vooroordelen voorbij: praten met kinderen vanuit een oprechte dialoog.” Diagnostiek kan helpen om zicht te geven op oorzaken van gedrag en cognitieve mogelijkheden van kinderen. Het kan een leidraad bieden in de begeleiding, maar het kan ook een belemmering vormen in het open blijven kijken naar het kind.

Saskia Snikkers

Het was een inspirerende sessie en iedere deelnemer formuleerde tijdens de workshop een of meerdere vragen om de volgende dag te kunnen stellen aan een kind. Een mooie concrete opbrengst op basis van promotieonderzoek.  

Lees hier meer informatie over het promotieonderzoek van Saskia Snikkers

Lees hier meer over BVS

Hogeschool Leiden