Hogeschool Leiden

Verantwoording 2020

De verantwoording over 2020 van het lectoraat Transformaties in de Zorg voor Jeugd over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling. 

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat is actief betrokken bij de regionale kenniswerkplaats Samen. Deze kenniswerkplaats beoogt de huidige leerstructuur in de regio te versterken, de samenwerking uit te breiden, maatschappelijke vraagstukken te doorgronden en door middel van ontwikkelonderzoek bij te dragen aan het beter toepassen van kennis en innovaties door praktijkprofessionals in het jeugd- en sociale domein. Er zijn drie inhoudelijke thema's gekozen: integraal werken, normaliseren, en kwetsbare gezinnen. Het lectoraat heeft leidende rol in de projecten gekoppeld aan kwetsbare gezinnen en bovendien participeert het lectoraat in de proeftuin Leren (en) implementeren.

MOVING is een onderzoek naar de effectiviteit van het ‘SchoolTransitie Afstemmings Programma’, kortom: STAP. Dit programma heeft als doel om jongeren die sociaalcommunicatief en in flexibiliteit minder sterk zijn goed te ondersteunen tijdens hun overgang van het basis- naar het middelbaar onderwijs. Na bijna 4,5 jaar is het project afgerond. Er ligt er een methodiek (de STAP-methode), er zijn STAP coaches opgeleid, er is een pilotstudie uitgevoerd in de regio Alphen aan den Rijn, het programma is uitgevoerd in tien samenwerkingsverbanden, er zijn leerlingen begeleid bij de overstap, talloze lijsten zijn ingevuld en geanalyseerd en er is aanvullend onderzoek gedaan. Er lopen nog twee promotietrajecten: Iris Tjaarda en Esther Bax-Höhle zijn volop aan het schrijven.

Onderwijs en professionalisering

Het lectoraat heeft bijgedragen aan Samen Werken, Samen Leren. Hierin neemt Hogeschool Leiden (faculteit Sociaal Werk en Toegepaste Psychologie) het voortouw in een consortium om collectief leren in leer-werkplaatsen te organiseren. Situaties waarin docenten en professionals gezamenlijk optrekken met studenten, jongeren, hun ouders en onderzoekers, Het lectoraat is actief op het gebied van leren in leernetwerken. Samen Werken, Samen Leren heeft geleid tot: een publicatie van Rith Spijkerboer en Chris Kuiper (Samen Werken, Samen Leren - Verslag van leren in leernetwerken); een Factsheet SWSL 2020-2021; en een handreiking leernetwerken in het hbo.

Dieneke de Ruiter heeft het onderzoek naar Waardecreatie bij drie projecten “Kennis en jeugdopleidingen verbinden” afgerond en daarover gerapporteerd.

Kennisontwikkeling

Het onderzoek naar Gezin aan Zet is afgerond en heeft in 2020 nog geleid tot 3 wetenschappelijke publicaties. Laura Nooteboom, de betrokken onderzoeker, zal 22 april 2021 promoveren. 

Nooteboom, L.A., Driesschen, S.I. van den, Kuiper, C.H.Z., Vermeiren, R.R.J.M., Mulder, E.A. (2020). An integrated approach to meet the needs of high-vulnerable families: a qualitative study on integrated care from a professional perspective. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health.

Nooteboom, L.A., Mulder, E.A, Kuiper, C.H.Z. Colins, O.F. & Vermeiren, R.R.J.M. (2020). Towards Integrated Youth Care: A Systematic Review of Facilitators and Barriers for Professionals. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research 1-18 doi:10.1007/s10488-020-01049-8

Nooteboom, L.A., Kuiper, C.H.Z., Mulder, E.A., Roetman, P.J., Eilander, J., Vermeiren, R.R.J.M., (2020) What do parents in expect in the 21th century: a qualitative analysis of integrated Youth Care. International Journal of Integrated Care (IJIC)

Het lectoraat begeleidt met veel plezier nog vijf promovendi:

Juliette Sonderman (De rol van leefklimaat in behandelsucces van meisjes in de (gesloten) jeugdzorg) TRANZO, promotor Prof. dr. D van de Mheen.

Susanne Höfte (Children’s rights in secure and correctional treatment in the Netherlands) promotor Prof. dr. G.J.J.M. Stams.

Iris Tjaarda (Moving: Praktijkgericht effectonderzoek naar Transition Pack-NL: Een preventieprogramma voor reguliere scholen om de schooltransities van kinderen met autismespectrumproblemen naar het voortgezet onderwijs te optimaliseren) Erasmus Universiteit promotor Prof. dr. P. Prinzie.

Esther Bax Hohle (Moving: Praktijkgericht effectonderzoek naar Transition Pack-NL: Een preventieprogramma voor reguliere scholen om de schooltransities van kinderen met autismespectrumproblemen naar het voortgezet onderwijs te optimaliseren) Erasmus Universiteit promotor Prof. dr. P. Prinzie.

Renske de Boer (Rechten van jeugdigen/ouders bij jeugdhulpbesluiten) Universiteit Leiden, Faculteit Rechtsgeleerdheid, Instituut voor Privaatrecht, Afdeling Jeugdrecht, promotor Prof. dr. mr. E.C.C. Punselie

Een greep uit de wetenschappelijke opbrengsten:

Beld, M.H.M, Roest, J.J., Graas T.A.M. de, Stams, G.J.J.M. Kuiper, C. Klasklimaat en het academisch zelfconcept. De sleutel tot het succesvol volgen van onderwijs. In Harder, A.T., Knorth, E.J., Kuiper C.H.Z.(red.) (2020). F. ISBN 9789088509322

Höfte, S.J.C., Kuiper, C.H.Z., Helm, G.H.P. van der, Valk, S van der., Stams, G.J.J. M. (2020). Children’s rights in secure residential youth care in the Netherlands The International Journal of Children's Rights.

Neijmeijer, L., Kuiper, C., Kroon, H., Didden, R. (2020). Experiences of service users with a mild intellectual disability or borderline intellectual functioning with Flexible Assertive Community Treatment: A qualitative study. J Appl Res Intellect Disabil. 00:1–11. doi: 10.1111/jar.12723

Sonderman, J., Bekken, F.F., Van der Helm, G.H.P. Kuiper, C.H.Z., Stams, G.J.J.M. & Van de Mheen, D. (2020). Peer Interactions in Residential Youth Care: A Validation Study of the Peer Interactions in Residential Youth Care (PIRY) Questionnaire. Residential Treatment for Children & Youth, doi: 10.1080/0886571X.2020.1787924

Sonderman, J., Van der Helm, G.H.P., Kuiper, C.H.Z., Roest, J.J., Van de Mheen, D. Stams, G.J.J.M. (2020). Differences Between Boys and Girls in Perceived Group Climate in Residential Youth Care. Children and Youth Services Review

Daarnaast is een aantal boeken verschenen:

Harder, A.T, Knorth, E.J., & Kuiper, C.H.Z. (red.) (2020). Uithuisgeplaatste jeugdigen: Sleutels tot succes in behandeling en onderwijs SWP Uitgevers. ISBN 9789088509322

Hoegen, P., Verhoef, J., Munten, G., Kuiper, C. (2020). Evidence-based practice voor verpleegkundigen Gezamenlijke, geïnformeerde besluitvorming (vijfde druk) Boom uitgevers Amsterdam ISBN 9789024428632

Kuiper, C., Verhoef, J., Munten, G. Hoegen, P.(red) (2020). Evidence-based practice voor paramedici Gezamenlijke, geïnformeerde besluitvorming 5e druk Boom, Amsterdam. ISBN 9789024428656