Hogeschool Leiden

Verantwoording 2021

De verantwoording over 2021 van het lectoraat Transformaties in de Zorg voor Jeugd over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling. 

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat is actief betrokken bij de regionale kenniswerkplaats SAMEN. Deze kenniswerkplaats beoogt de huidige leerstructuur in de regio te versterken, de samenwerking uit te breiden, maatschappelijke vraagstukken te doorgronden en door middel van ontwikkelonderzoek bij te dragen aan het beter toepassen van kennis en innovaties door praktijkprofessionals in het jeugd- en sociale domein. Er zijn drie inhoudelijke thema's gekozen: integraal werken, normaliseren, en kwetsbare gezinnen. Het lectoraat heeft leidende rol in de projecten gekoppeld aan kwetsbare gezinnen en bovendien participeert het lectoraat in de proeftuin Leren (en) implementeren.

De opbrengsten uit 2021 zijn bijvoorbeeld het onderzoeksrapport van het Klein-maar-Fijnproject van het Leernetwerk Kwetsbare Gezinnen van SAMEN, en de bijbehorende plaatpraat (geschreven door Jitske Arends, Nina van der Niet, Chris Kuiper en Ruth Spijkerboer). Daarnaast is ook het Framework “Samen het sociaal domein verbeteren in leernetwerken” een concrete opbrengst van de proeftuin Leren (en) implementeren (van dezelfde werkplaats SAMEN).

Onderwijs en professionalisering

Samen met Sophie de Valk is een hoofdstuk geschreven voor in het Handboek Forensische Orthopedagogiek (J. Hendriks, GJ Stams, en J. Asscher)—een boek over Repressie in residentiële jeugdinstellingen. Het lectoraat heeft daarnaast masterstudenten begeleid bij hun onderzoeken en bachelorstudenten betrokken bij de Klein-maar-Fijnprojecten, welke betrekking hebben op kwetsbare gezinnen van de leer-werkplaats SAMEN.

Kennisontwikkeling

Het onderzoek Gezin aan Zet is afgerond en heeft in 2021 nog geleid tot één wetenschappelijke publicatie. Laura Nooteboom, de betrokken onderzoeker, is 22 april 2021 gepromoveerd, waarbij de lector optrad als promotor. Het lectoraat begeleidt met veel plezier nog enkele promovendi: Juliette Sonderman, (met een internationale publicatie), Susanne Höfte (die eveneens publiceerde) en Renske de Boer.

Het lectoraat heeft presentaties gegeven op verschillende congressen, waaronder het congres ‘Professionele moed: Wat is het en hoe toon je het?’ (Hogeschool Leiden, 16 november 2021). Verder nam het lectoraat deel aan de volgende projecten:

  • Denktank doorontwikkeling beoordelingsprocedure
  • Databank Effectieve jeugdinterventies
  • Onderweg naar JeugdzorgPlus thuis: over het voorkomen en verkorten van gesloten plaatsingen in JeugdzorgPlus vanuit een wetenschappelijk perspectief
  • Stuurgroep voor Samen voor Sectorontwikkeling: lerende evaluatie kwaliteitskader gehandicaptenzorg (kkghz) (oktober 2021)

Op 1 januari 2021 is de lector Chris Kuiper benoemd tot bijzonder hoogleraar intergenerationele overdracht van risico- en beschermende factoren in de opvoeding van jeugdigen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.