Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Symposium Kunst in onderwijs

Vathorst College Amersfoort

Wil jij op jouw middelbare school kunst centraal stellen in je curriculum? Hoe pak je dit aan? En wat voor effect heeft dit op de leerlingen, ouders en andere betrokkenen?
Kom naar het symposium Kunst in Onderwijs op dinsdag 1 oktober op het Vathorst College in Amersfoort.

Studenten die zingen en viool spelen

Inhoud

Kunst- en cultuureducatie zijn een belangrijk onderdeel van de persoonlijke en maatschappelijke vorming van leerlingen. In deze snelle en steeds veranderende wereld is het makkelijk om de belangrijke rol van kunst in het onderwijs uit het oog te verliezen. Hoe kunnen we jonge mensen helpen hun eigenheid in samenhang met de wereld te ontdekken en de kunstenaar in henzelf levend te houden?

Reyer Ploeg, docent en onderzoeker bij Hogeschool Leiden, nam het initiatief voor dit symposium waarin experts, onderwijzers en beleidsmakers, studenten en leerlingen samen komen om de kracht van kunst in onderwijs te laten zien. Met verhalen van experts, best practices, praktische workshops en inspirerende gesprekken hoopt hij door dit symposium een nieuwe golf van enthousiasme voor kunst in het onderwijs op gang te brengen.

Wil jij hier deel van uitmaken en op jouw middelbare school aan de slag om met kunstvakken je onderwijs te versterken? Laat je dan inspireren en bezoek het symposium op dinsdag 1 oktober in Amersfoort.

Het lectoraat Muziek in Onderwijs van Hogeschool Leiden organiseert deze dag in samenwerking met het Vathorst College, Stichting Leerplan Ontwikkeling en Vereniging  Cultuur Profiel Scholen. 

Wil je bij het symposium aanwezig zijn? Geef je dan op via het aanmeldformulier.

 

Programma

klik op de programmaonderdelen voor meer informatie
10.00 uur Inloop, ontvangst

We ontvangen u met koffie en thee in de hal van het gebouw.

10.30 uur Opening door dagvoorzitter Tanja ter Brake

Tijdens het symposium Kunst in Onderwijs is Tanja ter Brake onze dagvoorzitter: ze loopt rond, verzamelt woorden, schrijft ter plekke een gedicht en bij de afsluiting trakteert ze de deelnemers van het symposium op haar wrap-up stand-up poëzie!  

Tanja ter Brake (1983) is cabaretier, presentator & stadsdichter van Amersfoort. In 2022 debuteerde ze als dichter met haar bundel 'Nieuwe Maan'. In januari '24 werd ze door zowel publiek als jury verkozen tot Stadsdichter van Amersfoort. 

Speels portret van Tanja ter Brake, cabaretier, presentator & stadsdichter van Amersfoort.
10.40 uur Dansvoorstelling door studenten van Hogeschool Leiden

Dansvoorstelling door studenten van de Opleiding Docent Dans & Euritmie van Hogeschool Leiden.

10.50 uur Keynote door Evert Bisschop Boele

We zijn er trots op dat dr. Evert Bisschop Boele, een gerenommeerd expert op het gebied van muziekonderwijs, ons tijdens het symposium zal vergezellen om zijn ideeën te delen over idiocultureel kunstonderwijs. Hij zal argumenteren dat elk individu een unieke kunstzinnige persoonlijkheid heeft en dat kunstonderwijs gericht moet zijn op de ontwikkeling van die persoonlijkheid door de wereld te ontsluiten en ontwikkelingskansen aan te reiken.

11.20 uur Korte dialoog

Dialoogsessie met de zaal onder leiding van de dagvoorzitter.

11.30 uur Keynote door Reyer Ploeg

Reyer Ploeg is onderzoeker bij het lectoraat Muziek in Onderwijs van Hogeschool Leiden (HL). Vanuit zijn ervaringen als groepsleerkracht en muziekdocent op vrijescholen en als opleider aan de HL Opleiding Docent Muziek, onderzocht hij waarom en hoe scholen kunst centraal stellen in hun curriculum en wat de waarde daarvan is voor alle betrokkenen. Denk hierbij aan directies, docenten, maar ook (oud-)leerlingen, ouders en de culturele omgeving van de school. Met zijn onderzoek hoopt Reyer het onderwijsveld ertoe aan te zetten meer aandacht en ruimte te bieden aan zinvol en duurzaam kunstonderwijs. In zijn keynote neemt hij je mee in zijn onderzoeksopzet, de soms verrassende resultaten die hij tegenkwam en wat dat ons te zeggen heeft. Tenslotte vertoont hij een film over zijn onderzoek, waarin we over zijn schouder mee kunnen kijken naar de drie scholen waar hij zijn onderzoek deed.

Foto van Reyer Ploeg
12.00 uur Presentatie film Kunst in Onderwijs

Presentatie van de film die Reyer Ploeg maakte naar aanleiding van zijn onderzoek. Dit onderzoek bracht hem naar drie kunstlievende scholen, waar hij onderzocht waarom en hoe zij kunst centraal stellen in hun onderwijs. Hij interviewde leerkrachten, (oud)leerlingen en andere betrokkenen en kreeg zo inzicht in de betekenis van kunst in deze scholen en de effecten op alle betrokkenen. In deze korte film en in zijn keynote deelt Reyer de opbrengsten van deze ontmoetingen.

12.15 uur Optreden van leerlingen Vathorst College

Kunstzinnig intermezzo verzorgd door leerlingen van het Vathorst College.

12.40 uur Lunch

Tussen de middag serveren we een vegetarische lunch.

13.30 uur Workshops

Er zijn twee workshoprondes, voor elke ronde kun je je voorkeur aangeven in het aanmeldformulier. Bekijk hieronder het aanbod en de inhoud van de workshops.

16.00 - 17.00 uur Borrel

Graag nodigen we je uit om de dag af te sluiten met een informele borrel.

Workshops

Bekijk hier alvast de inhoud van de workshops. Bij het aanmelden kan je je voorkeur aangeven:
1. Workshop Kunst en Portfolio

Jacob Roelandslyceum – cultuurprofielschool - Paulien van de Mortel en Hanneke Bleijs.

Op het Jacob Roelandslyceum in Boxtel is reflectie naast productie en receptie een van de kerncompetenties in de kunstvaklessen. Het is stevig geïntegreerd en duurzaam geborgd in het curriculum. De school heeft de tool One Note naar eigen wens ingericht voor de persoonlijke leerlingenportfolio’s en opdrachten waarin leerlingen reflecteren op hun ontwikkelproces. Hoe dit werkt en hoe reflectie op de school is geborgd in de lessen Arts en in de cultuurmodules laten Hanneke Bleijs en Paulien van de Mortel, cultuurcoördinator en kunstvakdocenten beeldend zien aan de hand van voorbeelden. Daarbij speelt de ‘Presentation of Learning’ binnen de cultuurprofilering een bijzondere rol. We gaan verder in deze workshop met elkaar in gesprek over waarom reflectie zo belangrijk is en hoe de deelnemers zelf hiermee omgaan in de klas.

2. Workshop De Vernieuwde Kerndoelen Kunst & Cultuur

Maedy de Miranda-Tol, docent dans en dramaturg/SLO

Maedy heeft als lid van het kerndoelenteam van SLO bijgedragen aan de actualisatie van de kerndoelen voor kunst & cultuur in het primair en voortgezet onderwijs. In deze actieve workshop presenteert ze de belangrijkste veranderingen en de manier waarop deze de aansluiting tussen PO en VO verbeteren. Daarnaast gaan we praktisch aan het werk met voorbeelden die je ook in jouw les kunt toepassen. De workshop is geschikt voor alle kunstdisciplines, zowel PO als VO.

3. Grip op het curriculumgesprek met je team

Kris van Veen, SLO

En dan zijn ze er, die geactualiseerde kerndoelen. Waar gaat jouw team voor? Als team wil je inzicht krijgen in welke stappen je onderneemt om van de kerndoelen dát onderwijs te maken dat bij je past. Vragen die je jezelf hierbij stelt zijn: hoe zien wij de kerndoelen een plek krijgen in ons onderwijs? En wat komt hier eigenlijk allemaal bij kijken? In deze workshop krijg je tools in handen waarmee je op school met je team tot gezamenlijk gedragen beelden komt.

4. Panelgesprek Kunst in Onderwijs

Directie, docenten en leerlingen van Vathorst College, Vinse school en Flora College

In het ochtendprogramma van dit symposium presenteert onderzoeker en keynote speaker Reyer Ploeg de uitkomsten van zijn onderzoek naar scholen die kunst centraal stellen in hun curriculum. In deze workshop krijg je de kans om met deze scholen in gesprek te gaan. Hoe krijgen zij het voor elkaar om zoveel kunstonderwijs aan te bieden? Wat vraagt dit van directeuren en docenten? En hoe belangrijk is kunstonderwijs voor leerlingen en ouders? Welke adviezen hebben ze voor scholen die een stap willen zetten in de richting van meer kunst op school? Een panel van directeuren, kunstvakdocenten en leerlingen zit voor je klaar om antwoord te geven op deze en andere vragen van jou en het publiek. Onze dagvoorzitter zal het gesprek in goede banen leiden.

5. Workshop Kunst en Burgerschap

Herman Wesselink College – cultuurprofielschool – Erik Jobben en Ruben Alexander. Werken met een Living Lab Burgerschap 

Vorig schooljaar organiseerde de Vereniging CultuurProfielScholen (VCPS) samen met de Turnclub (https://turnclub.org/turnleden/merlijn-twaalfhoven/)  een 3-daags leernetwerk Kunst en Burgerschap voor de Toekomst. Deelnemers ontwikkelden een Living Lab voor hun eigen school, zo ook het Herman Wesselink College uit Amstelveen. Zij vertellen over hun ervaringen, try-outs, verdere plannen, en vooral wat het leerlingen brengt als je burgerschap benadert middels het ‘echt’ voelen van ongemak. 

6. Workshop Kunst en Samenhang

Amadeus Lyceum in Vleuten – cultuurprofielschool -  Tessa Bosch en Alissa Klijnstra

Zoeken naar samenhang tussen vakken wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Maar hoe doe je dat? Hoe organiseer je dat? En hoe bewaak je de kwaliteit? Het Amadeus Lyceum wilde een kwaliteitsslag maken in hun vakoverstijgende projecten, zgn. `CGC-projecten‘. Samenhang moest meer zijn dan ‘even snel bij het koffieapparaat een projectje verzinnen’ en de samenwerking tussen twee vakken. Bovendien wilden ze beter grip en zicht krijgen op hoe vakoverstijgende projecten het cultureel bewustzijn (de basis voor hun cultuurprofiel)  verrijkt. Met Cultuur2 (van Heusden, Rass en Tans, 2019) als bron is met docenten toegewerkt naar een kwaliteitskader dat de basis vormt voor het ontwikkelen en ook beoordelen van de CGC-projecten. Alissa en Tessa vertellen over de inhoud van dit kwaliteitskader, wat de functie is van een kwaliteitskader, over de ervaringen ermee in hun school en hoe jij  het cultureel zelfbewustzijn van je eigen leerlingen kan stimuleren.

7. Een kijkje in de keuken op het Vathorst College

Judit Hodos, kunstcoördinator Vathorst College

Kom langs en laat je verrassen door de bruisende en inspirerende omgeving van het Vathorst College. Onder leiding van Judit Hodos krijg je de unieke kans om een uitgebreide rondleiding te krijgen door onze school. Tijdens deze rondleiding maak je kennis met de vier kunstdisciplines die we te bieden hebben. Van dans tot beeldende kunst – je zult versteld staan van de creativiteit en talenten van onze leerlingen. Ook krijg je de mogelijkheid om de leerlingen zelf te spreken. Ontdek wat hen inspireert en waarom ze voor Vathorst College hebben gekozen.

Praktisch

Datum:   dinsdag 1 oktober 2024 

Tijd:        10.00 - 17.00 uur 

Locatie:  Vathorst College

                Lovink 6

                3825 MP Amersfoort

Kosten:   € 35,00, incl. lunch en borrel.

Titel Symposium Kunst in onderwijs met afbeelding instrumenten