Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

programma voor ondersteuning van jong verpleegkundigen

Het werven en behouden van voldoende verpleegkundigen om veilige en hoogstaande zorg te kunnen leveren, is een kernprobleem voor veel zorgorganisaties. Ook de uitstroom van net afgestudeerde verpleegkundigen is hoog. Er zijn veel programma’s ontwikkeld die jong verpleegkundigen ondersteunen in hun eerste jaren in de praktijk, de zogeheten Transition To Practice (TTP). De effectiviteit van deze programma’s is bewezen: ze verbeteren het behoud van jong verpleegkundigen, hun welzijn en klinische competentie. Echter, de onderliggende mechanismen van de programma’s zijn grotendeels onbekend.

verpleeghulp in kantoor, met collega op achtergrond

Ons doel

Het doel van het onderzoek is om te begrijpen hoe de programma’s die jong verpleegkundigen ondersteunen in hun overgang naar de praktijk precies werken. Hiervoor is er een realist review uitgevoerd. De wetenschappelijke literatuur is doorzocht op bestaande TTP programma’s. In de realist review ligt de focus niet op de effectiviteit, maar wordt uitgezocht in welke context de programma’s zijn uitgevoerd. Een voorbeeld is: krijgen jong verpleegkundigen extra tijd vrij om het programma te volgen. Ook worden de onderliggende mechanismes van het programma bestudeerd, bijvoorbeeld hoe stress wordt tegengegaan, of hoe verpleegkundige vaardigheden worden aangeleerd.

Contact

Heleen Melissant

Docent onderzoeker
Foto van Heleen Melissant
2 vrouwelijke verpleeghulpen kijken samen naar computerscherm, overleg

Verpleegkundig leiderschap

Speciale aandacht gaat uit naar de rol van verpleegkundig leiderschap binnen de programma’s. Het onderzoek draagt bij aan het bouwen van een theorie over de effectieve componenten van TTP programma’s. De opgedane kennis kan helpen bij het ontwikkelen van nieuwe programma’s, die toegespitst zijn op de specifieke omstandigheden en behoeften van de praktijk.

Dit project is een samenwerking tussen het lectoraat Verpleegkundig Leiderschap van Hogeschool Leiden, onderzoekscentrum Innovations in Care van Hogeschool Rotterdam en Alrijne Zorggroep.

 

 

 

 

 

Kijk voor meer algemene informatie bij kenniscentrum Vitaliteit en Eigen Regie (VEER).