Onderzoekend Vermogen 1 en 2
- Duur: 7 dagdelen
- Start: in overleg
- Kosten: variabel
- Certificaat
- Gezondheidszorg
- Geaccrediteerd V&VN: 25 punten
‘Geef ik wel de beste zorg op dit moment? En sluit die zorg aan op de behoefte van de zorgvrager?' Dit heb je je vast wel eens afgevraagd, maar hoe krijg je het antwoord op deze vragen? Een goede verpleegkundige vraagt zich in een zorgsituatie steeds weer af wat er op het spel staat voor de zorgvrager en zijn naasten. En wat de best mogelijke zorg is die je kunt leveren in een bepaalde situatie. Hieruit blijkt het belang van een kritisch onderzoekende houding en het toepassen van Evidence Based Practice (EBP). Leer in de cursus Onderzoekend Vermogen 1 en 2 hoe je als verpleegkundige met een kritisch onderzoekende houding en Evidence Based Practice (EBP) de beste zorg voor de zorgvrager kunt bepalen. Ontwikkel vaardigheden om beslissingen te nemen op basis van wetenschappelijk bewijs, jouw professionele inschatting en de voorkeuren van de zorgvrager. Neem collega's mee in dit proces en verbeter jouw vermogen om kwalitatieve zorg te bieden.
Iets voor jou?
De cursus Onderzoekend Vermogen 1 en 2 is voor verpleegkundigen die een kritisch onderzoekende houding willen ontwikkelen. En voor verpleegkundigen die willen leren hoe EBP in de dagelijkse praktijk kan worden toegepast. Heb je al een verpleegkundige vervolgopleiding (CZO-geregistreerd) afgerond? Dan kun je de doorstroomroute in 2 jaar afronden in plaats van 2,5 jaar.
Over de cursus
In deze cursus staat het ontwikkelen van een onderzoekend vermogen en het toepassen van EBP centraal. Tijdens de bijeenkomsten wordt de theorie gekoppeld aan jouw eigen beroepspraktijk, waardoor je de opgedane kennis en ervaringen direct kunt toepassen in de praktijk.
De Kracht van EBP
Bij EBP gaat het om het proces waarin verpleegkundigen hun (klinische) besluiten nemen op basis van het beste beschikbare bewijs (wetenschappelijk onderzoek), de inschatting van de verpleegkundige en de voorkeuren van de individuele zorgvrager. In de cursus Onderzoekend Vermogen 1 en 2 leer je hoe je werkt volgens de drie pijlers van EBP en hoe je collega’s hierin meeneemt. Ontdek de kracht van Evidence Based Practice (EBP) Leer hoe je besluiten, voorstellen en zorgkwaliteit verbetert door EBP-principes toe te passen. Deze cursus focust op het effectief integreren van EBP in jouw dagelijkse praktijk.
Wat je leert
Je leert in de cursus Onderzoekend Vermogen 1 en 2 hoe je antwoord krijgt op jouw onderzoeksvraag door het verzamelen van informatie op basis van de drie pijlers van EBP:
- het best beschikbare bewijsmateriaal te zoeken en te beoordelen op kwaliteit (pijler 1: wetenschappelijk onderzoek);
- het in kaart brengen van klinische expertises van professionals ten aanzien van het onderwerp (pijler 2: klinische expertise);
- de wijze waarop jij de wensen, waarden en voorkeuren van de patiënt of cliënt in kaart brengt en hoe je shared decision making toepast (pijler 3 patiëntwaarden).
Nadat je gegevens hebt verzameld en het voor jou duidelijk is hoe de zorg in bepaalde situaties (beter) verleend kan worden, is het nog niet vanzelfsprekend dat anderen (collega’s of een leidinggevende) hierin meegaan. Om anderen te overtuigen van een andere werkwijze leer je tijdens deze cursus hoe je jouw boodschap goed kunt overbrengen.
Tijdens de cursus bespreken we verschillende EBP-initiatieven en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Na afronding van de cursus weet je hoe je het werken volgens de principes van EBP vormgeeft en kunt borgen in jouw dagelijkse praktijk.
Meerwaarde voor de werkgever
Het is belangrijk dat verpleegkundigen een kritische onderzoekende houding aannemen en zich continu afvragen of de zorg verbeterd kan worden. Verpleegkundigen hebben hiervoor niet alleen kennis van Evidence Based Practice (EBP) nodig, maar nog belangrijker: vaardigheden in het toepassen van EBP in de dagelijkse praktijk.
Werken volgen EBP-principes
In de cursus Onderzoekend Vermogen 1 en 2 leert uw werknemer wat de principes van EBP zijn en hoe EBP vormgegeven kan worden op de werkplek. Daarnaast leert uw werknemer een ander te overtuigen (door bijvoorbeeld het schrijven van een betoog) en de resultaten van zijn of haar onderzoek te presenteren aan diverse collega’s. Hierdoor ontstaat kruisbestuiving en bewustwording van het belang van EBP-werken. Tijdens de cursus wordt stilgestaan bij de verschillende mogelijkheden en initiatieven ten aanzien van het EBP-werken in uw organisatie. Aan het einde van de cursus weet de verpleegkundige invulling te geven aan het EBP-werken en hoe anderen hierin meegenomen kunnen worden.
Ontwikkelperspectief
Deze cursus is geschikt voor verpleegkundigen die zich willen ontwikkelen als EBP professional, en voor zichzelf een voortrekkersrol zien. Mogelijkerwijs biedt deelname aan deze cursus uw werknemer ook een ontwikkelperspectief; vrijstelling kan aangevraagd worden voor een vergelijkbaar onderwijsonderdeel van de doorstroomroute voor mbo-verpleegkundigen. Deelname aan deze cursus kan een manier zijn om verpleegkundigen aan uw instelling te binden en/of vast te houden.
Werkwijze
Tijdens de cursus Onderzoekend Vermogen 1 en 2 ga jij in zeven dagdelen (mogelijkheid tot maatwerk) aan de slag met een situatie waar je vragen bij hebt. Je vraagt je bijvoorbeeld af of de zorg die op dit moment verleend wordt de beste zorg is. Of je vraagt je af op welke wijze zorgvragers meer eigen regie over hun leven kunnen krijgen.
Kritische onderzoekbare vragen stellen
Je start met het stellen van kritische, onderzoekbare vragen over jouw onderwerp. Door informatie te verzamelen op basis van de drie pijlers van EBP, leer je hoe je een antwoord krijgt op je onderzoeksvraag.
Zoeken en beoordelen van literatuur
Je wordt getraind in het zoeken en beoordelen van wetenschappelijke literatuur, en hoe je de voorkeuren van de zorgvrager (shared decision making) en de ervaringen van andere professionals (professional opinion) kunt betrekken in het antwoord op jouw onderzoeksvraag.
Betoog schrijven en presenteren
Om andere professionals (zoals collega’s of leidinggevenden) te overtuigen van een andere werkwijze, schrijf je een helder, goed onderbouwd betoog. Aan het eind van de cursus verzorg je een korte presentatie over de uitkomsten van jouw onderzoek en de boodschap van jouw betoog.
Docent
Deze training wordt gegeven door Claudia Verkaart, verpleegkundige en docent bij Hogeschool Leiden.
Over Claudia Verkaart
Claudia is docent Verpleegkunde bij Hogeschool Leiden en trainer bij het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV). Na een paar jaar ervaring op te doen als verpleegkundige in een ziekenhuis, besloot Claudia Verplegingswetenschap te gaan studeren. Dit was voor haar een belangrijke stap om in de toekomst kennis door te kunnen geven aan potentieel nieuwe verpleegkundigen. In 2017 kreeg ze de kans om zich verder te ontwikkelen tot docent Verpleegkunde. Naast haar rol als docent en trainer, is zij ook lid van de vakgroep Onderzoekend Vermogen van Hogeschool Leiden. Daarnaast is Claudia sinds 2014 actief als kerngroeplid van het platform Wetenschap in Praktijk van V&VN. Dit platform zet zich in voor een laagdrempelige verbinding tussen onderzoek en praktijk. Het doel van dit platform is (nieuwe) kennis verspreiden in de praktijk.
Na afronding
Het werken volgens de principes van EBP helpt je bij het nemen van besluiten, het doen van (verbeter)voorstellen en het verbeteren van de kwaliteit van zorgverlening. Met behulp van EBP kun je jouw besluiten of ideeën beter onderbouwen. In de cursus Onderzoekend Vermogen 1 en 2 staat het kennismaken en het leren toepassen van EBP centraal. Je leert kritische, onderzoekbare vragen te stellen over een verpleegkundig onderwerp of een situatie die jou aanspreekt of waar je vragen bij hebt. Misschien vraag je je af hoe je de nachtrust of voedingstoestand van patiënten op de afdeling zou kunnen verbeteren. Of hoe zorgvragers meer regie kunnen krijgen over hun leven.
Puur praktisch
Doelgroep en deelnemers
Doelgroep
Deze cursus is geschikt voor:
- Verpleegkundigen
Deelnemers
We hanteren een kleine groepsgrootte van maximaal 12 personen. Op deze manier kunnen wij écht goed aansluiten bij alle individuele (ontwikkel) behoeftes, waardoor we de kwaliteit kunnen bieden die je van ons mag verwachten.
Cursusdata en locatie
Cursusdata:
De cursus bestaat uit 7 dagdelen (9:00 – 13:00 uur), mogelijkheid voor maatwerk.
Tijdens de zevende bijeenkomst vinden de presentaties en certificering plaats.
Locatie:
De cursus kan op locatie van de zorginstelling aangeboden worden of op Hogeschool Leiden. Hogeschool Leiden is goed bereikbaar met het OV en heeft verschillende passende lokalen en werkruimtes.
Kosten
Kosten
We hanteren een vaste prijs voor deze cursus voor een groep van maximaal 12 verpleegkundigen: €15.000,- vrijgesteld van BTW. Locatiehuur, lunch en catering op de locatie van Hogeschool Leiden zijn inbegrepen in de prijs.
Individuele deelname
Indien individuele inschrijving gewenst is: neem contact op met Diana van der Boon via [email protected] zodat gekeken kan worden naar de mogelijkheden.
Certificaat en accreditatie
Certificaat
Na het succesvol afronden van de cursus ontvang je een certificaat van Hogeschool Leiden. Met behulp van dit certificaat kan je vrijstelling aanvragen voor een soortgelijk onderwijsonderdeel.
Je komt in aanmerking voor een certificaat van Hogeschool Leiden als je:
- voldoende aanwezig bent geweest (100%);
- een voldaan hebt behaald voor de presentatie;
- een voldaan hebt behaald voor het verslag.
Met dit certificaat kan je in de toekomst vrijstelling aanvragen voor een vergelijkbaar onderwijsonderdeel van de deeltijd opleiding tot HBO verpleegkundige via de doorstroomroute voor mbo-verpleegkundigen. Bij een positieve afronding van de cursus Onderzoekend vermogen 1&2 (EBP) kun je vrijstelling aanvragen voor de modules onderzoekend vermogen 1 (5EC) en onderzoekend vermogen 2 (5EC)
Accreditatie
De cursus is geaccrediteerd bij V&VN voor 25 accreditatiepunten. Na het succesvol afronden van de cursus (presentatie én verslag) worden deze punten bijgeschreven in het Kwaliteitsregister V&VN als je hierbij bent aangesloten.
Verplichte literatuur
De volgende boeken dienen beschikbaar te zijn voor elke deelnemer:
- Verhoeven, N.(2018) Wat is onderzoek? Boom Amsterdam;
- Munten, G., Verhoef, J., Kuiper, C. (2016) Evidence-based practice voor verpleegkundigen. Gezamenlijke geïnformeerde besluitvorming. Boom Amsterdam.
Twijfel je nog?
Diana van der Boon
Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde
Het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV), onderdeel van Hogeschool Leiden, biedt verschillende verpleegkundige cursussen, trainingen en masterclasses aan die inspelen op de actuele ontwikkelingen binnen de zorg. Ook is het mogelijk om een maatwerktraject samen te stellen gericht op de scholingsbehoefte binnen uw organisatie. Verder hebben wijkverpleegkundigen de optie om deel te nemen aan het Leernetwerk Wijkverpleging.
Kijk nog even verder
Verpleegkunde voor verpleegkundigen (niveau 4)
Evidence Based Practice: Ontwikkel een goed protocol en krijg je collega's mee
Algemene voorwaarden
Voor alle post-hbo opleidingen, cursussen en maatwerktrajecten gelden de algemene leverings- en annuleringsvoorwaarden van Hogeschool Leiden.