Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Klinisch redeneren in 1 dag

Maatwerk / incompany
  • Duur: 1 dag
  • Start: in overleg
  • Prijs: variabel
  • Certificaat
  • Gezondheidszorg
  • Geaccrediteerd V&VN: 7 punten
Ik heb interesse
Foto van simulatieonderwijs

Waarom gaat iemand met koorts sneller ademen? Welk effect hebben bepaalde medicijnen op het klinische beeld van jouw patiënt, waardoor je zomaar een shock over het hoofd zou kunnen zien? Tijdens de eendaagse training ‘Klinisch redeneren in 1 dag’ bootsen we dit soort levensechte situaties na in de nieuwe simulatieruimte van Hogeschool Leiden.

Voor wie

  • Je bent verpleegkundige.
  • Je wil beter worden in klinisch redeneren, handelen in de praktijk en communiceren met de arts. 
  • Of je wil ervaring opdoen met simulatieonderwijs (ook wel scenariotraining). 
foto over leiderschap
Foto van Gienie van Dril
Gienie van Dril - trainer
Als trainer kunnen we cursisten in een veilige omgeving blootstellen aan een nieuwe zorgsituatie die tot stress leidt of een herkenbare situatie nabootsen. Cursisten kunnen opgedane kennis en vaardigheden oefenen op levensechte simulatiepoppen, waardoor het maken van ‘fouten’ helemaal geen gevolgen heeft en er optimaal geleerd wordt. In deze training leer je wat je ziet, wat je meet en wat je hoort te vertalen in concrete acties.

Over de training

Als verpleegkundige heb je dagelijks te maken met uiteenlopende en soms ook complexe casuïstiek. Misschien ben je daar niet altijd op voorbereid en wil je graag met meer vertrouwen en plezier kwalitatieve zorg verlenen. In deze training vul je je ‘rugzak’ met medische kennis en concrete vaardigheden ten behoeve van het klinisch redeneren in de praktijk. 

Wat je leert

Eerst fris je jouw medische kennis op over bijvoorbeeld ademhaling, circulatie, neurologie en infectieleer. Ook leer je welke (meest voorkomende) medicatie van invloed zijn op het klinische beeld van jouw patiënt of cliënt. In onze nieuwe simulatieruimte bootsen we vervolgens levensechte praktijksituaties na en leer je (acute) zorgsituaties beter herkennen, adequaat reageren, op juiste wijze zorg verlenen en effectief communiceren. 

Ook kun je beter verwoorden wat je ergens van vindt, een voorstel doen en hierdoor (beter) opkomen voor jezelf en voor de patiënt.  

In een veilige en realistische ervaar je hoe je reageert op (onverwachte) situaties en hebben eventuele ‘fouten’ die je maakt geen consequenties voor je patiënt of cliënt. Zo ga je na afloop van de training met meer vertrouwen de praktijk weer in. 

Meerwaarde voor de werkgever

Verpleegkundigen zijn soms onzeker over hun eigen kunnen, waardoor zij situaties uit de weg gaan. Het opfrissen van medische kennis en daadwerkelijk trainen van het handelen in praktijk in een simulatieruimte, draagt bij aan hun vertrouwen en plezier om kwalitatieve zorg te blijven verlenen en/of collega’s hierbij te helpen. 

Voordelen van simulatieonderwijs
In de nieuwe simulatieruimte van Hogeschool Leiden kunnen theorie en praktijk direct geïntegreerd worden in een realistische en veilige leeromgeving, waar ‘fouten’ of onjuiste interpretaties geen consequenties hebben voor uw patiënt. Verpleegkundigen leren effectief klinisch te redeneren met voor hen herkenbare, levensechte praktijksituaties. Deze onderwijsvorm wordt als vernieuwend en leerzaam ervaren door huidige studenten van Hogeschool Leiden. Zie ook: ‘Over simulatieonderwijs’.

Wetenschap over simulatieonderwijs
Het simulatieonderwijs maakt deze training uniek en bijzonder effectief. Zo blijkt uit onderzoek dat cursisten tijdens simulatieonderwijs vertrouwen ontwikkelen in eigen kunnen en minder angstig zijn om de praktijk (weer) in te gaan (Labrague et al., 2019).

Werkwijze

Je verleent zorg aan een geavanceerde simulator voor scenariotraining, die is ontworpen om effectief en realistisch te kunnen trainen . 

Regiekamer en scenario’s 
Vanuit de regiekamer kan de trainer levensechte praktijksituaties simuleren, zoals een zichtbare ademhaling, een voelbare uitademing, verandering in kleur en voelbare pols. Hierdoor word je snel meegenomen in het scenario. Ook kan de trainer in de huid van de zorgvrager kruipen en met jou communiceren via de simulator. Zo lijkt het alsof je met de patiënt praat; je krijgt antwoorden op jouw vragen.

Optimaal leren
Tijdens het trainen van een situatie bevinden de overige cursisten zich in een andere ruimte, zodat je niet wordt afgeleid. En achteraf kun je via een beveiligd videosysteem jouw handelen terugzien en bespreken met de trainer. Zo leer je optimaal. 

Foto van een simulatie
Trainer

Gienie van Dril

Gienie is werkzaam als verpleegkundige op de spoedeisende hulp en als docent op Hogeschool Leiden. Ze heeft een passie voor acute zorg, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van methodieken. Ook een methodiek in minder acute situaties kan helpen om een completer beeld te krijgen van de patiënt of cliënt. Juist omdat je dan de tijd hebt om even goed te bedenken welke en waarom je bepaalde handelingen uitvoert. Een methodiek kan veel houvast bieden, maar je moet ook de medische biologie kennen.

Begrijpen waar je mee bezig bent. Dit fascineert Gienie o.a. in het verzorgen van de cursus klinisch redeneren. Waarin ze het belangrijk vindt om van en met elkaar te leren. Gienie is geïnteresseerd in persoonlijke ervaringen uit de praktijk en stelt als doel samen beter te worden in het vak. 

Na afronding

Aan het einde van de training sta jij als verpleegkundige steviger in je schoenen omdat je:

  • kan klinisch redeneren en kennis hebt over de werking van de ademhaling, circulatie en neurologie. Hierdoor kan je de (urgentie van een) situatie beter beoordelen;
  • een zorgsituatie op een gestructureerde wijze in kaart kan brengen, bijvoorbeeld via de ABCDE-methode (Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure);
  • vitale parameters zelfstandig en op een juiste wijze kan meten en naar waarde kan beoordelen, door bijvoorbeeld een Early Warning Score (EWS) te gebruiken;
  • weet wanneer verdere (directe) actie nodig is en hoe je daarover op een gestructureerde wijze kan communiceren, bijvoorbeeld met behulp van de SBAR.

In deze training leer je wat je ziet, wat je meet en wat je hoort te beoordelen en te vertalen in concrete acties. Je leert daar helder over te communiceren; jij weet waar je het over hebt. Hierdoor ga jij met meer vertrouwen de deur uit. 

Deze training bevat de meest essentiële onderdelen van klinisch redeneren en medische kennis. Wil je écht de diepte in? Volg dan de cursus Klinisch Redeneren

Puur praktisch

Doelgroep en deelnemers

Doelgroep

Je bent verpleegkundige en wil je vaardigheden in klinisch redeneren verbeteren. Of je wil ervaring opdoen met simulatieonderwijs (ook wel scenariotraining). 

Deelnemers
Om de kwaliteit en effectiviteit van de training te waarborgen dient simulatieonderwijs in kleinere groepsgroottes plaats te vinden. De training kan gevolgd worden door maximaal 8 deelnemers. 

Data en locatie

Data
De training duurt één dag van 14.00 tot 22.00 of van 9.00-17.00 uur.  

Locatie
Hogeschool Leiden

Kosten

De investering voor deze training, voor maximaal 8 verpleegkundigen per training, bedraagt: € 2.650,- (vrijgesteld van BTW). Dit is een vaste prijs, ook bij minder deelnemers. Voor deze prijs passen wij de training aan op jullie specifieke situatie. We voeren hiervoor een intakegesprek met de opdrachtgever. Het gebruik van literatuur, locatiehuur en catering op de locatie van Hogeschool Leiden is inbegrepen in de prijs. 

Optimale combinatie met cursus klinisch redeneren
Deze training bevat de meest essentiële onderdelen van klinisch redeneren en medische kennis. Wil je écht de diepte in? Volg dan de cursus Klinisch Redeneren

Certificaat en Accreditatie

Certificaat

Je ontvangt voor deze training een certificaat als bewijs van deelname van Hogeschool Leiden. 

Accreditatie

De cursus is geaccrediteerd bij V&VN met 7 accreditatiepunten. Na het succesvol afronden van de training worden deze punten bijgeschreven in het Kwaliteitsregister V&VN als je hierbij bent aangesloten.

 

Literatuur

Voor deze training voorziet Hogeschool Leiden je van literatuur en materialen.

Algemene voorwaarden

Voor alle post-hbo opleidingen, cursussen en maatwerktrajecten gelden de algemene leverings- en annuleringsvoorwaarden van Hogeschool Leiden.

Keuze gemaakt?

Fijn! Laten we kijken naar de mogelijkheden. 

Ik heb interesse

Twijfel je nog?

We helpen je graag

Diana van der Boon

Hoofd Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV)
Foto van Diana van der Boon

Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde

Groei als zorgprofessional

Het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV), onderdeel van Hogeschool Leiden, biedt verschillende verpleegkundige cursussen, trainingen en masterclasses aan die inspelen op de actuele ontwikkelingen binnen de zorg. Ook is het mogelijk om een maatwerktraject samen te stellen gericht op de scholingsbehoefte binnen uw organisatie. Verder hebben wijkverpleegkundigen de optie om deel te nemen aan het Leernetwerk Wijkverpleging.

Groeien in zorg & welzijn

Kijk nog even verder

Klinisch redeneren in 1 dag toch niet jouw ding?

Klinisch Redeneren

Maatwerk / Cursus
Lees meerover Klinisch Redeneren
Groep cursisten in gesprek

Effectief samenwerken en opkomen voor jezelf

Maatwerk / Training
Lees meerover Effectief samenwerken en opkomen voor jezelf
foto over verpleegkundig leiderschap

Begeleiden en beoordelen in de praktijk

Training
Lees meerover Begeleiden en beoordelen in de praktijk
Cursisten met elkaar in gesprek EBP

Algemene voorwaarden

Voor alle post-hbo opleidingen, cursussen en maatwerktrajecten gelden de algemene leverings- en annuleringsvoorwaarden van Hogeschool Leiden.