Hogeschool Leiden

Tweedaagse Hackathon “Armoede en schulden onder jongeren en jongvolwassenen”

Op 11 en 12 maart organiseerde de opleiding Sociaal Werk en Sociaal Juridische Hulpverlening en het lectoraat Sociale Innovatie een tweedaagse Hackathon.

Tweedejaars studenten SW, SJD en Belgische studenten van de Erasmus Hogeschool Brussel zijn 2 dagen ondergedompeld in wereld van jongeren en jongvolwassen in armoede en met schulden. Ze hebben gewerkt met concrete casuïstiek. Het ging over Bob, Ayhan, Linda en Melissa, die allemaal te kampen hebben met ingewikkelde problemen. Zij bestaan niet echt, maar de casus is wel uit het leven gegrepen. Zo is een van de casussen geïnspireerd door de praktijk van de budgetcoach van Hogeschool Leiden.

Er bestaat natuurlijk al veel ondersteuning en hulp, maar vaak sluit het onvoldoende aan bij de behoeften en situaties van jongeren zelf. De studenten zijn tijdens de tweedaagse op zoek gegaan naar concrete, vernieuwende oplossingen (‘out of the box’) voor deze complexe vraagstukken en vanuit het perspectief van de jongeren zelf. Dat deden ze in de vorm van een hackathon: een evenement waarbij ze aan de hand van de methode Design Thinking voor Bob, Ayhan, Linda of Melissa een aanpak of actie ontwierpen. Ze hebben daarbij met elkaar (SJD en SW) samengewerkt in groepjes van ca. 6 studenten (zonder elkaar te kennen).

“Ik vind dat jullie het programma volgend jaar weer zouden moeten aanbieden aan de tweedejaars. Het is een leuke manier om te brainstormen over vernieuwende ideeën om mensen in de schulden te helpen samen met andere studenten. Ook door de groepjes te laten bestaan uit studenten van SJD en SW, leer je weer nieuwe mensen kennen buiten je eigen studie. Ik heb veel geleerd en vond het erg leuk!”

Reactie van een studente

Bij deze tweedaagse waren veel mensen uit het werkveld van schuldhulpverlening, bewindvoering, ggz, diverse welzijnsinstellingen en gemeenten aanwezig. Zij gingen in gesprek met de studenten over hun casus. Onder hen studenten die op onze hogeschool SJD of SW hebben gestudeerd. Leuk en bijzonder om hen terug te zien! Heel waardevol was de aanwezigheid van jongeren van Shout!, een Leidse organisatie die jongeren ondersteuning biedt bij financiële vragen en geldstress. Er was ook een ervaringsdeskundige op het gebied van LVB. Hun inbreng heeft studenten geholpen om het perspectief van Bob, Ayhan, Meliassa en Linda voorop te stellen.

Verder hebben studenten een inkijk gekregen in het gemeentelijke beleid van Leiden. Wethouder Abdelhaq Jermoumi van Kansengelijkheid, Onderwijs en Jeugd heeft uitgebreid verteld over het beleid in Leiden. Over zijn betrokkenheid bij dit onderwerp en over het grote belang dat onze studenten meedenken over oplossingen. Tim ’s Jongers kwam vervolgens aan het woord en kreeg de zaal stil met zijn verhaal over bestaansonzekerheid, kansenongelijkheid en zijn oproep aan professionals om gelijkwaardig met mensen in bestaansonzekerheid op te trekken, samen vragen te stellen, te onderzoeken en om ervaringskennis als organisatiekapitaal te beschouwen. Dat sloot mooi aan bij het doel van de hackathon. Samen en vanuit het perspectief van degene om wie het gaat, tot echt goede en relevante ideeën te komen.

Aan het einde van de tweede dag presenteerden de groepjes hun plannen. De vier finalisten pitchten vervolgens voor een volle zaal en vakjury. Deze bestond uit wethouder Jermoumi, lector Sociale Innovatie Suzan van der Pas en één van de Vlaamse docenten. Ook de zaal – met studenten en professionals – bracht een publieksstem uit. Ze waren het met elkaar eens: het groepje Bob kwam als winnaar uit de bus. Deze studenten bedachten een outreachende, laagdrempelige aanpak: de buurtbus. Ze kregen de bokaal uit handen van de wethouder en vroegen hem meteen om subsidie voor hun plan.