Hogeschool Leiden

Train de trainer Duld geen schuld

Op dinsdag 6 februari vond de lancering plaats van de game “Duld geen Schuld”. Deze game is in 2023 inhoudelijk ontwikkeld door het programma Sociaal Vitaal dat onder de vlag van het lectoraat Sociale Innovatie draait. 

De game is speciaal ontworpen voor en samen met SW studenten die zich verder willen bekwamen in het werken met mensen die in armoede verkeren. De game heeft de vorm van een kleurrijk bordspel waarbij je in subteams het tegen elkaar opneemt. Je kennis wordt op de proef gesteld door middel van kennisvragen. Ook moet je oplossingen bedenken voor dilemma’s en vaardigheden in praktijk brengen. Daarmee krijgt het spel een actief/speels en praktisch karakter en deelnemers kunnen ook onderling leren van elkaars aanpak. Het spelen ervan neemt ongeveer 2 uur in beslag, je kunt – hoe toepasselijk – pegels verdienen maar het gaat natuurlijk om de eer. 

 Salsaparilla heeft het speldeel ontwikkeld, met kennis over serious gaming en de vorm waarin je de inhoud giet en hoe je het spelend leren en lerend spelen vormgeeft. Directe collega’s (o.a. Noura van den Berg, Catelijne Akkermans) zijn inhoudelijk betrokken geweest bij het bedenken van de inhoud, nu ze goed weet hebben van wat er in het onderwijs aan stof wordt behandeld en ook de ervaringen vanuit de (onderzoeks)praktijk zijn erin meegenomen. Het spel heeft een duurzaam karakter, er wordt o.a. gewerkt met QR-codes op kaartjes die vragen en antwoorden weergeven – al dan niet ondersteund door filmpjes. De inhoud hiervan kan door de eigenaren van het spel worden aangepast, mochten er nieuwe ontwikkelingen zich voordoen in het onderwijs/de praktijk. 

De game is ontwikkeld voor de 4 deelnemende hogescholen van Sociaal Vitaal, te weten Hogeschool Rotterdam, Inholland, Haagse Hogeschool en Hogeschool Leiden (penvoerder). 

Een aantal collega’s zijn getraind in het gebruik van de game, zij kunnen als spelleider optreden en weer andere collega’s hierin trainen (Train de trainer). Om de training in praktijk te brengen is het spel ook gespeeld met een groep studenten van SW. Zij waren na afloop erg te spreken over de (interactieve) opzet en het praktijkgehalte en hebben een plezierige leerervaring hieraan overgehouden.

 Mocht je verder geïnteresseerd zijn in de bouwstenen van de game en de opzet van het spel, schroom dan niet contact te leggen. Je kunt daarvoor terecht bij Noura, Catelijne en Peter Paulus (in zijn rol van werkpakketleider Sociaal Vitaal).

 

Hogeschool Leiden