Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Serina over de opleiding Vaktherapie

Dat hard werken loont, blijkt uit het verhaal van vierdejaarsstudent Serina (25). Zij startte aan de opleiding zonder dat zij een instrument kon bespelen, maar geeft nu therapie met begeleiding van een piano. Tijdens de opleiding vaktherapie krijg je zowel theoretische als praktijkgerichte vakken. Serina vertelt over deze verdeling en deelt haar ervaringen over de lesstof, docenten en stages. Benieuwd? Lees meer.

Foto van Serina, studente Vaktherapie

"Voordat ik startte met de opleiding Vaktherapie, wist ik niet welke opleiding bij mij zou passen. Bij Hogeschool Leiden vond ik de sfeer heel fijn en de school voelde huiselijk aan. In eerste instantie sprak bij de opleiding Vaktherapie de richting Spraak/Drama mij aan en daar heb ik mij toen voor ingeschreven. Op het laatste moment wilde ik toch switchen naar de richting Muziek." 

Richting Muziek

"Aangezien ik geen instrumenten kon bespelen, dacht ik dat ik niet in aanmerking zou komen voor de richting Muziek. Maar toen ik in gesprek kwam met twee muziekstudenten, was ik helemaal overtuigd en heb toch besloten om toelating te doen. Deze werd goedgekeurd! Ik heb toen wel heel hard moeten werken om de instrumenten te leren bespelen, maar het is gelukt. Met hard werken is het zeker haalbaar." 

Instrumenten

"Je kiest van tevoren een hoofdinstrument. De meeste mensen kiezen voor piano of gitaar, omdat je hoofdinstrument een begeleidingsinstrument moet zijn. Dit betekent dat je moet kunnen spelen en zingen tegelijkertijd. Naast je hoofdinstrument krijg je natuurlijk ook les in het bespelen van andere instrumenten." 

Serina
Doordat je veel theorie gelijk in de praktijk brengt, kom je erachter of dit vak echt iets voor jou is.

Praktijklessen en projecten

"Onze opleiding heeft zowel praktijk- als theorievakken. De praktijklessen bestaan vooral uit het leren van instrumenten, koorzang en het samenwerken met studenten van de andere richtingen. Het samenwerken speelt een grote rol. Zo heb je in het tweede jaar bijvoorbeeld de IPO-week. Dit is een week waarin je interprofessioneel samenwerkt met de opleiding Verpleegkunde en de opleiding Fysiotherapie.

In groepjes krijg je dan een casus en moet je als team samenwerken om een zo goed mogelijk behandelplan te schrijven. Alle studenten zijn natuurlijk ergens anders in gespecialiseerd en het was heel interessant om op die manier van elkaar te leren." 

Werkveldactiviteiten

"In het eerste en tweede jaar doe je ook WVA’s. Dit staat voor werkveldactiviteiten. Je gaat dan alles wat je al hebt geleerd in de praktijk brengen. Je wordt heel erg vrijgelaten in hoe je dat doet. Zo kun je bijvoorbeeld bij een zorginstelling, op school of in je vriendenkring trainingen, muzieklessen of therapiesessies geven." 

Theorielessen

"Wij krijgen onder andere les in Gezondheid & Ziekteleer. Hier leer je hoe het menselijk lichaam in elkaar zit en welke ziektes iemand kan hebben. Verder krijg je ook muziektheorie en krijg je les in GGZ. Hier leer je welke psychische aandoeningen er zijn." 

Bij Vaktherapie is het niet zo dat je de boeken induikt en alles vergeet wat je hebt geleerd. Je gaat er gelijk mee aan de slag en hierdoor blijft de stof goed bij je hangen.

Docenten

"Deze opleiding is heel persoonlijk. We hebben niet veel docenten. Er zijn docenten die horen bij de richting Muziek, Beeldend of Spraak/Drama, maar veel docenten geven ook andere lessen. De lessen van GGZ worden bijvoorbeeld door een docent van een andere richting gegeven. Doordat het team zo klein is, ken je iedereen en iedereen kent jou.  Je bent absoluut geen nummer en dat is prettig."

Derdejaars- en vierdejaarsstage

"Ik wilde graag met kinderen werken en daarom zocht ik een stageplek waar ik dit kon doen. In het derde jaar heb ik stage gelopen op het Voortgezet Speciaal Onderwijs met kinderen tussen de twaalf en achttien jaar. Ik heb voornamelijk therapie gegeven aan leerlingen met een IQ lager dan 40. Elk kind was zo anders. Ik moest de oefeningen die ik had geleerd vanuit school aanpassen, zodat ze beter toepasbaar waren voor deze doelgroep. Het was heel leuk, divers en een echte uitdaging." 

Ouderenzorg

"In het vierde jaar wilde ik iets totaal anders, want voor mij voelde dat als hét moment om dingen uit te proberen. Ik wilde zoveel mogelijk ervaringen op doen en ik had al kennis van de VGZ, omdat ik daar heel lang vrijwilligerswerk heb gedaan. Daarom was mijn eindstage in de ouderenzorg. Ik werkte voornamelijk met dementerende of ouderen met andere soorten geheugenproblemen. Hier bleek dat ik dat zo leuk vond, dat ik nu ook een baan heb in de ouderenzorg. Hier ga ik starten nadat ik klaar ben met de studie."

Interessant?

Bekijk de opleiding Vaktherapie bij Hogeschool Leiden