Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Julia over opleiding Leraar Omgangskunde

Julia is derdejaarsstudent van de Lerarenopleiding Omgangskunde en loopt momenteel stage op Curaçao. Door haar zoektocht naar iets waardoor ze wat creatiefs in de praktijk kon doen, ontdekte ze deze opleiding. Nu vertelt ze over haar ervaringen.

Portet Julia

Tijdens mijn mbo-opleiding Marketing en Communicatie kwam ik er in mijn stages achter dat ik niet acht uur lang achter een bureau wilde zitten. Ik wilde een baan waarbij ik iets kon betekenen en meegeven aan anderen op zowel vakinhoudelijk gebied als persoonlijk gebied. Ik wilde iets creatiefs in de praktijk doen. 

Breed inzetbaar

Ik heb verschillende lerarenopleidingen bekeken en wilde graag met wat oudere doelgroepen werken, zoals jongeren en studenten. De meeste lerarenopleidingen zijn vrij specifiek. Vaak wordt je namelijk opgeleid tot docent voor een bepaald vak. Bij de opleiding Leraar Omgangskunde (tweedegraads) word je juist opgeleid binnen een bepaald vakgebied, wat het ontzettend breed inzetbaar maakt. Het sociale gedeelte en het stukje één op één begeleiding wat je leert tijdens deze opleiding sprak mij erg aan. Een goede match dus.

Julia
Omgangskunde is het leren omgaan met mensen die anders zijn dan jij. Je bespreekt gevoelige onderwerpen uit de maatschappij en begeleid discussies hierover, zodat de leerlingen respectvol en begripvol met elkaar om kunnen gaan.

Wat is omgangskunde?

Ik krijg best vaak de vraag wat het betekent om docent Omgangskunde te zijn. Het betekent eigenlijk dat je de leerlingen leert hoe zij omgaan met anderen. Je creëert een soort minimaatschappij en praat over gevoelige onderwerpen. Als docent is het belangrijk om nooit een kant te kiezen en respect te tonen voor ieders mening tijdens een discussie.

We bespreken onderwerpen als polarisatie en de LHBTIQ+-gemeenschap en hoe je omgaat met verschillende visies en meningen. Als docent leer je anderen dat iedereen verschillend is en geef je hen handvatten om hiermee om te gaan.

Autonomie

Je leert je lessen echt op te bouwen per onderdeel. Zo krijg je bepaalde technieken aangeleerd voor de inleiding van de les, de kern en de afsluiting, welke op alle doelgroepen toegepast kunnen worden. Het maakt dan dus niet uit voor welke klas je staat, want je weet precies hoe je ze kunt motiveren en hoe je ze vast kunt houden.

Wat ook wel heel erg centraal staat bij de opleiding is een stukje autonomie bij de leerling zelf. Je kunt ze bijvoorbeeld drie taken geven, waarbij ze zelf de volgorde mogen bepalen. Je kunt ze ook vragen hoe ze getoetst willen worden en hier een vorm aan geven. De leerlingen zelf mee laten denken in hun eigen leerproces zorgt namelijk natuurlijk ook voor motivatie. 

Op Curaçao is best veel hetzelfde als in Nederland, maar toch wilde ik graag de verschillen ervaren. Door in het buitenland te studeren, wordt je kijk op de wereld breder en kun je beter omgaan met mensen uit verschillende culturen.

Mijn stages

Tijdens mijn eerste stage heb ik lesgegeven aan vluchtelingen over burgerschap. Dit was een van mijn mooiste stages, omdat ik daar echt wat voor hen kon betekenen. Zelfs tijdens de pauzes bleven ze zitten, omdat ze zo gemotiveerd waren. Aan het einde van de dag kreeg je een hand en spraken ze hun dankbaarheid uit. Dat doet natuurlijk wel wat met je. 

Ontspannen sfeer

Op dit moment loop ik stage op Curaçao. Ik heb gekozen voor een buitenlandse stage, omdat mijn ouders hier hebben gewoond en ik langer op reis wilde. Het is een vrij veilige optie, omdat hier gewoon Nederlands wordt gesproken. Toch zijn er soms best grote verschillen met Nederlandse scholen, waardoor ik wel echt veel ervaring opdoe. Je zit natuurlijk een beetje 'gevangen' op het eiland, waardoor er veel sociale controle is. Tegelijkertijd is iedereen ook wel heel chill en hangt er een prettige en ontspannen sfeer. 

Mijn dagen bestaan vooral uit het invulling geven aan mentorlessen. Daarnaast voer ik ook 1-op-1-gesprekken en loop ik rond in het studiehuis, waar kinderen zelfstandig kunnen werken en lezen. Ik voer dan wat gesprekjes met hen en kijk waar ik kan helpen.