Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Thijs over opleiding Pabo

Thijs (19) is derdejaarsstudent Pabo en koos voor deze opleiding, omdat hij kinderen graag iets wilde bijbrengen. Hij voelde zich al snel een echte meester en volgt de Pabo met veel plezier. Hij legt de opleidingsopbouw uit en deelt zijn ervaringen.

Portret Thijs

Een en een is twee

Vanaf ongeveer mijn vierde havojaar wist ik dat ik de opleiding Pabo wilde doen. Op de middelbare school volgde ik namelijk een musicaltraject, omdat ik presenteren en theater ontzettend leuk vond. Ik durfde de stap naar de theaterwereld destijds nog niet te nemen, omdat het niet zoveel zekerheid biedt. Daarnaast leek het mij heel leuk om kinderen iets bij te brengen. Nou, een en een is twee toch?

Thijs
Elk semester krijg je een andere groep toegewezen en bezoek je verschillende scholen. Hierdoor heb je al echt ontzettend veel praktijkervaring als je afstudeert.

Opbouw studieprogramma

Het eerste jaar

In het eerste jaar van de studie kijk je vooral naar de groei van kinderen. Je leert hoe je met een groep moet omgaan en hoe je nou eigenlijk les moet geven. Ik voelde me vanaf het begin van de opleiding gelijk een meester, omdat je meteen met de stage start. 

Jaar 2

In het tweede jaar ga je meer in op jezelf en op het kind. Je bekijkt de groepjes in je klas en focust je vervolgens op de individuele groei per kind. In het derde jaar – waar ik nu zit – ben je echt bezig met het ontwikkelen van jezelf als leerkracht. Je vormt je eigen visie op het onderwijs en hoe je dat later voor je ziet.

Thijs
Ik ben zelf geen grote fan van te veel theorie. Gelukkig is de Pabo een hele praktische opleiding.

Project ‘Vrijheid geef je door’

In het derde jaar van de Pabo moet je een keuzeactiviteit doen. Ik heb ervoor gekozen om samen met drie anderen Vredesdag te organiseren. Dit is de openingsdag van het eerstejaarsproject ‘Vrijheid geef je door’. Het is een project uit het eerste jaar waarin studenten kijken naar thema’s als: ‘Wat betekent vrijheid voor mij?’ en ‘Hoe kan ik die bewustwording doorgeven in de klas?’. 

Vredesdag

Zelf ben ik een derdejaarsstudent aan de Pabo en heb ik dus niet veel te maken met dit project, maar omdat de organisatie hiervan mijn keuzeactiviteit is ben ik er toch nauw bij betrokken. Voor de Vredesdag organiseren we zo’n twaalf workshops waar studenten zich voor kunnen inschrijven. Ook zullen er twee gastsprekers komen die iets kunnen vertellen over vrijheid. Een van hen is Ferry Zandvliet, een van de mensen die de de terroristische aanslag op de Bataclan in Parijs heeft overleefd.

Actuele gebeurtenissen makkelijker begrijpelijk maken

Als leerkracht ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling van veel leerlingen en het is daarom ook belangrijk om zelf bewust te zijn van hoe wij deze mate van vrijheid hebben verkregen. Dat is niet alleen voor jezelf heel erg waardevol, maar ook voor jongeren. Door de geschiedenis goed te begrijpen kun je goed uitleggen waarom bepaalde dingen nu gaan zoals ze gaan. Zo kun je actuele gebeurtenissen makkelijker begrijpelijk maken. 

Thijs
Als docent heb je meestal enthousiaste en blije kinderen om je heen en dit geeft mij een voldaan gevoel. Je geeft ze echt iets mee en daar doe je het uiteindelijk voor toch?