Daan over opleiding Docent Muziek
Derdejaarsstudent Daan organiseerde kortgeleden het jaarlijkse concert van de opleiding Docent Muziek. Een concert dat bestaat uit optredens van studenten om zo het beste van de opleiding – op muzikaal gebied – naar voren te halen. Daan vertelt.
Veel te ontdekken
Ik heb voor de opleiding Docent Muziek gekozen, omdat ik de muziek echt in wilde duiken. Tijdens deze opleiding ben ik er ook achtergekomen dat ik het basisonderwijs heel interessant vind, voornamelijk omdat ik denk dat er nog genoeg te leren en te verbeteren valt voor kinderen. In deze opleiding wordt ook wel van je gevraagd om daar mee bezig te zijn.
De methodiek van de vrijeschool – waarin de ontwikkeling van het kind (denken, voelen en handelen) centraal staat – staat ook centraal binnen deze opleiding. Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk voor deze opleiding heb gekozen. Er valt nog namelijk nog super veel te ontdekken over de werking van ons schoolsysteem en dat vind ik interessant.
Auditie doen en focus op lesgeven
Wanneer je je aanmeldt voor de opleiding tot muziekdocent word je gevraagd om auditie te doen. Deze auditie bestaat uit een aantal onderdelen, waar getoetst wordt of je voldoende muzikaal talent hebt om mee te beginnen. De selectieprocedure is niet heel zwaar, maar ik vind het wel goed dat de hogeschool niet zomaar iedereen aanneemt. Zo kom je als student echt bij een groep die gemotiveerd is en waar je je thuis voelt.
Een exclusieve opleiding
Op dit moment bestaat de opleiding uit ongeveer vijfentwintig studenten. Dat maakt het een hele exclusieve opleiding en zorgt ervoor dat je veel persoonlijke aandacht krijgt. Ik vind het onderwijs hierdoor ook erg sterk; de docenten zijn erg betrokken en de lijntjes tussen de studenten en docenten zijn kort. Het geeft een gemoedelijke sfeer, want iedereen kent elkaar.
Afstuderen als pedagoog
Je studeert met deze studie af als pedagoog. Tijdens de opleiding leer je namelijk, bijvoorbeeld in het vak Pedagogiek, over ontwikkelingsfases van kinderen. Hoe gedraagt een kind zich op een bepaalde leeftijd en hoe kun je in het onderwijs en in je muziekles bijdragen aan de ontwikkeling van dit kind?
Het gaat er uiteindelijk om dat een kind zich zo goed en individueel mogelijk kan ontwikkelen. We leren ze hoe ze hun eigen weg kunnen vinden in het leven en hoe ze zichzelf kunnen zijn. Dit is ook het basisprincipe van de vrijeschool, dus dat is onze studie ook wel heel belangrijk.
Vrije ruimte
Tijdens deze muziekdocentopleiding krijg je in het derde en vierde jaar een gedeelte ‘vrije ruimte’. Dit betekent dat je tijd krijgt om zelf te onderzoeken waar je je in wilt verdiepen en specialiseren. Je kunt dit vergelijken met een minor die je eigenlijk zelf helemaal vormgeeft en waar je vervolgens studiepunten voor krijgt. Ik volg nu bijvoorbeeld gitaartechnieklessen, wat een verdieping is op mijn hoofdinstrument; de gitaar. Als het nodig is kun je hier ook een budget voor krijgen vanuit de hogeschool, zodat je iets kunt gaan doen wat je echt graag wilt.
Het jaarlijkse concert
Een leuk onderdeel van deze studie is dat je elk jaar een concert hebt met alle studenten van de lerarenopleiding muziek. Dit wordt georganiseerd door studenten uit het derde jaar, wie volledig verantwoordelijk zijn voor de organisatie van A tot Z. Er wordt best veel van je gevraagd in die periode, wat heel pittig kan zijn. Tegelijkertijd is het ook wel heel erg leuk.
Het concert bestaat eigenlijk uit optredens van allerlei studenten om zo het beste van de opleiding – op muzikaal gebied – naar voren te halen. Van de eerstejaarsstudenten wordt nog niet heel veel verwacht, maar zij zingen bijvoorbeeld wel mee in alle koorstukken. De andere studenten spelen bijvoorbeeld een stuk op hun hoofdinstrument, zoals gitaar, viool of piano.
Blijven leren
Wat ik na mijn studie wil gaan doen? Dat weet ik eigenlijk nog niet. Het lijkt me leuk om ervaring op te doen voor de klas, dus misschien ga ik wel eerst een jaar of twee werken. Ik ben echter nog niet klaar met studeren of leren, dus misschien ga ik hierna nog wel een andere studie doen welke ook met het onderwijs te maken heeft. Daar is – denk ik – nog wel veel te halen, maar heel precies weet ik het allemaal nog niet.