Susanne over opleiding Docent Dans/Euritmie
Susanne is recentelijk afgestudeerd als docent Dans/Euritmie. Samen met een aantal mede-euritmisten wil zij graag een frisse energie aan euritmie geven en is zij lid van het ensemble DeDae. Een groep die samen aan een kunstvorm werkt.

Meer plezier door beweging
Ik merk bij kinderen van tegenwoordig dat ze op jonge leeftijd al op hun intellect worden aangesproken. Dat heeft denk ik voornamelijk te maken met de digitalisering van de wereld. Ze worden al snel geconfronteerd met telefoons, tablets en computers, waardoor hun eigen fantasie nauwelijks meer aan bod hoeft te komen. Hierdoor bewegen zij dus ook niet veel.
Zelf hoop ik bij te dragen aan de ontwikkeling van deze kinderen door te laten zien dat je af en toe mag genieten van je fantasie en dat wegdromen ook oké is. Ik hoop dat ze meer plezier kunnen ervaren door beweging en dat ze door mijn lessen hun lichaam leren kennen.
Dragende vakken
De vakken die de opleiding Docent Dans/Euritmie wat mij betreft droegen, vond ik het meest interessant en zijn me ook goed bijgebleven. Denk aan vakken over tooneuritmie en woordeuritmie. Tijdens deze vakken ga je in groepen echt het onderzoek aan met je eigen lichaam. Je onderzoekt bijvoorbeeld een bepaald muziekstuk, waarbij je kijkt naar wie de componist is en waarom hij dit stuk heeft gemaakt.
Veel lagen van onderzoek
Je dompelt jezelf er helemaal in onder en onderzoekt de tonen, het ritme, de maat en de intervallen. Vervolgens moet je die verschillende componenten linken aan je eigen lichaam. Hierbij kijk je naar hoe je bepaalde bewegingen van muziek kunt uiten. Er zitten heel veel lagen van onderzoek in waarbij je je steeds moet afvragen wat het met je doet en wat er gebeurt. Dat vond én vind ik persoonlijk heel boeiend.
Ik geef les aan drie kleuterklassen met wie ik oefeningen doe om die kinderen te laten fantaseren en bewegen. Zo vertel ik soms een verhaal onder begeleiding van een muzikant. De kinderen doen hierbij gebaren en bewegingen mee, waardoor ze echt veel plezier ervaren.
De leerzame stages
Snuffelstages
In elk studiejaar loop je verschillende stages op een divers aantal vrijescholen. Het vak Euritmie wordt alleen op vrijescholen gegeven. Zij zijn echt op zoek naar balans, waarbij de creatieve kant bij kinderen ook moet worden ontwikkeld. In het eerste jaar heb je voornamelijk snuffelstages. Dit zijn korte stages waarin je voor een kleine tijd meeloopt op een school. Je proeft dan van de sfeer en het werk en doet af en toe een oefening mee tijdens een euritmieles.
Langzaam opbouwen
In het tweede en derde jaar krijg je natuurlijk meer verantwoordelijkheid en neem je echte lesonderdelen over tijdens je stages. In het vierde jaar loop je een afstudeerstage waarbij je echt op de basisschool en soms middelbare school volledige lessen gaat verzorgen. Je bouwt het dus langzaam op, van oefeningen meedoen tot onderdelen overnemen en tot slot volledige lessen verzorgen.
Hierdoor heb ik gemerkt dat kleine kinderen op de basisschool mij echt een stuk beter liggen dan bijvoorbeeld pubers. Dat vind ik gewoon veel leuker. Momenteel werk ik op een basisschool waar ik eerst stage heb gelopen, dus zo zie je maar dat je ook nog eens waardevolle contacten opdoet!
Mijn ultieme droom is om altijd kunstzinnig te werken. Het liefst zou ik bijvoorbeeld vijf dagen per week aan de slag gaan voor het ensemble.
Ensemble Dedae
Sinds september is er een euritmie ensemble dat bestaat uit een groep euritmisten die samen aan een kunstvorm werken. Onze naam is Dedae, dat staat voor Dutch Eurithmy & Dance Ensemble. Wij zijn een groep van zes jonge euritmisten die heel graag een frisse energie aan euritmie willen geven.
We hebben al een aantal producties gemaakt, waarvan ik er met een afgelopen week op tournee was met de studenten van euritmie in Leiden. Deze voorstelling duurde ongeveer drie kwartier en betrof een sprookje over een jonge vrouw dat door een acteur werd verteld en door ons werd uitgebeeld.