Op 8 december 2021 nam de Tweede Kamer een motie aan (Peters-Kuiken), waarin de minister werd verzocht de gesloten jeugdzorg te sluiten. De motie werd aangenomen omdat steeds meer duidelijk werd dat gesloten jeugdzorg de belofte op herstel niet waar had gemaakt en veel jongeren ernstig getraumatiseerd raakten (1) (2) (Nieuwsuur 2018). Daarom dienden Peters en van der Staaij ook een (aangenomen) motie in waarin de uitgangspunten uit de zorgethiek, ‘doe als eerste geen kwaad’ en ‘bij twijfel niet doen’ werden vastgelegd voor de jeugdzorg (3). Mooie transformatiedoelen. Staatssecretaris van Ooijen deed de belofte dat in 2030 geen enkele jongere nog in de gesloten jeugdzorg moet zitten.