Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Hoe student en docent samen strijden tegen armoede

17 oktober 2024 | Algemeen

Op Wereldarmoededag vertellen vierdejaarsstudent Sociaal Werk Pieter Messemaker en docent-onderzoeker Fatima Touzani over de gezamenlijke aanpak van armoede in Katwijk.

Pieter Messemaker, vierdejaarsstudent Sociaal Werk

Via stages voor zijn opleiding Sociaal Werk van Hogeschool Leiden is Pieter al langere tijd verbonden aan het Welzijnskwartier in Katwijk. Hij richt zich op de inburgering van statushouders en ondersteunt hen bij hun integratie in de Nederlandse samenleving. "Ik werk met statushouders die net in de gemeente komen wonen. Zij hebben recht op begeleiding bij hun inburgering, zoals het vinden van een taalschool of het regelen van praktische zaken zoals kinderopvang of zorgverzekeringen", legt Pieter uit. “Wij ondersteunen hen in het integratieproces, maar ook bij meer persoonlijke zaken, zoals gezinshereniging of scheidingen." 

Pieter is via een omweg terechtgekomen bij de opleiding Sociaal Werk en zijn huidige afstudeerplek in Katwijk. Pieter: "Ik heb eerst de opleidingen Geschiedenis en Politiek overwogen, maar vond daar niet mijn plek. Via mijn tante, die bij een welzijnsorganisatie werkte, kon ik aan de slag als receptionist. Zo leerde ik het vak sociaal werk kennen. Toen ik een stageplek zocht, kwam ik in contact met Fatima Touzani van Hogeschool Leiden.” Fatima is docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Sociale Innovatie en tevens trekker van de leerwerkgemeenschap rond armoedebestrijding in Katwijk, waar het Welzijnskwartier onderdeel van uitmaakt. Pieter: “Ik kom zelf uit Katwijk. Dus was het voor mij een logische keuze om mijn afstudeerproject bij het Welzijnskwartier te doen.”

Pieter Messemaker, vierdejaarsstudent Sociaal Werk
Pieter Messemaker, vierdejaarsstudent Sociaal Werk

Verbinding tussen onderwijs, onderzoek en praktijk

Fatima: “Als docent-onderzoeker zie ik het als mijn taak om voortdurend de verbinding te leggen tussen onderwijs, onderzoek en de praktijk. We betrekken studenten bij lopende onderzoeken en vormen van lerende praktijken als onderdeel van Werkplaats Sociaal Domein Den Haag & Leiden. Hierdoor ervaren studenten direct de impact van hun werk op de samenleving. De leerwerkgemeenschap rond armoedebestrijding in Katwijk is hiervan een goed voorbeeld.”

In die leerwerkgemeenschap werken veel lokale partijen met elkaar samen, zoals basisscholen, de kerk, het Welzijnskwartier en een ervaringsdeskundige. “Zo blijven we dicht bij de leefwereld van de mensen voor wie we iets willen betekenen. En werken we aan structurele oplossingen voor armoede, waarbij we ook innovatieve ideeën uit het onderwijs meenemen. Deze aanpak zorgt ervoor dat we niet alleen de theoretische kant belichten, maar echt bijdragen aan de aanpak en het signaleren van armoede in de wijk", legt Fatima uit. “Door studenten in te zetten in deze projecten, leren zij niet alleen van ons maar wij ook van hen. Ze brengen frisse inzichten mee en samen maken we echt een verschil.”

Fatima Touzani, docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Sociale Innovatie.
Fatima Touzani, docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Sociale Innovatie

Pieter: "Bij armoede denken we vaak aan financiële armoede. Maar in mijn dagelijks contact met statushouders zie ik ook veel sociale armoede. Het voelt goed om een steentje bij te dragen aan het terugdringen van armoede in de breedste zin van het woord." Naast zijn afstudeeropdracht is Pieter ook als vrijwilliger betrokken bij de leerwerkgemeenschap. "Doordat er mensen van veel verschillende organisaties in het netwerk zitten, leer ik samenwerken met andere professionals en bouw ik een netwerk op. Dat is ongelofelijk handig als ik straks ben afgestudeerd en de arbeidsmarkt opga, want ik zie mezelf in de toekomst zeker in dit vakgebied werken", besluit Pieter.

Wil je meer weten over hoe het leernetwerk Fatima, haar studenten en haar professionele netwerk inspireert om integraal naar armoede te kijken? Lees dan het artikel Het leernetwerk als didactisch middel.