Hogeschool Leiden

ZEEF-methodiek

Om succesvol te kunnen studeren is zelfregulatie essentieel. Eigen gedachten, gevoelens en gedrag monitoren en het bijsturen ondersteunde leerprocessen zijn voorbeelden van deze zelfregulatie.

Heb je als docent behoefte aan een hulpmiddel om het leerproces van de student te begeleiden? Vraag dan eens naar de ZEEF-methodiek bij het lectoraat Geestelijke Gezondheidszorg.

De ZEEF-methodiek (zelfregulatie en executieve functies) is een hulpmiddel voor het onderzoeken van eigen sterke kanten en verbeterpunten op het vlak van zelfregulatie. Het vermogen om de eigen gedachten, gevoelens en gedrag te kunnen onderzoeken, monitoren en bijsturen is essentieel voor het functioneren in het dagelijks leven. Ook voor succesvol studeren is zelfregulatie belangrijk en vormt het de basis voor het ontwikkelen van belangrijke (studie)vaardigheden.

Gebruik door docenten

Voor docenten biedt de ZEEF-methodiek een concreet hulpmiddel om het leerproces van studenten te begeleiden. Het gedachtegoed van de ZEEF geeft daarnaast een ‘bril’ waarmee docenten leren kijken naar het studiegedrag van hun studenten. 

Gebruik door studenten

De ZEEF-methodiek wordt door de student gebruikt samen met iemand die de methodiek goed kent en de student kan begeleiden bij de drie stappen waar de methodiek uit bestaat. Het doel van de ZEEF is om meer inzicht te geven in het eigen functioneren en te komen tot een concreet actieplan dat voor de student relevant is. In de methodiek is het verhaal van de student leidend en het gesprek dat gevoerd wordt vormt de kern van de ZEEF. Met behulp van een aantal hulpmiddelen, waaronder gekleurde houten blokken, worden de besproken thema’s zichtbaar gemaakt.

Actieplan zelfregulatie

Het vermogen tot zelfregulatie is bij veel studenten nog volop in ontwikkeling. Tijdens hun studie kunnen zij situaties tegenkomen waar ze (nog) niet optimaal voor zijn toegerust. Met behulp van de ZEEF kunnen studenten hier op een concrete en voor hen relevante manier bij begeleid worden. Het actieplan dat gemaakt wordt met de ZEEF kunnen studenten hun eigen leerproces bij leren sturen en zich verder ontwikkelen. De ZEEF-methodiek kan herhaald worden zodat studenten hun eigen leerproces kunnen monitoren en waar nodig het actieplan aan kunnen vullen. 

Contact

Wil je meer informatie over deze tool? Neem dan contact op met lector Jaap van der Stel via [email protected] of met Juul Koene (onderzoeker lectoraat GGZ) via [email protected].

Skills en thema's

Deze tool kun je inzetten om de life skills Zelfbewustzijn, Zelfmanagement, Sociaal Bewustzijn, Relatievaardigheden en Verantwoordelijke besluitvorming. De bijpassende thema's zijn Thuis, Mentale gezondheid, Studeren en Werk/sociaal leven.