Docent Muziek: Toelatingsexamen
Het doel van het toelatingsexamen is te onderzoeken of je beschikt over voldoende muzikale aanleg en vaardigheden, muziektheoretische basiskennis, een muzikaal gehoor.

In de bacheloropleiding Docent Muziek leer je hoe je jouw enthousiasme voor muziek overdraagt op anderen. Je ontwikkelt je muzikale vaardigheden en je eigen artistieke geluid. Daarnaast leer je op pedagogisch en didactisch gebied hoe je op een inspirerende manier muzieklessen kan geven aan opgroeiende kinderen en jongeren.
De opleiding Docent Muziek aan Hogeschool Leiden gaat uit van de vrijeschoolpedagogie. Deze pedagogie is gebaseerd op het gedachtegoed van de antroposofie.
Toelatingseisen
Om toegelaten te worden tot de Opleiding Docent Muziek, moet je een toelatingsexamen doen en in het bezit zijn van een:
- vwo-diploma
- havo-diploma
- mbo-diploma (niveau 4)
- of een (buitenlands) getuigschrift van gelijkwaardig niveau
In bijzondere gevallen kan van deze diploma-eisen worden afgeweken. Je krijgt dan de mogelijkheid om een capaciteitentest af te leggen.
Doel van het toelatingsexamen
Het doel van het toelatingsexamen is te onderzoeken of je beschikt over voldoende:
- muzikale aanleg en vaardigheden
- muziektheoretische basiskennis
- een muzikaal gehoor
- gevoel voor het werken met groepen
Daarnaast horen we in een gesprek graag jouw motivatie voor het beroep Docent Muziek en voor onze opleiding. Naar aanleiding van je muzikale niveau in combinatie met je ontwikkelbaarheid, bepaalt de commissie of je toegelaten kunt worden.
Onderdelen van het toelatingsexamen
Het toelatingsexamen bestaat uit vier onderdelen:
- Theoretisch deel: Algemene muziekleer en gehoor / solfège
- Musiceren: Hoofdinstrument en zingen
- Muzikaal-didactische opdracht: (niet bij proeftoelating, wel bij toelating)
- Motivatiegesprek met de toelatingscommissie
Onderdeel 1: Theoretisch deel
Het theoretische deel toetst de muziektheoretische kennis en het muzikaal gehoor. De toets heeft betrekking op algemene muziekleer en luistervaardigheid / solfège.
Algemene muziekleer
Kennis van:
- intervallen
- notenlezen in G-sleutel
- voortekens
- akkoorden kunnen benoemen
- toonsoorten kunnen benoemen (majeur / mineur)
- kwintencirkel
- maatsoorten (3/4, 4/4 en 6/8)
- ritmenoten kunnen benoemen
We willen zien dat je algemene muziekleer kennis vlot kunt toepassen.
Luistervaardigheid / solfège
- Benoemen van tweeklanken en drieklanken op het gehoor
- Van blad kunnen zingen van een eenstemmige melodie in de G-sleutel
- Uitvoeren van ritmes in 3/4, 4/4 en 6/8 maatsoort
Naast correcte uitvoering van bovengenoemde solfège-opdrachten (trefzeker, toonvast, maatvast, a prima vista), beoordelen we ook je ontwikkelbaarheid hierin – dat wil zeggen hoe snel je dingen oppakt tijdens de toelating.
Onderdeel 2: Musiceren en Zingen
Je laat je muzikale vaardigheden zo breed mogelijk zien. Hierbij speel je op je hoofdinstrument, dat kan ook zang zijn. Daarnaast willen we je ook horen zingen – het liefst begeleid je jezelf hierbij op piano of gitaar. Probeer een zo divers mogelijk repertoire te laten horen. Maak een speellijst en neem die mee naar de toelating.
Hoofdinstrument
Het toelatingsniveau voor je hoofdinstrument (ook als dit zang is), is dat je minimaal drie muziekstukken kunt uitvoeren in verschillende stijlen met:
- gevoel voor muzikaliteit
- een goede klank
- expressie
- techniek
- juiste intonatie
- frasering en timing
Denk aan minimaal 4 jaar ervaring op je instrument. Als je begeleiding nodig hebt voor je hoofdinstrument, mag je zelf een begeleider of een opgenomen begeleidingspartij meenemen.
Zingen en begeleiden
Voor een toekomstig muziekdocent zijn zangkwaliteiten en de mogelijkheden om deze te ontwikkelen belangrijk. We willen horen dat je toonvast kunt zingen aan de hand van minimaal twee liederen.
Als je je hierbij kunt begeleiden op gitaar of piano, willen we dat ook graag horen. Je bent vrij in de keuze van het repertoire.
Onderdeel 3: Muzikaal-didactische opdracht
We vragen je een korte muzikale lesactiviteit uit te voeren met en voor de toelatingscommissie en medekandidaten/studenten van die dag (ongeveer acht personen).
Dat kan zijn:
- het aanleren van een thuis voorbereid kort lied of canon
- een andere werkvorm, zoals een ritmespel of klankspel
- een muzikaal bewegingsspel
- het leiden van een bestaand of zelfbedacht improvisatiespel
Voorbereiding
- Bereid deze opdracht thuis voor.
- Duur: 5 tot 7 minuten
- Je kiest zelf voor welke doelgroep (bijv. leeftijdsgroep) de activiteit bedoeld is.
Schriftelijke uitwerking
- Beschrijf je muzikale activiteit kort op een (half) A4'tje.
- Geef aan wat je gaat doen, welke stappen je neemt en hoe je de groep daarin meeneemt.
- Denk na over je didactische aanpak en muzikale inhoud.
Neem mee:
- Je schriftelijke voorbereiding
- Eventuele benodigde materialen zoals bladmuziek of liedtekst
Dit onderdeel vindt plaats in groepsvorm en duurt in totaal 60 minuten.
Onderdeel 4: Motivatiegesprek
Tot slot voer je een gesprek met de toelatingscommissie over:
- jouw muzikale ervaring
- je motivatie voor het beroep van muziekdocent
- je keuze voor deze specifieke opleiding, die werkt vanuit de vrijeschoolpedagogie
Duur van het toelatingsexamen
- Theoretisch deel: ongeveer 15 minuten
- Musiceren: ongeveer 15 minuten
- Muzikaal-didactische opdracht: ongeveer 60 minuten
- Motivatiegesprek: 10 minuten
Datum toelatingsexamens
De toelatingsexamens vinden plaats eind mei / begin juni. In de eerste week van juni ontvang je bericht of je bent toegelaten tot de Opleiding Docent Muziek.
Proeftoelating
Het is mogelijk om gedurende het studiejaar een proeftoelating te doen.
- Periode: tussen oktober en maart
- Doel: inzicht krijgen in het toelatingsexamen én het verwachte instapniveau
Samenstelling toelatingscommissie
De toelatingscommissie bestaat uit twee docenten van de opleiding Docent Muziek met een BKE-certificering (Basiskwalificatie Examinering).
Kosten
De hogeschool brengt geen kosten voor het toelatingsexamen in rekening.
Aanmelden
Aanmelden voor het toelatingsexamen kan via onze website. Je vult hierbij het aanmeldformulier in, inclusief je muzikale biografie.
Heb je vragen over het toelatingsexamen? Dan kun je contact opnemen met Maartje Stuulen via: [email protected]
Uitslagen toelatingsexamen
Er zijn drie mogelijke uitkomsten:
- ✅ Toelaatbaar in de opleiding
- ✳️ Toelaatbaar in de vooropleiding
- ❌ Afwijzing (je lijkt op dit moment niet geschikt voor de (voor)opleiding)
Ben je het niet eens met de beslissing? Dan kun je bezwaar maken bij de examencommissie.
- Dien je verzoek schriftelijk en gemotiveerd in
- Binnen 10 werkdagen na de beslissing
- Stuur je e-mail naar: [email protected]
Wanneer de examencommissie je in het gelijk stelt, kun je op korte termijn een nieuw toelatingsexamen doen.
Voorbeeld beoordelingsformulier
Naam kandidaat:
Datum:
Namen commissieleden:
Primair instrument:
Motivatie
Beoordelingsaspecten: Communicatieve vaardigheden, presentatie, reflectie, motivatie voor het beroep.
Beoordeling
☐ Onvoldoende ☐ Voldoende ☐ Goed
Theorie & Solfège
- Beoordelingsaspecten Algemene muziekleer (AML): Kwintencirkel, Majeur en mineurtoonsoorten, Akkoorden en noten lezen
- Beoordelingsaspecten Solfège: Trefzeker, toonvast, maatvast, a prima vista
Beoordeling
Muziektheoretische kennis (AML):
☐ Onvoldoende ☐ Voldoende ☐ Goed
Intervallen horen:
☐ Onvoldoende ☐ Voldoende ☐ Goed
Kan tonen goed nazingen:
☐ Onvoldoende ☐ Voldoende ☐ Goed
Drieklanken horen:
☐ Onvoldoende ☐ Voldoende ☐ Goed
Van blad zingen:
☐ Onvoldoende ☐ Voldoende ☐ Goed
Ritmes tikken:
☐ Onvoldoende ☐ Voldoende ☐ Goed
Vaardigheden – Instrument & Zang
Beoordelingsaspecten: Muzikaliteit, klank, expressie, techniek, intonatie, frasering, timing, programma
Beoordeling
Hoofdinstrument:
☐ Onvoldoende ☐ Voldoende ☐ Goed
Zang:
☐ Onvoldoende
☐ Voldoende
☐ Goed
Muzikaal-didactische opdracht
Beoordelingsaspecten: Leiding nemen, contact maken, in stappen iets aanleren, originaliteit, muzikaliteit
Beoordeling
☐ Onvoldoende ☐ Voldoende ☐ Goed
Besluit
☐ Toelaatbaar ☐ Niet toelaatbaar ☐ Vooropleiding
Toelichting
Opmerkingen / bijzonderheden / aandachtspunten: (ruimte voor notities)
Beoordelingscriteria (cesuur)
Een kandidaat wordt toegelaten wanneer hij/zij op de volgende onderdelen minimaal als voldoende wordt beoordeeld:
- Motivatie
- Vaardigheden: zowel primair instrument als zang afzonderlijk voldoende
- Muzikaal-didactische opdracht
Theorie – beoordelingsnormen:
- Maximaal één onvoldoende toegestaan, overige onderdelen voldoende
- Bij onvoldoende op solfège volgt plaatsing in extra solfègeklas
- Twee onvoldoendes: kandidaat is bespreekgeval
- Muzikaliteit, motivatie en groepsopdracht worden dan meegewogen
- Drie of meer onvoldoendes: kandidaat is niet toelaatbaar
- Tenzij uitzonderlijke muzikale aanleg op het instrument leidt tot doorverwijzing naar de vooropleiding