Rick over opleiding Communicatie
Derdejaarsstudent Rick hoort vaak dat hij bij de opleiding Communicatie op de juiste plek zit. Want hij kan toch zo goed praten?! Maar zijn opleiding is zo veel meer dan dat. Benieuwd? Rick vertelt over de opleiding, de projecten en het vakgebied. Lees zijn verhaal.

Een goede keuze
Toen ik een Open Dag van Hogeschool Leiden bezocht, wekte de opleiding Communicatie meteen mijn interesse. De docent die de voorlichting gaf, deed dat met zoveel enthousiasme en bevlogenheid dat ik de opleiding gelijk interessant vond.
Uiteindelijk ben ik nog voor een tweede keer naar een Open Dag geweest en ook de docent die toen voorlichting gaf, vertelde met zo veel passie dat ik dacht: dit is gewoon echt iets voor mij. Ook achteraf gezien is dit zeker de goede keuze geweest.
Ik ben heel blij dat ik naar de voorlichtingen ben gegaan. Daar zie je gewoon hoe breed de opleiding eigenlijk is, wat je er allemaal mee kunt en vooral ook wat de studie zo leuk maakt.
Communicatie is praten?
Ik heb een bijbaan in de horeca en ik krijg dan wel eens de vraag welke opleiding ik doe. Als ik Communicatie zeg, hoor ik altijd: nou dan ben je wel aan het goede adres, want je kan goed praten. Maar dat is natuurlijk niet waar de opleiding over gaat. Het is veel meer dan dat. Het gaat erom dat je bijvoorbeeld bedrijven positief onder de aandacht brengt of dat je ervoor zorgt dat een bepaalde campagne werkt. Er bestaat dus wel een bepaalde misvatting over wat de opleiding daadwerkelijk inhoudt.
Verrassing van de opleiding
Ik was verbaasd over hoe breed communicatie is. Ik wist wel dat je communicatie op veel manieren kon opvatten, maar dat het zo divers was, wist ik niet. Zo heb je bijvoorbeeld marketingcommunicatie, maar ook interne communicatie en publiekscommunicatie.
Ik vind het fijn dat de opleiding zo divers is, want ik ben graag flexibel. Ik wil dus meerdere dingen kunnen en als je breder bent opgeleid, weet je meer, heb je meer kennis en ben je dus ook op meerdere gebieden inzetbaar.
Oriënteren en specificeren
In het eerste jaar wist ik niet echt wat ik precies met de opleiding wilde doen. Maar hoe verder je in de opleiding komt, hoe meer je van alle kanten wat meekrijgt. Je hebt bijvoorbeeld vakken als Evenementorganisatie, Marketingcommunicatie, Interne communicatie en Positionering.
Communicatiethema's
In de eerste twee jaar krijg je een soort basisprogramma. Elke periode staat in het teken van een bepaald communicatiethema en alle vakken in zo’n periode hangen samen met dat thema. Dat is elke keer een kennisvak, een taalvak, het project en andere ondersteunende vakken. Je kunt in die eerste twee jaar heel goed uitvinden welke kant van het vakgebied jou ligt.
Voorkeuren kiezen
Aan het eind van het tweede jaar kies je eigenlijk welke kant je op wilt, welke minoren daarbij passen, welke stages daarbij horen en wat voor afstudeeronderzoek je misschien wel zou willen doen. De eerste twee jaar ben je dus aan het oriënteren en de laatste twee jaar ben je gespecialiseerder bezig. Zo maak je, naast allerlei verschillende soorten vakken, in je tweede studiejaar bijvoorbeeld ook kennis met het organiseren van een evenement.
Evenement voor MIVA
In jaar 2 hebben we een evenement georganiseerd voor de goededoelenorganisatie MIVA. We zamelden geld in voor een vluchtelingenkamp in Bangladesh. Er wonen daar 1 miljoen vluchtelingen. Tweedejaarsstudenten hebben met verschillende evenementen zoveel mogelijk geld ingezameld, zodat MIVA betere hulp kan bieden aan deze mensen.
Als je het interessant vindt om te weten wat bedrijven doen en kunnen doen met reclames en campagnes, als je van schrijven houdt en altijd meer wilt weten, dan is deze opleiding denk ik wel echt iets voor jou.
Ons evenement bestond uit vijf activiteiten. Zo was er een kookworkshop die bestond uit twee delen waarbij mensen thuis een goodiebag toegestuurd kregen. Ze konden aangeven of ze de ingrediënten wilden ontvangen tegen een vergoeding van vijf euro en dan konden ze thuis live meekoken. Er was ook een gastspreker die vertelde over Bangladesh, een up-coming zangeres en tot slot een veiling. Wij maakten zo min mogelijk kosten en wij probeerden zo veel mogelijk te verdienen.
Online evenement
Vanwege corona was het hele evenement online. Dat was best een uitdaging, maar het is ons wel gelukt. Wij hebben met onze groep zo’n € 1400,- binnengehaald en in totaal zaten we met alle tweedejaars op ruim € 20.000,- voor MIVA.
Stage
In februari begin ik met mijn stage op de Marketing & Communicatieafdeling van de Euromast in Rotterdam. Dat is wel heel leuk natuurlijk. In het sollicitatiegesprek hebben we besproken dat ik vooral ga kijken hoe er meer naamsbekendheid kan komen. Dus mijn taak is ervoor te zorgen dat mensen positief of positiever gaan kijken naar de Euromast. Hoe ga ik de reputatie verbeteren? Ik ga een half jaar, vijf dagen per week, stagelopen. In die tijd werk ik dus gewoon mee in de organisatie, maar schrijf ik ook een bedrijfsanalyse. Zo leer je het bedrijf door en door kennen.