Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Week van de Vaktherapie in het teken van culturele verschillen

17 november 2020 | Algemeen

Tijdens de Week van de Vaktherapie organiseerde de opleiding Vaktherapie op vrijdag 13 november het webinar ‘Therapeutische kennisoverdracht met Japanse vaktherapeuten en hulpverleners ten tijde van corona.’

Foto van gebouw: Het Gebouw

Op deze manier werd extra aandacht besteed aan het vak en was het voor studenten van de opleiding Vaktherapie vooral een inspirerende ochtend.

Kennis en ervaring

Tijdens de online bijeenkomst gaven oud-student en beeldend therapeute Afke Roggeveen & psychiater Ken Tanaka een kijkje achter de schermen tijdens de online workshops, die zij onlangs aan Japanse hulpverleners en studenten gaven. Op een interactieve manier deelden zij hun kennis en ervaring. Zo werd uitgebreid ingegaan op de culturele verschillen tussen Nederlandse en Japanse therapeuten, die tijdens de online workshops naar voren kwamen. Ondanks de grote culturele verschillen is de essentie van goede therapieën echter in beide culturen gelijk. Wereldwijd zijn therapieën er namelijk op gericht om zo gezond mogelijk met jezelf en anderen in contact te staan.

Afke Roggeveen | beeldend therapeute en presentator
Na het eerste webinar met de Japanse therapeuten gaf Ken bij mij aan dat ik wel iets vrolijker en wat minder serieus mocht kijken. Japanners zullen niet zo snel de ruimte nemen om een vraag te stellen en wanneer je een open en vriendelijke blik hebt, dan zullen zij eerder vragen stellen en feedback geven. Daarbij zijn Japanners uiterst secuur in de uitvoer van een opdracht. Bij het uitzetten van opdrachten was het daarom belangrijk om hier rekening mee te houden door diverse alternatieven te noemen voor het uitvoeren van de opdrachten. Op deze manier bied je meer ruimte voor creativiteit.
Ken Tanaka | psychiater en presentator
Met elkaar overleggen, afstemmen en van elkaar te leren is zo belangrijk. In de hulpverlening werken verschillende disciplines nog vaak los van elkaar, terwijl zij samen veel meer kunnen bereiken. Afke heeft mij meegenomen in haar vakgebied en mij laten nadenken over mijn eigen creativiteit. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn blikveld is verruimd als mens en als psychiater. Het delen van kennis en ervaring met collega’s is essentieel om te blijven leren en ontwikkelen.
Luna Kallen | eerstejaarsstudent Vaktherapie – richting Beeldend
Het is heel interessant om te zien welke mogelijkheden er zijn, ondanks de beperkende maatregelen vanwege het coronavirus. Zoals Afke al aangaf, is het belangrijk om te denken in mogelijkheden en je niet blind te staren op beperkingen.
Renske Vos | eerstejaarsstudent Vaktherapie – richting Beeldend
Als je begint met het leren van een nieuw vak, dan ben je vaak nog wat onzeker en zoekende. Zelf ben ik dit jaar gestart met de opleiding Vaktherapie en door dit webinar heb ik meer inzicht gekregen in wat het vak allemaal te bieden heeft. Vaktherapie kan heel veel teweegbrengen bij mensen die kunstzinnige therapie krijgen. Het webinar was voor mij en de andere studenten bemoedigend. Op een motiverende en inspirerende manier gaven Afke en Ken een beeld van het vak in het buitenland, wat mij nog meer stimuleert om hier ook in de toekomst iets mee te gaan doen.
Henriette Hulsbosch | onderwijsassistent en organisator
De organisatie van het webinar was intensief, maar enorm leuk. Het was gaaf om een ervaren beeldend therapeute zo enthousiast en passievol te horen spreken over haar werk. Tijdens het webinar werd voor mij opnieuw bevestigd hoe breed en afwisselend het vak is. Het was fantastisch om te merken hoe enthousiast de studenten waren. Kortom een geslaagde ochtend, die zeker voor herhaling vatbaar is.

Enthousiaste studenten konden ’s middags ook deelnemen aan het online symposium 'De mogelijkheden van Vaktherapie in het werkveld van de POH-GGZ’. Tijdens dit symposium kregen studenten een nog beter beeld bij het werk van Vaktherapeuten in de praktijk.