Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Studenten lopen inclusieve geschiedenisroute door Leiden

13 oktober 2021 | Publicatie

13 oktober 2021 - Studenten van de opleiding HBO-Rechten lopen een 'inclusieve geschiedeniswandeling' door Leiden. De wandeling is ontwikkeld door het lectoraat Diversiteit en het lectoraat Recht & Rechtvaardigheid.

Tijdens deze wandeling ligt de focus op de thema's inclusie en vrijheid. Zo'n 400 eerstejaarsstudenten uit 21 verschillende klassen lopen deze week mee tijdens de wandeling. De studenten kijken naar de manier waarop de geschiedenis van Leiden wordt verteld aan de hand van plakkaten, informatieborden en standbeelden. Maar zij kijken ook naar hetgeen dat wordt verzwegen en vergeten.

Welke groepen en mensen worden uitgesloten of juist inbegrepen in de manier waarop de geschiedenis van de stad verteld wordt? In hoeverre waren bewoners van Leiden vrij en hoe veranderde dat gedurende de verschillende historische periodes? Studenten zoeken antwoorden op deze thema's door het maken van vragen en opdrachten tijdens de wandeling.

Wat vertellen de plakkaten ons

Docent HBO-Rechten Willemijn Hirzalla – Leenhouts, ook werkzaam bij de lectoraten Diversiteit en Recht & Rechtvaardigheid en mede-ontwikkelaar van de wandeling, loopt met de studenten mee. "We kijken tijdens de wandeling naar de positie van bepaalde groepen mensen in de geschiedenis van Leiden. Wat was bijvoorbeeld de positie van arme mensen, vluchtelingen, vrouwen en homoseksuelen en hoe zie je dit terug?". Als voorbeeld geeft Willemijn plakkaten in de Pieterskerk die Pelgrims herdenken. "Je ziet goed het verschil tussen mannen en vrouwen. Meestal worden alleen de mannen herdacht en als vrouwen al genoemd worden, is dat als 'vrouw van'."

Vrijheid

Willemijn stelt de studenten de vragen: "Welke vrijheden hadden mensen vroeger en welke vrijheden hebben we nu? En maak ik gebruik van die vrijheden?". De opleiding HBO-Rechten besteedt aandacht aan de wetten die onze vrijheid mogelijk maken en hoe wetten in de loop der tijd veranderen. "Vroeger was er sprake van slavernij en hekserij. Nu denken we: hoe hebben we dit ooit kunnen doen?". Willemijn legt uit dat de wetten die er nu zijn, zorgen dat op papier iedereen in onze samenleving gelijk is. Ze laat studenten kritisch nadenken. "Maar is iedereen nu ook echt gelijk in onze samenleving?".

De wandeling zet studenten aan het denken over recht, gelijkheid en vrijheid. Gina (17) uit Haarlem vindt het moeilijk om te bedenken dat vrouwen weinig rechten hadden vroeger en niet mochten stemmen en studeren. "We waren toen niet gelijk. Daar word ik heel boos van. Vrouwen worden altijd onderschat. Heel oneerlijk", vertelt Gina bevlogen.

foto van studenten HBO-rechten

Doel van de wandeling

Dina Zbeidy, docent HBO-Rechten en onderzoeker bij lectoraat Recht & Rechtvaardigheid kwam op het idee voor de wandeling door haar fascinatie voor geschiedenis. Ze is samen met collega's van Hogeschool Leiden een jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de wandeling. "Ik ben in gesprek geweest met medewerkers van het Lakenhal en Universiteit Leiden en ik heb de wandeling met docenten gedaan voor feedback." Het doel van de wandeling is om bij te dragen aan een inclusievere samenleving die de geschiedenis van iedereen erkent. "We hopen dat de wandeling de studenten laat inzien hoe de geschiedenis van Leiden invloed heeft op de hedendaagse samenleving. Bijvoorbeeld op sociaal, politiek, juridisch, economisch en cultureel vlak", aldus Dina.   

Door de wandeling leren studenten elkaar en de stad Leiden ook beter kennen. De hogeschool wil studenten kritisch aan het denken zetten en hen laten reflecteren op hun eigen kennis over het thema vrijheid. Zodat zij het belang inzien van het praten en discussiëren over en vragen naar de verschillende afwezige en aanwezige elementen binnen een geschiedenis narratief. 

Verbinding tussen docenten en studenten

"De verbinding die tijdens de wandeling ontstaat tussen docenten en studenten is erg bijzonder. We gaan samen het gesprek aan over de thema’s recht en diversiteit. Vooral thema’s die tegenwoordig relevant zijn, zoals de doodstraf voor homoseksualiteit, vinden studenten erg indrukwekkend. Vroeger was homoseksualiteit in Nederland strafbaar. In sommige landen staat hier nog steeds de doodstraf op", vertelt Dina.

De eerstejaarsstudenten van de opleiding HBO-Rechten zijn de eersten die de wandeling door Leiden lopen. Naar aanleiding van positieve reacties van collega's biedt de hogeschool de wandeling ook aan, aan medewerkers en studenten van andere opleidingen van de hogeschool.  

Lectoraten Diversiteit en Recht & Rechtvaardigheid

De wandeling is ontstaan uit een bijzondere samenwerking tussen het lectoraat Diversiteit en het lectoraat Recht & Rechtvaardigheid. Het lectoraat Recht & Rechtvaardigheid vindt het belangrijk dat studenten uitgerust worden met de kennis, vaardigheden en houding die hen in staat stelt deze kritische houding daadwerkelijk aan te nemen. Naast de inhoudelijke en beroepsgerichte kennis, is er ook aandacht voor hun morele kompas. Hier is een duidelijke rol weggelegd voor het lectoraat. Bij het lectoraat Diversiteit staat de vraag centraal hoe diversiteit en inclusie het leren en innoveren bevorderen en organisaties vooruithelpen.