Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Speciale aandacht voor verpleegkundig leiderschap tijdens ENC22

27 september 2022 | Onderzoek

Op 6 oktober presenteert docentonderzoeker Heleen Melissant de eerste resultaten van het onderzoek naar ondersteunende programma’s voor jong gediplomeerd verpleegkundigen in de praktijk tijdens het European Nursing Congres 2022.

Gebouw Hogeschool Leiden

Jong verpleegkundigen behouden

Gezondheidsorganisaties raken veel pas afgestudeerde verpleegkundigen kwijt. Jonge verpleegkundigen vinden de overgang van student naar professional zwaar. Ze voelen zich onvoldoende voorbereid op het werken in de zorg en ervaren zowel een gebrek aan steun als een hoge werkdruk. Dit leidt tot stress en burn-out klachten en de overweging te stoppen met het werk. Terwijl het aantrekken en behouden van voldoende verpleegkundigen belangrijk is. Het zorgt voor een veilige en hoogstaande zorgverlening.

Programma’s voor jong verpleegkundigen

Om de overgang naar de praktijk te versoepelen, worden “Transition to practice” (TTP) programma’s aangeboden. Deze programma’s helpen de kloof te overbruggen tussen wat studenten leren in de klas, en wat ze ervaren in de klinische praktijk. Ze omvatten bijvoorbeeld mentorschap van een ervaren verpleegkundige, peer support groepen, stressmanagement training of het verdiepen van kennis en vaardigheden.

Uit systematische reviews blijkt dat deze programma’s het behoud, welbevinden en klinische competentie van jong verpleegkundigen bevorderen. Toch blijft onduidelijk hoe deze programma’s precies werken, in welke context en voor wie. Het doel van onze studie is het uitvoeren van een realist review, om dieper begrip te krijgen over de onderliggende mechanismen van TTP programma’s, en welke contextuele factoren de effectiviteit beïnvloeden (zoals de setting). 

Verpleegkundig leiderschap

Speciale aandacht gaat uit naar verpleegkundig leiderschap. Dit kan één van de mechanismen zijn die jong verpleegkundigen ondersteunen in de praktijk. Leiderschap kan ingezet worden om werkomstandigheden te beïnvloeden, en zo het werkplezier te verhogen en stress te verminderen. 

Samenwerking

Dit onderzoek is een samenwerking tussen het lectoraat Verpleegkundig Leiderschap van Hogeschool Leiden, Alrijne Zorggroep en Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam. 

Hub Lef voor Groei

Het European Nursing Congres is een online event met lokale Hubs. Hogeschool Leiden, Academische Verpleegkunde LUMC en de opleiding Verpleegkunde van De Haagse Hogeschool organiseren de hub Lef voor Groei. 

De hub is een gratis en fysieke bijeenkomst voor (toekomstig) verpleegkundigen. Met inspirerende workshops over continuïteit in de zorg, jong leiderschap en verpleegkundige als change agent voor duurzame zorg.