Digitale sporen steeds belangrijker bij oplossen van ernstige misdrijven
Doordat iedereen steeds meer digitale apparaten gebruikt, laat iedereen ook steeds meer digitale sporen achter. Die digitale sporen spelen een alsmaar groeiende rol in het oplossen van misdrijven.
![Een digitale vingerafdruk.](/sites/default/files/styles/4_3_520/public/2024-12/digitale_vingerafdruk_firefly_01.jpg?h=ad63f35b&itok=Y0yW3r6w)
Forensisch experts in witte pakken die sporenonderzoek doen na een ernstig misdrijf. Het is een herkenbaar beeld uit films en televisieseries, na afloop van onder andere moord of brandstichting. En dat is allesbehalve fictie. In werkelijkheid doen deze experts onderzoeken fysieke sporen op een plaats delict, zoals vingerafdrukken, haren en bloedsporen. Tegelijkertijd gaat achter dezelfde locatie een wereld aan digitale sporen schuil: daar komen de digitaal forensische onderzoekers aan bod. Denk hierbij aan smartphones, computers, routers en slimme thermostaten. Elk digitaal apparaat kan cruciale informatie bevatten die doorslaggevend kan zijn in het oplossen van een misdrijf. De opleiding Informatica: Forensisch ICT leidt experts op om zulke sporen te verzamelen, betekenis te geven en uiteindelijk te gebruiken in rechtszaken.
Waar het voor de hand ligt om mails en apps op een smartphone te doorzoeken, kan data op veel meer apparaten van wezenlijk belang zijn. "Digitale rechercheurs bekijken op een plaats delict welke digitale bewijsplaatsen aanwezig zijn. Wat voor apparaten zijn het en wat voor sporen kunnen ze daaruit halen? Daarbij kun je denken aan lampen die automatisch aangaan bij beweging, smart speakers, maar bijvoorbeeld ook een slimme thermostaat", zegt Jos Griffioen, docent Forensisch ICT. "Zo'n thermostaat houdt vaak de temperatuur over een langere periode bij. Je kunt je voorstellen dat er temperatuurverschillen optreden zodra er meerdere mensen in een kleine ruimte aanwezig zijn. Zulke details zouden bewijsmateriaal kunnen ondersteunen waaruit blijkt dat er meerdere mensen op een bepaald tijdstip in een ruimte zijn geweest."
Alle digitale apparaten die van belang kunnen zijn in het onderzoek worden meegenomen. "Je moet natuurlijk wel uit kunnen leggen waarom je iets mee wil nemen voor verder onderzoek. Een rechter-commissaris bepaalt uiteindelijk wat je wel en niet mee mag nemen", legt collega-docent Johan ten Houten uit. "Het is belangrijk dat al deze stappen zorgvuldig en snel worden genomen. Gegevens in apparaten kunnen op afstand verwijderd worden, zeker nu steeds meer digitale apparaten met het internet verbonden zijn."
Probleemoplossend vermogen
In een forensisch laboratorium worden er kopieën gemaakt van de data die op de apparaten staan. "Soms gaat dat eenvoudig met een stekker aan een telefoon, maar bij een smart speaker is dat al een stuk lastiger. Dan moet je echt de chip uit het apparaat halen en die rechtstreeks uitlezen", vervolgt Jos. Aan de hand van verschillende scenario's vindt onderzoek plaats naar alle data, waarbij digitale forensische experts betekenis geven aan de relevante data die ze aantreffen. Jos: "Het is vooral van belang om overal de afkomst van te kunnen herleiden. Dat er een bepaald document op een laptop staat, wil nog niet zeggen dat de eigenaar van die laptop dat document heeft gemaakt. Je moet onder meer kunnen uitsluiten dat er malware op een laptop staat, waardoor het document op afstand door iemand anders gemaakt zou kunnen zijn. En zo zijn er nog vele andere scenario's om rekening mee te houden en uit te sluiten."
![Studenten en docenten doen opdrachten in de klas bij Forensisch ICT aan Hogeschool Leiden](/sites/default/files/styles/4_3_520/public/2024-05/wouter_keuris_fotografie-018.jpg?h=6f8e2d4a&itok=gU6mdoMH)
Probleemoplossend vermogen is volgens Johan de eigenschap die alle studenten van Informatica: Forensisch ICT moeten hebben en ontwikkelen. "Je moet je kunnen inleven in de vraag áchter de vraag. Waarom zou je bepaalde e-mails nodig hebben in een onderzoek? Is het dan ook niet handig om de internetgeschiedenis van bepaalde browsers te bekijken? Het is jezelf constant afvragen wat je nog meer zou kunnen doen, het koppelen van technische zaken aan tactische vragen én verbanden in kaart brengen", somt Johan op. Jos voegt daaraan toe: "Je bent bezig om het gedrag van iemand te bewijzen en dat doe je in een technische omgeving. Studenten leren we dus een brede kennis van de techniek, maar vooral om ongelofelijk creatief te blijven."
Ondersteunend bewijsmateriaal in rechtszaken
Digitale sporen worden nog steeds gezien als indirect bewijs. Dat houdt in dat digitale sporen alleen meestal niet tot een veroordeling kunnen leiden. Wel kunnen digitale sporen als ondersteunend bewijsmateriaal worden gebruikt in een rechtszaak. "Naast het verzamelen van en betekenis geven aan digitale sporen, leiden we onze studenten op om die sporen geschikt te maken als bewijsmateriaal in rechtszaken. Daarbij is het belangrijk dat er absoluut geen twijfel kan bestaan over de juistheid van de data én de zorgvuldigheid waarmee het digitale forensisch onderzoek heeft plaatsgevonden", legt Jos uit.
"Het moet altijd transparant zijn waar digitale sporen zijn aangetroffen en hoe deze sporen het hele onderzoeksproces zijn doorgegaan. Het is continu checken en vastleggen dat er met een originele kopie wordt gewerkt. Klopt alles nog? Is er niets veranderd? De integriteit van het materiaal moet je waarborgen." Onafhankelijke experts moeten het digitale bewijsmateriaal volledig kunnen reproduceren. Johan: "Aan de hand van alle feitelijkheden, de documentatie en de transparantie van het onderzoeksproces moet zo'n expert tot hetzelfde resultaat komen als de oorspronkelijke digitale forensische experts. Alles is dus gericht op feitelijke waarnemingen. Dat is van belang voor de bewijskracht van het materiaal tijdens een rechtszaak."
![Digital Forensics close up van student die in de praktijk bezig is](/sites/default/files/styles/4_3_520/public/2024-01/hogeschool-leiden-digital-forensics-close-up-student-praktijk.jpg?h=6f8e2d4a&itok=bBFJYYEa)
'Steeds moeilijker, steeds belangrijker'
De vraag naar digitale forensische experts neemt flink toe. "Iedereen gebruikt steeds meer technologie, de hoeveelheid van digitale sporen groeit alleen maar", zegt Jos. Het opleidingsaanbod van Hogeschool Leiden op het gebied van forensische ICT is uniek in Nederland. Naast de voltijd- en deeltijdopleiding bachelor Informatica: Forensisch ICT en de voltijd en deeltijd masteropleiding Digital Forensics biedt de hogeschool voor het vakgebied verschillende relevante opleidingsmodules aan.
Johan: "Binnen het volledige opleidingsaanbod staat centraal dat we digitale forensische experts opleiden die aan de slag kunnen én up-to-date blijven in een snel ontwikkelende sector." Zo zorgt onder meer artificial intelligence (AI) voor steeds meer uitdagingen waar digitale forensische experts mee aan de slag moeten. "De betrouwbaarheid van data, de authenticatie ervan, wordt steeds belangrijker. Hoe bepaal je bijvoorbeeld dat iets echt is en niet door AI is gegenereerd of gemanipuleerd? En is dat bewust of onbewust gedaan? Zo merk je dat dit vakgebied steeds uitdagender en soms ingewikkelder wordt, en daarmee ook steeds belangrijker", besluit Jos.
Vingerafdruk 2.0
In een vingerafdruk bevindt zich een scala aan chemische verbindingen die informatie kunnen verschaffen over degene die hem heeft achtergelaten. Deze informatie kan een zeer belangrijke aanvulling zijn bij het oplossen van misdaden. In het onderzoeksproject Vingerafdruk 2.0 wordt een methode ontwikkelt om die chemische informatie te onttrekken.
Lees meer over dit project