AI als opdrachtgever voor studenten Informatica
Eerstejaarsstudenten van de opleiding Informatica hebben een bijzondere opdrachtgever: artificial intelligence. Wat vinden ze hiervan en waarom hebben docenten hiervoor gekozen?
Artificial intelligence (AI) baant zich een weg door de samenleving en nestelt zich op allerlei manieren. Waar het publieke debat zich met name toespitst op de risico's van de techniek, biedt het ook zeeën aan kansen. Docenten van de opleiding Informatica bij Hogeschool Leiden gebruiken dit studiejaar AI als opdrachtgever tijdens het vak Software Advanced. Niet als vervanging maar als toevoeging op authentieke opdrachtgevers uit het werkveld.
“Webshop Bob, zo noemen we de AI-opdrachtgever. Bob is eigenaar van Webshop Bob, een webshop in luxeartikelen. Tijdens de lessen werken studenten één van de aspecten van de webshop uit: cadeaukaarten, promotiecodes, productvarianten of retourneren", legt Floris Admiraal uit. Floris is coördinator en docent bij de opleiding Informatica. “Studenten ontmoeten hiervoor dus geen echt persoon die Bob heet, maar stellen vragen in een chatprogramma. Dat heet CustomGPT en maakt gebruik van het bekende model van ChatGPT. Daarbij kun je via tekst vragen stellen en krijg je tekst terug als antwoorden. Die antwoorden kun je ook als geluid laten afspelen.”
In totaal gaan 150 eerstejaarsstudenten tijdens Software Advanced aan de slag met deze AI-opdrachtgever. “Door met een opdrachtgever in overleg te gaan, moeten studenten onder meer bepalen wat de probleemstelling is, wat het doel is en welke stakeholders er zijn. Dat lukt met AI heel goed. Twee dezelfde vragen kunnen bij Bob zomaar twee andere antwoorden opleveren. Zo komen aspecten als communicatie en interviewtechnieken aan bod, waardoor het een stuk authentieker is dan een casus die wij als docenten zouden kunnen maken", vervolgt Floris. “Tegelijkertijd is dit een mooie voorbereiding op het tweede studiejaar waarin studenten te maken krijgen met een echte opdrachtgever uit de praktijk.”
'Verrassend genoeg logische antwoorden’
Floris heeft Webshop Bob moeten 'trainen'. Zo beschikt CustomGPT standaard over veel technische kennis. Iets wat opdrachtgevers vaak niet of weinig hebben. “Op allerlei manieren beperk je het systeem. Je geeft bijvoorbeeld aan dat het systeem helemaal geen technische kennis heeft. Ook is het niet de bedoeling dat het systeem aan studenten vraagt hoe het kan helpen. Het is juist de bedoeling dat studenten aan het systeem vragen hoe ze kunnen helpen. Zo heb ik Webshop Bob stukje bij beetje vormgegeven", legt Floris uit. Docenten voerden de vragen van studenten tijdens de les in, waarna het geluid van CustomGPT werd afgespeeld. “Zo willen we zorgen voor een ‘echt gesprek'. Het is de bedoeling dat studenten antwoorden opschrijven en daarna met elkaar bepalen wat de opdracht is en hoe ze dat gaan aanpakken. Als ze alle antwoorden in tekst zouden krijgen, gooien ze alles natuurlijk zelf weer in ChatGPT met de opdracht om daar een lijst van eisen van te maken", zegt Floris lachend.
Eerstejaarsstudent Jos van den Bos vindt dat Bob verrassend genoeg logische antwoorden geeft. “En er zat ook een goede slag humor in verwerkt. Zo schept Bob regelmatig op over de auto waar hij in rijdt", vervolgt Jos. “In eerdere periodes met fictieve opdrachtgevers was er nooit echt mogelijkheid om later verduidelijking te vragen als iets onduidelijk was. Bob konden we later nog een mailtje sturen, die docenten dan door CustomGPT haalden. Door de toevoeging van deze AI-opdrachtgever ging het project al een stuk meer lijken op een echt project waar je later als professional mee te maken kan krijgen.”
Geen uitgekauwde opdracht
Volgens de docent is het grootste voordeel van deze AI-opdrachtgever dat er veel grip is op een casus, zonder dat er een uitgekauwde opdracht ligt. Verder zijn er veel mogelijkheden om deze werkvorm uit te breiden en te verbeteren. “De stem van Bob is nu nog heel Amerikaans. Hoewel dat goed bij zijn karakter past, is het waanzinnig om te zien en bedenken hoe we dit volgend jaar verder kunnen ontwikkelen", vertelt Floris. “Waar het nu nog een standaard tekst-naar-spraakstem is, kunnen we in een volgende versie de stem flink veranderen. Zo kunnen we dingen doen met intonatie of juist meer of minder expressie. Dat maakt het natuurlijk nog realistischer en zouden we er als docent mogelijk voor kunnen kiezen om er niet meer als ‘filter’ tussen te zitten. Dan kunnen de studenten zelf een conference call houden met de AI-opdrachtgever.”