Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Vier CE-studenten ontwikkelen educatief bordspel

23 april 2021 | Algemeen

Jongeren brengen steeds meer tijd door achter hun beeldscherm; scrollen en swipen is dagelijkse kost. Maar ben jij je eigenlijk wel bewust van jouw schermtijd? Vier CE-studenten brengen je met hun gezelschapsspel “Back to 1 hour”.

Gebouw Hogeschool Leiden

Ryan (22), Freek (20), Lindsey (19) en Thirza (18) startten afgelopen periode voor hun project uit het tweede studiejaar een eigen Start-Up Company Laicos Games. Het idee ontstond door de inmiddels welbekende Netflix-documentaire ‘The Social Dilemma’. Deze documentaire zorgde er namelijk voor dat het viertal ging nadenken over het sociale media gebruik en dan met name het toenemende telefoongebruik van jongeren.

foto van Ryan, Freek, Lindsey en Thirza

Dat er op dit moment onder jongeren nog weinig kennis is over de negatieve effecten van beeldschermgebruik en het gegeven dat ouders het vaak lastig vinden om hierover in gesprek te gaan, motiveerde onze vier CE-studenten en resulteerde uiteindelijk in het educatieve bordspel; Back to 1 hour.

Doel en werking

Het spel is gemaakt voor jongeren in de leeftijdscategorie 10 tot 15 jaar en biedt de mogelijkheid om je kinderen of leerlingen als ouder of docent beter te leren kennen en om elkaar beter te begrijpen. Tijdens het spel legt iedereen zijn eigen weg af. Spelers verzamelen onderweg uren schermtijd door de verschillende vakjes waar je op terecht kunt komen. Er zijn vijf verschillende vakjes en afhankelijk van het vakje waar de speler op terecht komt, zijn er vragen die beantwoord en opdrachten die uitgevoerd moeten worden.

Het doel van het spel is om je schermtijd zo laag mogelijk te houden, maar de eerlijke gesprekken over telefoongebruik en sociale media zijn natuurlijk nog belangrijker.

Op de markt

Met behulp van sponsoren waren de studenten in de mogelijkheid om hun bordspel ‘Back to 1 hour’ daadwerkelijk te realiseren. Op hun eigen website bieden zij dit spel aan voor €29,99. Op deze manier dragen zij, in hun eigen woorden, hun steentje bij aan het bewuster maken van jongeren over hun gezondheid en geluk met betrekking tot sociale media.

foto van het spel 'back to 1 hour'

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de Instagram van Laicos Games, de pagina van de opleiding Commerciële Economie.