Publicaties en presentaties
Publicaties
Bekijk het overzicht van publicaties en presentaties van het lectoraat Muziek in Onderwijs.
- Van Oers, B., Nieuwmeijer, C., & Marshall, N. (2023). Expanding the Roles in Musical Practices: The Power of Play in Early Childhood Music Education. In: Jean-Phillipe Després, Francois Dubé, Stephen Messenger & Kari Veblen (Eds.). Learning Music through Play in Diverse Contexts. London: Routledge. [under review]
- Nieuwmeijer, C. (2022). Powerful Play. The potential of professional development in musical play to support early years teachers’ music education. Doctoral thesis. Amsterdam: VU University.
- Nieuwmeijer, C. (2023). Muzikaal spel als change agent voor muziekonderwijs met zelfvertrouwen. In: Thomas de Baets & Adri de Vugt (Red.) Beweging in muziekpedagogiek: 10 jaar onderzoek en ontwikkeling. Heverlee: Edupress.
- Nieuwmeijer, C., Marshall, N., & van Oers, B. (2022). Where have I been all these years? A narrative case study on the impact of western (mis)conceptions of musicality on a generalist classroom teacher’s music teacher identity construction. International Journal of Music in Early Childhood, 17(1), p. 7-24.
- Nieuwmeijer, C., Marshall, N. and van Oers, B. (2021). Musical play in the early years: the impact of a professional development programme on the teacher efficacy of early years generalist teachers. Research Studies in Education, published online 15 November 2021.
- Nieuwmeijer, C. (2021). Muzikaal spel: geen herrie, maar ontwikkeling. De Pyramide, Muziekeducatief Vakblad, 75-02.
- Nieuwmeijer, C, Marshall, N. & van Oers, B. (2019). Dutch early years classroom teachers facilitating and guiding musical play - problems and opportunities. European Early Childhood Education Research Journal 27(6).
- Nieuwmeijer, C. (2019). Muzikaal spel in groep 1/2 van het basisonderwijs: feit of fictie? Cultuur + Educatie, (18)52.
- Nieuwmeijer, C. (2013). 1+1=3. The positive effects of the synergy between musician and classroom teacher on young children's free musical play. Unpublished Master thesis. London: Roehampton University.
- Nieuwmeijer, C. (2013).‘1+1=3. Effecten van de samenwerking tussen musicus en groepsleerkracht op het vrije muzikale spel van kinderen’. In: Hoogeveen, K. (2013) Creativiteit is hard werken. Utrecht: HKU.
Presentaties
- Nieuwmeijer, C. (2023). Musical play as a change agent for generalist teachers' efficacy for teaching music. [Paper presentatie]. Liberty-Equity-Creativity: Innovating and Inventing Music in the Classroom. 30e EAS Conferentie. Lyon, Frankrijk, 26-29 mei 2023.
- Nieuwmeijer, C. (2023). Generalist teachers successfully facilitating musical play: the power of general teaching skills. [Paper presentatie]. Making music as we grow up. Current practices in early childhood music education. 11e MERYC Conferentie. Barcelona, Spanje, 4-7 juli 2023.
- Nieuwmeijer, C. (2023). Vrij muzikaal spel voor kleuters en de leerkracht: kan dat? Docentendag LOKV Rotterdam, 21 maart 2023.
- Nieuwmeijer, C. (2022). Lectoraat Muziek in Onderwijs: een kans voor het muziekonderwijs? Peer Review Landelijke ODM Opleidingen. Hogeschool Leiden, 11 februari 2022.
- Nieuwmeijer, C. (2022). Spel als motor voor muzikale ontwikkeling. Keynote voor Inspiratiebijeenkomst Netwerk Jonge Kind. Kunstbeweging Emmen, 2 maart 2022
- Nieuwmeijer, C. (2022). Muziekonderwijs en hoekenwerk. De muziekhoek. Netwerk Muziek PROO/SCOL. Leiden, 11 mei 2022.
- Nieuwmeijer, C. (2022). Muzikale ontwikkeling van het jonge kind: How about play? Interactieve lezing op Symposium ‘Samen meer Muziek’. Zwolle, 10 juni 2022.
- Nieuwmeijer, C. (2022). ‘Van MusicLab naar MiO: hoe we onze samenwerking voort kunnen zetten’. MusicLab. Leiden, 12 september 2022.
- Nieuwmeijer, C. (2022). Spel als motor voor muzikale ontwikkeling’. Conservatorium Artez, opleiding Docent Muziek. Zwolle, 1 november 2022.
- Nieuwmeijer, C. (2021). Professionalisering Muziek en het Jonge kind: uitdagingen en mogelijkheden. Muziekakkoord Drenthe: ICO, juni 2021.
- Nieuwmeijer, C. (2021). Muzikale ontwikkeling door middel van spel. Kenniskringbijeenkomst Lectoraat Kunsteducatie, Hanzehogeschool Groningen, maart 2021.
- Nieuwmeijer, C. (2021). Muzikaal spel: een nieuwe invulling van muziekonderwijs aan jonge kinderen. Interactieve lezing. Gehrels Muziek Educatie, september 2021.