Hogeschool Leiden

Welke maatschappelijke impact willen we realiseren?

Om onze maatschappelijke impact als hogeschool verder te vergroten, richten we ons de komende jaren op vier inhoudelijke zwaartepunten:

  • gezondheid en welzijn
  • onderwijs
  • veiligheid
  • duurzaamheid

Op deze zwaartepunten willen we ons onderwijs en onderzoek, en de samenwerking met relevante partners uit de regio de komende periode verder uitbreiden, verdiepen en verstevigen.

Inhoudelijke zwaartepunten

Van hogeronderwijsinstellingen wordt verwacht dat zij zich sterker profileren en zich meer gaan richten op díe thema’s waar zij het verschil kunnen maken. In aanloop naar dit instellingsplan hebben we daarom gezamenlijk vier inhoudelijke zwaartepunten gekozen waarop we onze maatschappelijke bijdrage de komende jaren willen vergroten. Want al is Hogeschool Leiden een multisectorale hogeschool, we kunnen niet overál (evenveel) maatschappelijke impact realiseren. Deze zwaartepunten komen niet uit de lucht vallen. Ze sluiten nauw aan bij ons huidige aanbod aan onderwijs en praktijkgericht onderzoek, en bij de maatschappelijke uitdagingen van de regio en daarbuiten.

Hogeschool Leiden

Gezondheid en welzijn

Hogeschool Leiden heeft sinds haar oprichting en mede vanwege haar ligging op het Leiden Bio Science Park een sterke positie in de zorg en het sociaal domein. We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen vitaal blijven en worden, zodat zij actief kunnen deelnemen aan de samenleving. Met ons onderwijs en onderzoek op het gebied van ouderenzorg, verpleegkundig leiderschap, wijkgericht werken en technologie dragen we bij aan de vitaliteit en eigen regie van zorgprofessionals en hun patiënten.

Daarnaast maken sociale innovatie in het welzijnsdomein, jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg en zorg voor volwassenen, al dan niet in het gedwongen kader, een belangrijk onderdeel uit van ons onderwijs- en onderzoeksaanbod. Maatschappelijke uitdagingen waaraan we willen bijdragen, zijn onder meer: het bevorderen van eigen regie van mensen (patiënten, cliënten en zorgprofessionals), het bevorderen van vitaliteit door wijkgericht werken, het vergroten van de participatie van kwetsbare volwassenen en jongeren, en het ontwikkelen van meet- en detecteermethoden in de life sciences die bijdragen aan een groter begrip van ziekte en gezondheid.

Onderwijs

Goed en toegankelijk onderwijs is cruciaal voor de ontwikkeling en het welzijn van mensen, en geldt als belangrijke basis voor een duurzame democratie. Leiden heeft een lange historie als onderwijsstad. Binnen onze hogeschool hebben we een van de grootste pabo’s van het land, met een sterk pedagogisch en innovatief karakter. Vanuit onze antroposofische en kunstvakopleidingen beschikken we over expertise die (inter)nationaal impact heeft op (po-, vo-, mbo- en hbo-)onderwijs en netwerken van kinderopvang, jeugdhulp en welzijn. We werken nauw samen met vernieuwende basisscholen van Delft tot Amsterdam en van Woerden tot aan de Bollenstreek. Maatschappelijke uitdagingen waarop we de komende periode willen inzetten, zijn onder meer: het nijpende lerarentekort, leiderschap in het onderwijs, de transitie naar de duurzame school, en het anders organiseren en innoveren van (speciaal) onderwijs.

Hogeschool Leiden

Veiligheid

We willen de komende jaren onze bijdrage aan een veilig Nederland zichtbaarder maken en onze samenwerking met politie en andere veiligheidsdiensten versterken. Vanuit meerdere opleidingen en kenniscentra werken we al nauw samen met partners in de veiligheidssector. Maatschappelijke uitdagingen waaraan we willen bijdragen, zijn onder meer: de ontwikkeling van digitale forensische opsporing, de bevordering van diversiteit in het domein van veiligheid en openbaar bestuur, en de sociale aspecten van criminaliteitsbestrijding.

Duurzaamheid

Het komende decennium moet Nederland de transitie maken naar een duurzame economie. Goed en verantwoord ondernemen is immers cruciaal voor een gezonde economische dynamiek die aan de eisen van duurzaamheid voldoet. Dit vereist een omslag op tal van terreinen. Maatschappelijke uitdagingen waarop we als hogeschool willen inzetten, zijn onder meer: het ontwikkelen van nieuwe economische waardensystemen, verdienmodellen, en veranderstrategieën die voor deze transities nodig zijn. Daarnaast is het ontwikkelen van meetinstrumenten om biodiversiteit te monitoren een speerpunt voor duurzaamheid.

Regionale samenwerking

Bovengenoemde zwaartepunten vinden hun doorvertaling in ons onderwijs en onderzoek. Om onze impact op bovengenoemde thema’s verder te vergroten, zetten we de komende jaren gericht in op het versterken van onze samenwerking in de regio. Dat past ook binnen de landelijke ontwikkeling waarin hogescholen steeds vaker verzocht worden om meer samen te werken met partners en andere kennisinstellingen binnen regionale kennis- en innovatie-ecosystemen. De definitie wat dan 'regionaal' is, kan overigens verschillen. De ene keer is dat voor ons het Leiden Bio Science Park, de andere keer is dat de stad of de regio Leiden, en weer een andere keer de provincie Zuid-Holland of de Randstad.

Op dit moment werken we al met veel regionale partners samen. Dat doen we primair via onze kenniscentra en via (interdisciplinaire) samenwerkingsverbanden, zoals het Leiden Education Fieldlab (LEF), PLNT Leiden | Centrum voor Innovatie en Ondernemerschap, Leren met de Stad, Vitale Delta, Werkplaats Sociaal Domein Den Haag en Leiden, en The Hague Security Delta. Deze en andere samenwerkingen koesteren we en gaan we waar mogelijk uitbreiden (in aantal en in omvang), verdiepen en verstevigen. De komende jaren zal Hogeschool Leiden een actieve en zichtbare partner zijn binnen de regionale samenwerkingen en op de inhoudelijke zwaartepunten waar wij het verschil willen en kunnen maken.

Hogeschool Leiden

De vijf beloftes | Wie zijn wij | Onze kernwaarden | Sturing en monitoring